Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi

Tikkanen, Esa. OPPILASARVIOINNIN JA OPPILASARVOSTELUN FILOSOFINEN KÄSITEANALYYSI. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 2013, 86 sivua. Tutkielma pohtii oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun käsitteitä filosofisesti eli huolellisesti, syvämietteise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tikkanen, Esa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41879
_version_ 1826225765258100736
author Tikkanen, Esa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tikkanen, Esa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tikkanen, Esa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tikkanen, Esa
datasource_str_mv jyx
description Tikkanen, Esa. OPPILASARVIOINNIN JA OPPILASARVOSTELUN FILOSOFINEN KÄSITEANALYYSI. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 2013, 86 sivua. Tutkielma pohtii oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun käsitteitä filosofisesti eli huolellisesti, syvämietteisesti ja tietoisuutta lisäävästi semanttisesta, etymologisesta, terminologisesta ja ontologisesta näkökulmasta. Tutkimusmenetelmä on laadullinen, käsitteellis-teoreettinen analyysi, joka perustuu perusteelliseen ja yksityiskohtaiseen ajatteluun. Kyseessä on hermeneuttinen tutkimus, jossa keskeistä on tulkintojen tekeminen ja pyrkimys ymmärtämiseen. Tutkielman luotettavuuden kannalta olennaista on joka vaiheessa tapahtuva mielekäs ja johdonmukainen tulkinta. Tärkeä piirre tutkielmassa on sen pyrkimys hahmottaa oppilasarviointi ja oppi-lasarvostelu osaksi laajempaa arviointikäsitteistöä. Siten tutkielma suhteuttaa oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun merkityssisältöä niiden lähikäsitteiden merkityssisältöön. Tutkielman tutkimustuloksia ovat analyysin ja tulkinnan kautta saavutetun ym-märryksen yksityiskohdat. Niistä keskeisimmät ovat 1) Oppilasarviointi ja -arvostelu eivät ole muuta arviointia ja arvostelua kummempaa, ne vain kohdistuvat oppilaaseen. 2) Arvioinnin konnotaatio on likimääräisyys, arvostelun tarkkuus ja kriittisyys. 3) Arvioinnissa on kyse implisiittisestä, arvostelussa eksplisiittisestä arvonmäärityksestä. 4) Arviointi-käsitteen käyttö painottaa tiedonsaantiprosessia, jossa saatu tieto voi olla epävarmaa tai likimääräistä, kun taas arvostelu-käsitteen käyttö painottaa arvonmääritys-prosessia. Siksi arvioinnin tiedonsaanti/arvonmääritys ei edellytä tarkkuutta. Sen sijaan arvostelu edellyttää tarkempaa ja perustellumpaa tiedonsaantia/arvonmääritystä kuin arviointi. 5) Arviointi- ja arvostelu-sanoilla on yhteinen etymologinen alkuperä arvata-sanassa. Siksi ne ymmärretään vielä nykyäänkin melko synonyymisiksi etenkin palautteenantomielessä, ei niinkään tiedonsaanti-/arvonmääritysmielessä. 6) Arvon voi eksplisiittisesti määritellä arvostelun lisäksi arvottamalla ja arvostamalla, mutta arvoa voi antaa vain arvottamalla ja arvostamalla. 7) Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun käsitesisältö ei ole sama, ja siksi Yleisen suomalaisen ontologian tapa korvata oppilasarvostelu-termi aina oppilasarviointi-termillä on huono. 8) Arvioinnin ja arvostelun ontologiseen substanssiin kuuluu tiedonsaanti sekä arvojärjestelmä, johon saatua tietoa suhteutetaan. Asioiden arvonmääritys edellyttää ensisijassa tiedonsaantia, mutta yhtä lailla substantiaalista on saadun tiedon suhteuttaminen arvojärjestelmän arvoihin, normeihin, tavoitteisiin. 9) Arviointipalaute ei kuulu oppilasarvioinnin ja -arvostelun ontologiseen substanssiin, vaikka se on tärkeää opettamis–oppimis-prosessissa. 