Upper secondary school students ́motivation towards school and the English language

Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, kuinka lukiolaisten oppilaiden motivaatio voi vaihdella eri oppiaineiden kesken. Tutkielmani lähtökohtana olevien hypoteesien mukaan hyvä koulumotivaatio ei takaa korkea motivaatiota englannin kielessä, eikä hyvä motivaatio englannissa takaa korkeaa koulumoti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tupala, Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41882
_version_ 1826225800478720000
author Tupala, Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tupala, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tupala, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tupala, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, kuinka lukiolaisten oppilaiden motivaatio voi vaihdella eri oppiaineiden kesken. Tutkielmani lähtökohtana olevien hypoteesien mukaan hyvä koulumotivaatio ei takaa korkea motivaatiota englannin kielessä, eikä hyvä motivaatio englannissa takaa korkeaa koulumotivaatiota. Halusin tutkia näitä eroavaisuuksia, ja tarkastella tuloksien suhdetta oppilaan itsearvioidun kielitaidon sekä englannin arvosanan kanssa. Tutkimusmenetelmäni on kvantitatiivinen, ja aineiston keruu tapahtui kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 33 lukioikäistä oppilasta. Siitä huolimatta, että osa tuloksista osoittautui tilastollisesti merkittäviksi, päätin hyödyntää kvalitatiivista tutkimusmenetelmää kvantitatiivisen menetelmän rinnalla. Tulokset osoittivat, että koulumotivaatio oli vahvin motivaation osa-alue. Osallistujien yleinen motivaatiotaso oli korkea, joten englannin motivaatio oli vain hieman koulumotivaatiota alhaisempi. Eroja havaittiin myös sukupuolten välillä siten, että pojilla englannin motivaatio oli enemmän sisäisesti orientoitunutta kuin tytöillä. Tytöt puolestaan korostivat sosiaalisten suhteiden merkitystä englannin oppimisessa. Korrelaatioita löytyi englannin motivaation, kielitaidon ja onnistumisen kokemusten väliltä.
first_indexed 2013-07-08T20:04:14Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tupala, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-07-08T08:38:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-07-08T08:38:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41882", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka lukiolaisten oppilaiden motivaatio voi vaihdella eri oppiaineiden kesken. Tutkielmani l\u00e4ht\u00f6kohtana olevien hypoteesien mukaan hyv\u00e4 koulumotivaatio ei takaa korkea motivaatiota englannin kieless\u00e4, eik\u00e4 hyv\u00e4 motivaatio englannissa takaa korkeaa koulumotivaatiota. Halusin tutkia n\u00e4it\u00e4 eroavaisuuksia, ja tarkastella tuloksien suhdetta oppilaan itsearvioidun kielitaidon sek\u00e4 englannin arvosanan kanssa.\n\nTutkimusmenetelm\u00e4ni on kvantitatiivinen, ja aineiston keruu tapahtui kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 33 lukioik\u00e4ist\u00e4 oppilasta. Siit\u00e4 huolimatta, ett\u00e4 osa tuloksista osoittautui tilastollisesti merkitt\u00e4viksi, p\u00e4\u00e4tin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kvalitatiivista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 kvantitatiivisen menetelm\u00e4n rinnalla.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 koulumotivaatio oli vahvin motivaation osa-alue. Osallistujien yleinen motivaatiotaso oli korkea, joten englannin motivaatio oli vain hieman koulumotivaatiota alhaisempi. Eroja havaittiin my\u00f6s sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 siten, ett\u00e4 pojilla englannin motivaatio oli enemm\u00e4n sis\u00e4isesti orientoitunutta kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Tyt\u00f6t puolestaan korostivat sosiaalisten suhteiden merkityst\u00e4 englannin oppimisessa. Korrelaatioita l\u00f6ytyi englannin motivaation, kielitaidon ja onnistumisen kokemusten v\u00e4lilt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maria Tupala (maemtupa) on 2013-07-08 08:38:06.544152. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-07-08T08:38:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201307082078.pdf: 330016 bytes, checksum: c9fa8b51c619299ce9d95af93e42a362 (MD5)\nlicense.html: 5015 bytes, checksum: 4421142612ccd35d3eb9b93ccecb4391 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-07-08T08:38:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201307082078.pdf: 330016 bytes, checksum: c9fa8b51c619299ce9d95af93e42a362 (MD5)\nlicense.html: 5015 bytes, checksum: 4421142612ccd35d3eb9b93ccecb4391 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Koulumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englanti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Upper secondary school students\u00b4motivation towards school and the English language", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201307082078", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-07-08T08:38:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41882
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f0c551ac-f349-40e7-a5c9-472216ed7132\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201307082078.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tupala, Maria Upper secondary school students ́motivation towards school and the English language Koulumotivaatio englanti kielitaito English Englannin kieli
title Upper secondary school students ́motivation towards school and the English language
title_full Upper secondary school students ́motivation towards school and the English language
title_fullStr Upper secondary school students ́motivation towards school and the English language Upper secondary school students ́motivation towards school and the English language
title_full_unstemmed Upper secondary school students ́motivation towards school and the English language Upper secondary school students ́motivation towards school and the English language
title_short Upper secondary school students ́motivation towards school and the English language
title_sort upper secondary school students motivation towards school and the english language
title_txtP Upper secondary school students ́motivation towards school and the English language
topic Koulumotivaatio englanti kielitaito English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English Koulumotivaatio englanti kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41882 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201307082078
work_keys_str_mv AT tupalamaria uppersecondaryschoolstudents ́motivationtowardsschoolandtheenglishlanguage AT tupalamaria uppersecondaryschoolstudentsmotivationtowardsschoolandtheenglishlanguage