Organisaatio, propaganda ja valta käsitteiden pyhä kolminaisuus

Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää valta, organisaatio ja propaganda käsitteiden välistä suhdetta. Tavoitteena on kyetä avartamaan noiden käsitteiden tulkintaa johtamis- ja organisaatiotutkimuksen kannalta. Tutkimuksen kannalta teoreettisen kirjallisuuden merkitys on korkea, koska tutkimukses...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kokko, Tuomas
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41862
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää valta, organisaatio ja propaganda käsitteiden välistä suhdetta. Tavoitteena on kyetä avartamaan noiden käsitteiden tulkintaa johtamis- ja organisaatiotutkimuksen kannalta. Tutkimuksen kannalta teoreettisen kirjallisuuden merkitys on korkea, koska tutkimuksessa koetaan tarvetta laajentaa noiden kolmen käsitteen välistä teoreettista pohjaa. Tutkimus on laadullinen ja tutkimusmetodina toimii tulkitseva käsitetutkimus. Tutkimuksessa pyritään selvittämään kolmen käsitteen yhteiskunnallista ilmenemistä, sosiaalista esiintymistä sekä teoreettista sisältöä. Tutkimus ei suoranaisesti pyri löytämään suoria faktoja tai tuloksia, vaan tavoitteena on paremminkin tulkita, ovatko käsitteet riippuvaisia toisistaan, vai ovatko ne mahdollisesti jopa toistensa alalajeja. Käsitteiden abstraktiuden vuoksi suoranaisten faktojen saaminen on miltei mahdotonta, jota voidaan perustella sillä, että jokaisesta noista käsitteistä löytyy yhtä monta tulkintaa kuin on sen tutkijoitakin. Tutkimusaineistosta ilmenee, että propaganda ja organisaatio ovat kumpikin riippuvaisia vallasta ja sen eri olomuodoista, mutta yhtenä erikoisuutena nousi esiin se, että osaltaan propaganda on riippuvainen organisaatioiden olemassa olosta, koska ne sosiaalisina yhteenliittyminä luovat valtaa.