Ei soitella aina vaan soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta

Soitonopettajien koulutuksen muutokset ovat asettaneet haasteita löytää kasvatuspsykologisista teorioista yhtymäkohtia soitonopetukseen. Tässä tutkimuksessa tutkin soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta ja vertaan näitä kokemuksia erilaisiin oppimisen teorioihin. Tutkimus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jämsä, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41888
_version_ 1826225804785221632
author Jämsä, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jämsä, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jämsä, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jämsä, Anni
datasource_str_mv jyx
description Soitonopettajien koulutuksen muutokset ovat asettaneet haasteita löytää kasvatuspsykologisista teorioista yhtymäkohtia soitonopetukseen. Tässä tutkimuksessa tutkin soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta ja vertaan näitä kokemuksia erilaisiin oppimisen teorioihin. Tutkimus on fenomenologinen ja keräsin aineiston haastattelemalla neljää soitonopettajaopiskelijaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kasvatuspsykologisista teorioista, jotka jaottelin seuraavasti: 1) Vahvempaan ohjaamiseen perustuva lähestymistapa, joka sisältää behavioristisen oppimiskäsityksen; 2) Väljempään ohjaamiseen perustuva lähestymistapa, joka sisältää kognitiivisen, konstruktivistisen ja humanistisen oppimiskäsityksen; 3) Hankitun tiedon/taidon välittäminen tekemällä, joka tarkoittaa mestariopetusta ja mallioppimista; 4) Sosio-biologinen näkemys, joka perustuu pääasiassa Rideoutin (2002) kuvaamaan käsitykseen siitä, miten opetukseen vaikuttaa, että ajattelemme musiikin muokkaavan aivojamme. Analysoin aineiston teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla, minkä jälkeen kvantifioin aineiston. Kvantifioinnissa selvisi, että soitonopettajaopiskelijoiden kokemukset soittotaidon opettamisesta jakaantuivat melko tasaisesti vahvempaan ohjaamiseen (59 mainintaa) ja väljempään ohjaamiseen perustuvan lähestymistavan (57 mainintaa) välillä. Hankitun tiedon/taidon välittäminen tekemällä oli selvästi pienemmässä roolissa (18 mainintaa) ja sosio-biologinen näkemys ei juurikaan tullut esille vastauksissa. Tutkimuksessa tuli esille paljon erilaisia soitonopetuksen piirteitä. Tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta, jotta voidaan selvittää missä suhteessa ja millaisissa tilanteissa nämä piirteet esiintyvät soitonopetuksessa.
first_indexed 2013-07-11T20:05:14Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4ms\u00e4, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-07-11T12:20:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-07-11T12:20:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41888", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Soitonopettajien koulutuksen muutokset ovat asettaneet haasteita l\u00f6yt\u00e4\u00e4 kasvatuspsykologisista teorioista yhtym\u00e4kohtia soitonopetukseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkin soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta ja vertaan n\u00e4it\u00e4 kokemuksia erilaisiin oppimisen teorioihin. Tutkimus on fenomenologinen ja ker\u00e4sin aineiston haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 soitonopettajaopiskelijaa.\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kasvatuspsykologisista teorioista, jotka jaottelin seuraavasti: 1) Vahvempaan ohjaamiseen perustuva l\u00e4hestymistapa, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 behavioristisen oppimisk\u00e4sityksen; 2) V\u00e4ljemp\u00e4\u00e4n ohjaamiseen perustuva l\u00e4hestymistapa, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kognitiivisen, konstruktivistisen ja humanistisen oppimisk\u00e4sityksen; 3) Hankitun tiedon/taidon v\u00e4litt\u00e4minen tekem\u00e4ll\u00e4, joka tarkoittaa mestariopetusta ja mallioppimista; 4) Sosio-biologinen n\u00e4kemys, joka perustuu p\u00e4\u00e4asiassa Rideoutin (2002) kuvaamaan k\u00e4sitykseen\nsiit\u00e4, miten opetukseen vaikuttaa, ett\u00e4 ajattelemme musiikin muokkaavan aivojamme.\nAnalysoin aineiston teorial\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla, mink\u00e4 j\u00e4lkeen kvantifioin aineiston. Kvantifioinnissa selvisi, ett\u00e4 soitonopettajaopiskelijoiden kokemukset soittotaidon opettamisesta jakaantuivat melko tasaisesti vahvempaan ohjaamiseen (59 mainintaa) ja v\u00e4ljemp\u00e4\u00e4n ohjaamiseen perustuvan l\u00e4hestymistavan (57 mainintaa) v\u00e4lill\u00e4. Hankitun tiedon/taidon v\u00e4litt\u00e4minen tekem\u00e4ll\u00e4 oli selv\u00e4sti pienemm\u00e4ss\u00e4 roolissa (18 mainintaa) ja sosio-biologinen n\u00e4kemys ei juurikaan tullut esille vastauksissa.\nTutkimuksessa tuli esille paljon erilaisia soitonopetuksen piirteit\u00e4. Tarvitaan kuitenkin\nlis\u00e4\u00e4 tutkimusta, jotta voidaan selvitt\u00e4\u00e4 miss\u00e4 suhteessa ja millaisissa tilanteissa n\u00e4m\u00e4 piirteet esiintyv\u00e4t soitonopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anni J\u00e4ms\u00e4 (anrejams) on 2013-07-11 12:20:00.269187. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-07-11T12:20:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201307112085.pdf: 319607 bytes, checksum: 19f64ad60951785b742eb6567a4095ac (MD5)\nlicense.html: 5023 bytes, checksum: 8ab4a78ccd5a0920bc9adf31f964fdb5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-07-11T12:20:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201307112085.pdf: 319607 bytes, checksum: 19f64ad60951785b742eb6567a4095ac (MD5)\nlicense.html: 5023 bytes, checksum: 8ab4a78ccd5a0920bc9adf31f964fdb5 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soitonopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soittotaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soittaminen - opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen - k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ei soitella aina vaan : soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201307112085", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-07-11T12:20:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41888
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:29Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/85007a64-e3b9-46f9-ab7c-d5681610668a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201307112085.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jämsä, Anni Ei soitella aina vaan : soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta soitonopetus soittotaito soittaminen - opetus opetusmenetelmät oppiminen - käsitykset Music Education Musiikkikasvatus
title Ei soitella aina vaan : soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta
title_full Ei soitella aina vaan : soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta
title_fullStr Ei soitella aina vaan : soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta Ei soitella aina vaan : soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta
title_full_unstemmed Ei soitella aina vaan : soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta Ei soitella aina vaan : soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta
title_short Ei soitella aina vaan
title_sort ei soitella aina vaan soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta
title_sub soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta
title_txtP Ei soitella aina vaan : soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta
topic soitonopetus soittotaito soittaminen - opetus opetusmenetelmät oppiminen - käsitykset Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus opetusmenetelmät oppiminen - käsitykset soitonopetus soittaminen - opetus soittotaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41888 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201307112085
work_keys_str_mv AT jämsäanni eisoitellaainavaansoitonopettajaopiskelijoidenkokemuksiasoittotaidonopettamisesta