10) Arvostelu liittyy finaaliseen ja summatiiviseen tietämiseen, kun taas arviointi liittyy joko saadun tiedon epävarmuuteen tai ihmistieteiden ollessa kyseessä myös jatkuvaan ja prosessinomaiseen ajattelemiseen, jolloin arviointi-käsitteen käyttö ilmentää ihmistieteiden jatkuvasti muuttuvien tieto-objektien vain hetkellistä varmuutta. Tutkielman loppuyhteenvetomäärityksen mukaan oppilasarviointi tarkoittaa jatkuvaa ja ajantasaista tiedonsaantia oppilaasta, ja oppilasarvostelu tarkoittaa saadun tiedon arvonmääritystä siinä tilanteessa, kun jatkuva oppilasarviointi ei ole enää tarpeen tai mahdollista. Siksi kaikki sellainen arviointi on oppilasarvostelua, jossa arviointipalaute toteutetaan aktuaalisesta opettamis–oppimis-prosessista erillään olevien ja jonkinlaisia arvonmäärityksiä eksplisiittisesti sisältävien artefaktien, kuten numero- tai sanallisten todistusten, avulla. Lisäksi tutkielma pitää tärkeänä kasvatustieteen terminologisen ontologian kehittämistä ja pohtii, voisiko oppilasarvostelu-termin pyrkiä korvaamaan oppilasarvostus-termillä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tikkanen, Esa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-07-05T07:54:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-07-05T07:54:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1271939", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41879", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tikkanen, Esa. OPPILASARVIOINNIN JA OPPILASARVOSTELUN FILOSOFINEN K\u00c4SITEANALYYSI. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 2013, 86 sivua.\r\n \r\nTutkielma pohtii oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun k\u00e4sitteit\u00e4 filosofisesti eli huolellisesti, syv\u00e4mietteisesti ja tietoisuutta lis\u00e4\u00e4v\u00e4sti semanttisesta, etymologisesta, terminologisesta ja ontologisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimusmenetelm\u00e4 on laadullinen, k\u00e4sitteellis-teoreettinen analyysi, joka perustuu perusteelliseen ja yksityiskohtaiseen ajatteluun. Kyseess\u00e4 on hermeneuttinen tutkimus, jossa keskeist\u00e4 on tulkintojen tekeminen ja pyrkimys ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Tutkielman luotettavuuden kannalta olennaista on joka vaiheessa tapahtuva mielek\u00e4s ja johdonmukainen tulkinta.\r\nT\u00e4rke\u00e4 piirre tutkielmassa on sen pyrkimys hahmottaa oppilasarviointi ja oppi-lasarvostelu osaksi laajempaa arviointik\u00e4sitteist\u00f6\u00e4. Siten tutkielma suhteuttaa oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun merkityssis\u00e4lt\u00f6\u00e4 niiden l\u00e4hik\u00e4sitteiden merkityssis\u00e4lt\u00f6\u00f6n.\r\nTutkielman tutkimustuloksia ovat analyysin ja tulkinnan kautta saavutetun ym-m\u00e4rryksen yksityiskohdat. Niist\u00e4 keskeisimm\u00e4t ovat 1) Oppilasarviointi ja -arvostelu eiv\u00e4t ole muuta arviointia ja arvostelua kummempaa, ne vain kohdistuvat oppilaaseen. 2) Arvioinnin konnotaatio on likim\u00e4\u00e4r\u00e4isyys, arvostelun tarkkuus ja kriittisyys. 3) Arvioinnissa on kyse implisiittisest\u00e4, arvostelussa eksplisiittisest\u00e4 arvonm\u00e4\u00e4rityksest\u00e4. 4) Arviointi-k\u00e4sitteen k\u00e4ytt\u00f6 painottaa tiedonsaantiprosessia, jossa saatu tieto voi olla ep\u00e4varmaa tai likim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4, kun taas arvostelu-k\u00e4sitteen k\u00e4ytt\u00f6 painottaa arvonm\u00e4\u00e4ritys-prosessia. Siksi arvioinnin tiedonsaanti/arvonm\u00e4\u00e4ritys ei edellyt\u00e4 tarkkuutta. Sen sijaan arvostelu edellytt\u00e4\u00e4 tarkempaa ja perustellumpaa tiedonsaantia/arvonm\u00e4\u00e4rityst\u00e4 kuin arviointi. 5) Arviointi- ja arvostelu-sanoilla on yhteinen etymologinen alkuper\u00e4 arvata-sanassa. Siksi ne ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n viel\u00e4 nyky\u00e4\u00e4nkin melko synonyymisiksi etenkin palautteenantomieless\u00e4, ei niink\u00e4\u00e4n tiedonsaanti-/arvonm\u00e4\u00e4ritysmieless\u00e4. 6) Arvon voi eksplisiittisesti m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 arvostelun lis\u00e4ksi arvottamalla ja arvostamalla, mutta arvoa voi antaa vain arvottamalla ja arvostamalla. 7) Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun k\u00e4sitesis\u00e4lt\u00f6 ei ole sama, ja siksi Yleisen suomalaisen ontologian tapa korvata oppilasarvostelu-termi aina oppilasarviointi-termill\u00e4 on huono. 8) Arvioinnin ja arvostelun ontologiseen substanssiin kuuluu tiedonsaanti sek\u00e4 arvoj\u00e4rjestelm\u00e4, johon saatua tietoa suhteutetaan. Asioiden arvonm\u00e4\u00e4ritys edellytt\u00e4\u00e4 ensisijassa tiedonsaantia, mutta yht\u00e4 lailla substantiaalista on saadun tiedon suhteuttaminen arvoj\u00e4rjestelm\u00e4n arvoihin, normeihin, tavoitteisiin. 