CMMI-malli – hyödyt ja haasteet projektin hallinnan näkökulmasta

Arkko, Lotta Kaarina CMMI-malli – hyödyt ja haasteet projektin hallinnan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 28 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Pirhonen, Maritta Tämä kandidaatintutkielma luo kokonaiskuvan Capability Maturity Model In-tegration (CMMI) vii...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Arkko, Lotta
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41845
Kuvaus
Yhteenveto:Arkko, Lotta Kaarina CMMI-malli – hyödyt ja haasteet projektin hallinnan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 28 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Pirhonen, Maritta Tämä kandidaatintutkielma luo kokonaiskuvan Capability Maturity Model In-tegration (CMMI) viitekehyksestä eli prosessien kyvykkyys- ja kypsyysmallista. CMMI on organisaation prosessien parantamiseen kehitetty malli, jonka tavoit-teena on tehostaa organisaation toimintaa ja parantaa sitä kautta laatua. Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tarkoituksena on vastata tutkimusongelmaan: mitkä ovat CMMI:n tarjoamat hyödyt projektin hallinnan kannalta ja mitä haasteita sen soveltamisessa on? Lisäksi tutkielman tarkoituksena on luoda jatkotutkimusta varten tarvittava teoriapohja aihealu-eesta. Tutkimuksessa havaittiin, että CMMI:n soveltaminen voi auttaa organisaa-tioita parantamaan ennustettavuutta projektien aikatauluissa sekä budjetissa. Lisäksi mallin soveltamisen myötä projektien tehokkuus parani mallin avulla. Projektit tulevat suoritetuksi nopeammin ja kustannustehokkaammin, kun jo-kainen projekti tulee suoritetuksi yhtenäisten toimintatapojen avulla. Haasteek-si erityisesti pienemmissä organisaatioissa selvisi haluttomuus käyttää aikaa mallin sisäistämiseen. Lisäksi mallin käyttöönotosta aiheutuneita kustannuksia pidettiin liian korkeina pienten organisaatioiden kohdalla.