Käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuudet verkkokaupankäynnissä

Häkkinen, Niko Käyttäjäkokemus verkkokaupankäynnissä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 29 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Kari, Tuomas Tämä tutkielma käsittelee käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuuksia verkkokaupankäynnissä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häkkinen, Niko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41874
_version_ 1826225791110742016
author Häkkinen, Niko
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Häkkinen, Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Häkkinen, Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Häkkinen, Niko
datasource_str_mv jyx
description Häkkinen, Niko Käyttäjäkokemus verkkokaupankäynnissä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 29 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Kari, Tuomas Tämä tutkielma käsittelee käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuuksia verkkokaupankäynnissä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tavoit-teena oli selvittää käyttäjäkokemuksen (User Experience, UX) luonnetta ja sen hyödyntämismahdollisuuksia yrityksen ja kuluttajan välisessä verkkokaupan-käynnissä (B2C) kuuden komponentin eli käyttömukavuuden, käyttäjä-tuote-interaktioiden, elämyksellisten tuotteiden, materiaalisten tuotteiden, per-sonoinnin ja luottamuksen kautta. Muut verkkokaupankäynnin muodot jätet-tiin tutkimuksen ulkopuolelle. Syyt tutkimuksen tekemiseen olivat aihetta kä-sittelevän aiemman tutkimuksen vähäisyys, sekä henkilökohtainen mielenkiin-to perinteistä käytettävyysajattelua laajentavaa, kokonaisvaltaista käyttäjäko-kemusta ja sen suunnittelua (UXD, UED, user experience design) kohtaan. Tutkielmassa esiteltiin käyttäjäkokemus, siihen liittyviä tutkimuksia ja käyttä-jäkokemustutkimusta vastaan esitettyä kritiikkiä. Tutkittiin käyttäjäkokemusta verkkokaupankäynnin näkökulmasta kuuden keskeisen komponentin kautta. Havaittiin, että verkkokaupan käyttömukavuus on tärkeää aina tuotteiden se-lailusta toimitukseen asti. Käyttäjä-tuote-interaktioiden todettiin liittyvän erilai-siin käyttötilanteisiin ja -tavoitteisiin. Havaittiin, että tuotteiden materiaalisuu-della ja elämyksellisyydellä on suuri merkitys sen kannalta, onko tarkoitus pal-vella huvi- vai hyötytarkoitusta. Verkkokaupankäynnissä koetun luottamuksen ymmärtämisen havaittiin olevan käyttäjäkokemuksen kannalta tärkeää, sillä luottamus liittyy vahvasti kokemuksen affektiivisuuteen. Personoinnin todet-tiin olevan tärkeässä roolissa verkkokauppapalveluissa käyttäjäkokemuksen subjektiivisuuden vuoksi. Johtopäätöksenä todettiin, että yritykset voivat vaikuttaa myyntiinsä positiivi-sesti käyttäjäkokemusajattelua hyödyntämällä, vaikka käyttäjäkokemus on ai-heena haastava ja käsitteellinen. Häkkinen, Niko Possibilities of utilizing user experience in online shopping Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2013, 29 p. Information systems science, bachelor's thesis Supervisor: Kari, Tuomas This thesis examines the possibilities of utilizing user experience in online shopping. The study was conducted as a literature review. The goal was to clar-ify user experience (UX) and its possibilities in business-to-consumer (B2C) online shopping through six components that are ease of use, user-product in-teractions, experiential products, material products, personalization and trust. Other forms of online shopping were left outside this research. The reasons for conducting this research were the paucity of earlier research regarding this sub-ject and personal interest in holistic user experience and user experience design (UXD) that extend the views of traditional usability. User experience, studies on user experience and critique towards user experi-ence research were presented in this thesis. The possibilities of utilizing user experience in online shopping were explored through six key components. It was observed that ease of use is important from browsing the products on the web page to delivery. User-product-interactions were observed to be part of different use scenarios and goals. It was observed that the material and experi-ential aspects of products have a big influence on user experience depending on the goals which can be hedonic or instrumental. The trust in e-commerce was observed to be important from the user experience point of view because trust is strongly related to the affectivity of the experience. It was found that person-alization plays an important role in online shopping services because of the sub-jective nature of user experience. It was concluded that the companies can improve their sales utilizing user ex-perience thinking regardless of the challenging and abstractive nature of the concept of user experience.