9) Arviointipalaute ei kuulu oppilasarvioinnin ja -arvostelun ontologiseen substanssiin, vaikka se on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 opettamis\u2013oppimis-prosessissa. 10) Arvostelu liittyy finaaliseen ja summatiiviseen tiet\u00e4miseen, kun taas arviointi liittyy joko saadun tiedon ep\u00e4varmuuteen tai ihmistieteiden ollessa kyseess\u00e4 my\u00f6s jatkuvaan ja prosessinomaiseen ajattelemiseen, jolloin arviointi-k\u00e4sitteen k\u00e4ytt\u00f6 ilment\u00e4\u00e4 ihmistieteiden jatkuvasti muuttuvien tieto-objektien vain hetkellist\u00e4 varmuutta.\r\nTutkielman loppuyhteenvetom\u00e4\u00e4rityksen mukaan oppilasarviointi tarkoittaa jatkuvaa ja ajantasaista tiedonsaantia oppilaasta, ja oppilasarvostelu tarkoittaa saadun tiedon arvonm\u00e4\u00e4rityst\u00e4 siin\u00e4 tilanteessa, kun jatkuva oppilasarviointi ei ole en\u00e4\u00e4 tarpeen tai mahdollista. Siksi kaikki sellainen arviointi on oppilasarvostelua, jossa arviointipalaute toteutetaan aktuaalisesta opettamis\u2013oppimis-prosessista erill\u00e4\u00e4n olevien ja jonkinlaisia arvonm\u00e4\u00e4rityksi\u00e4 eksplisiittisesti sis\u00e4lt\u00e4vien artefaktien, kuten numero- tai sanallisten todistusten, avulla. Lis\u00e4ksi tutkielma pit\u00e4\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 kasvatustieteen terminologisen ontologian kehitt\u00e4mist\u00e4 ja pohtii, voisiko oppilasarvostelu-termin pyrki\u00e4 korvaamaan oppilasarvostus-termill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Esa Tikkanen (esmitikk) on 2013-07-05 07:54:07.507455. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-07-05T07:54:09Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201307052075.pdf: 11851968 bytes, checksum: 8db7bf9fc21655ca5adf4c38dbbdea15 (MD5)\r\nlicense.html: 4998 bytes, checksum: 646705dfa1c9126553f3f97788c522ff (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-07-05T07:54:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201307052075.pdf: 11851968 bytes, checksum: 8db7bf9fc21655ca5adf4c38dbbdea15 (MD5)\r\nlicense.html: 4998 bytes, checksum: 646705dfa1c9126553f3f97788c522ff (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasarviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvostelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4siteanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen k\u00e4siteanalyysi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201307052075", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "K\u00e4siteanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-07-05T07:54:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvostelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41879
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eb6c5664-8572-4112-9b29-3d75d1fe8499\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201307052075.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tikkanen, Esa Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi oppilasarviointi arviointi arvostelu käsiteanalyysi perusopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Käsiteanalyysi 103
title Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi
title_full Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi
title_fullStr Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi
title_full_unstemmed Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi
title_short Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi
title_sort oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi
title_txtP Oppilasarvioinnin ja oppilasarvostelun filosofinen käsiteanalyysi
topic oppilasarviointi arviointi arvostelu käsiteanalyysi perusopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Käsiteanalyysi 103
topic_facet 103 Käsiteanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi arvostelu käsiteanalyysi oppilasarviointi perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41879 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201307052075
work_keys_str_mv AT tikkanenesa oppilasarvioinninjaoppilasarvostelunfilosofinenkäsiteanalyysi