first_indexed 2013-07-04T20:04:00Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4kkinen, Niko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-07-04T04:16:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-07-04T04:16:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41874", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "H\u00e4kkinen, Niko\nK\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus verkkokaupank\u00e4ynniss\u00e4\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2013, 29 s.\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatintutkielma\nOhjaaja: Kari, Tuomas\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen hy\u00f6dynt\u00e4mismahdollisuuksia verkkokaupank\u00e4ynniss\u00e4. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tavoit-teena oli selvitt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen (User Experience, UX) luonnetta ja sen hy\u00f6dynt\u00e4mismahdollisuuksia yrityksen ja kuluttajan v\u00e4lisess\u00e4 verkkokaupan-k\u00e4ynniss\u00e4 (B2C) kuuden komponentin eli k\u00e4ytt\u00f6mukavuuden, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4-tuote-interaktioiden, el\u00e4myksellisten tuotteiden, materiaalisten tuotteiden, per-sonoinnin ja luottamuksen kautta. Muut verkkokaupank\u00e4ynnin muodot j\u00e4tet-tiin tutkimuksen ulkopuolelle. Syyt tutkimuksen tekemiseen olivat aihetta k\u00e4-sittelev\u00e4n aiemman tutkimuksen v\u00e4h\u00e4isyys, sek\u00e4 henkil\u00f6kohtainen mielenkiin-to perinteist\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyysajattelua laajentavaa, kokonaisvaltaista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4ko-kemusta ja sen suunnittelua (UXD, UED, user experience design) kohtaan.\nTutkielmassa esiteltiin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus, siihen liittyvi\u00e4 tutkimuksia ja k\u00e4ytt\u00e4-j\u00e4kokemustutkimusta vastaan esitetty\u00e4 kritiikki\u00e4. Tutkittiin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta verkkokaupank\u00e4ynnin n\u00e4k\u00f6kulmasta kuuden keskeisen komponentin kautta. Havaittiin, ett\u00e4 verkkokaupan k\u00e4ytt\u00f6mukavuus on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 aina tuotteiden se-lailusta toimitukseen asti. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4-tuote-interaktioiden todettiin liittyv\u00e4n erilai-siin k\u00e4ytt\u00f6tilanteisiin ja -tavoitteisiin. Havaittiin, ett\u00e4 tuotteiden materiaalisuu-della ja el\u00e4myksellisyydell\u00e4 on suuri merkitys sen kannalta, onko tarkoitus pal-vella huvi- vai hy\u00f6tytarkoitusta. Verkkokaupank\u00e4ynniss\u00e4 koetun luottamuksen ymm\u00e4rt\u00e4misen havaittiin olevan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen kannalta t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 luottamus liittyy vahvasti kokemuksen affektiivisuuteen. Personoinnin todet-tiin olevan t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa verkkokauppapalveluissa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen subjektiivisuuden vuoksi.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 todettiin, ett\u00e4 yritykset voivat vaikuttaa myyntiins\u00e4 positiivi-sesti k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusajattelua hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, vaikka k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus on ai-heena haastava ja k\u00e4sitteellinen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "H\u00e4kkinen, Niko\nPossibilities of utilizing user experience in online shopping\nJyv\u00e4skyl\u00e4: University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, 2013, 29 p.\nInformation systems science, bachelor's thesis\nSupervisor: Kari, Tuomas\nThis thesis examines the possibilities of utilizing user experience in online shopping. The study was conducted as a literature review. The goal was to clar-ify user experience (UX) and its possibilities in business-to-consumer (B2C) online shopping through six components that are ease of use, user-product in-teractions, experiential products, material products, personalization and trust. Other forms of online shopping were left outside this research. The reasons for conducting this research were the paucity of earlier research regarding this sub-ject and personal interest in holistic user experience and user experience design (UXD) that extend the views of traditional usability.\nUser experience, studies on user experience and critique towards user experi-ence research were presented in this thesis. The possibilities of utilizing user experience in online shopping were explored through six key components. It was observed that ease of use is important from browsing the products on the web page to delivery. User-product-interactions were observed to be part of different use scenarios and goals. It was observed that the material and experi-ential aspects of products have a big influence on user experience depending on the goals which can be hedonic or instrumental. The trust in e-commerce was observed to be important from the user experience point of view because trust is strongly related to the affectivity of the experience. It was found that person-alization plays an important role in online shopping services because of the sub-jective nature of user experience.\nIt was concluded that the companies can improve their sales utilizing user ex-perience thinking regardless of the challenging and abstractive nature of the concept of user experience.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Seija Paananen (sepaanan) on 2013-07-04 04:16:20.962279. Form: Admin-lomake rajoitetuille kandidaatintutkielmille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-rajoitetuille-kandeille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-07-04T04:16:22Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201307042070.pdf: 448945 bytes, checksum: 543351ca5692fbfb36e1cbfc6eba5f5c (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-07-04T04:16:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201307042070.pdf: 448945 bytes, checksum: 543351ca5692fbfb36e1cbfc6eba5f5c (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ihminen-konej\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elektro-ninen liiketoiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen hy\u00f6dynt\u00e4mismahdollisuudet verkkokaupank\u00e4ynniss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201307042070", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-07-04T04:16:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the department responsible for publication of the thesis, or at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain opinn\u00e4ytteen julkaisseella laitoksella ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41874
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häkkinen, Niko Käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuudet verkkokaupankäynnissä käyttäjäkokemus ihminen-konejärjestelmät verkkokauppa elektro-ninen liiketoiminta Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuudet verkkokaupankäynnissä
title_full Käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuudet verkkokaupankäynnissä
title_fullStr Käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuudet verkkokaupankäynnissä Käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuudet verkkokaupankäynnissä
title_full_unstemmed Käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuudet verkkokaupankäynnissä Käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuudet verkkokaupankäynnissä
title_short Käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuudet verkkokaupankäynnissä
title_sort käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuudet verkkokaupankäynnissä
title_txtP Käyttäjäkokemuksen hyödyntämismahdollisuudet verkkokaupankäynnissä
topic käyttäjäkokemus ihminen-konejärjestelmät verkkokauppa elektro-ninen liiketoiminta Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede elektro-ninen liiketoiminta ihminen-konejärjestelmät käyttäjäkokemus verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41874 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201307042070
work_keys_str_mv AT häkkinenniko käyttäjäkokemuksenhyödyntämismahdollisuudetverkkokaupankäynnissä