Päätöksenteon ulkopuolella oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän alakoulujen oppilaskuntien toimintaa oppilaskuntien hallitusten pöytäkirjojen avulla. Oppilaskunta on edustuksellisen demokratian muoto, jolloin edustajiston toiminnan läpinäkyvyys sen valitsijoille on demokratian uskottavuuden kannalta oleellista...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Marttila, Eemeli, Norrena, Juuso
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41841
_version_ 1828193124814422016
author Marttila, Eemeli Norrena, Juuso
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Marttila, Eemeli Norrena, Juuso Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Marttila, Eemeli Norrena, Juuso Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Marttila, Eemeli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän alakoulujen oppilaskuntien toimintaa oppilaskuntien hallitusten pöytäkirjojen avulla. Oppilaskunta on edustuksellisen demokratian muoto, jolloin edustajiston toiminnan läpinäkyvyys sen valitsijoille on demokratian uskottavuuden kannalta oleellista. Pöytäkirjat valittiin aineistoksi, koska ne ovat hallituksen toiminnasta tiedottamisen tärkein dokumentti. Oppilaskuntien toimintaa verrattiin opetushallituksen julkaisemiin oppilaskunnan oppaisiin. Lisäksi tutkittiin kouludemokratian syvyyttä ja laveutta pöytäkirjojen valossa. Oppilaskuntatoiminta on nähty Suomessa vastauksena oppilaiden osallisuuden ongelmiin. Oppilaskuntien määrä on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina ja niiden lisäämistä edelleen on ehdotettu eri tahoilta. Oppilaskuntien toiminnasta tiedetään kuitenkin varsin vähän ja aiemmat tutkimukset perustuvat oppilaskuntaa ohjaavien opettajien sekä rehtoreiden näkemyksiin. Toteutunutta toimintaa ei ole käytännössä tutkittu. Tutkimuksen aineistona olivat oppilaskunnan hallitusten pöytäkirjat seitsemältä Jyväskylän alueen koululta. Pöytäkirjoja oli tarkastelussa lukuvuodelta 2011–2012, sekä syksyltä 2012. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla noudattaen hermeneuttista tutkimusperinnettä. Tutkimuksemme tärkeimmät tulokset olivat demokratian syvyyden ja laveuden heikko toteutuminen oppilaskuntien toiminnassa. Oppilaskuntien hallitukset eivät näyttäisi olevan todellinen osa kouluorganisaatiota. Oppilaskunnat vaikuttavat olevan toisaalta kouluarkea keventäviä oppilaiden yhteistyöelimiä,toisaalta osallisuuden ja vaikuttamisen harjoituskenttiä vailla todellista osaa päätöksenteossa. Hallituksen valta ulottuu vain sen sisäisiin asioihin, kuten pestien valintaan ja kokouskäytänteiden sopimiseen. Lisäksi organisoidaan opettajien ja rehtorin hyväksymiä tapahtumia. Aiemmista tutkimuksista tuttu oppilaskuntien ”humppakoneiston” rooli oli selkeästi nähtävissä. Oppilaskuntien perustaminen kaikkiin kouluihin ei sellaisenaan vastaa lasten osallisuuden ongelmiin. Opetussuunnitelman perusteisiin sekä useisiin muihin asiakirjoihin kirjattu tavoite aktiivisesta kansalaisesta, joka osallistuu demokraattisen yhteiskunnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen, ei tulosten mukaan toteudu pelkästään oppilaskuntatoiminnalla. Oppilaskuntia tulisi kehittää radikaalisti sekä lisätä lasten osallisuutta ja aktivointia myös muilla tavoin, jotta tavoitteisiin voitaisiin päästä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Marttila, Eemeli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Norrena, Juuso", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-26T08:49:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-26T08:49:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1272229", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41841", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n alakoulujen oppilaskuntien\r\ntoimintaa oppilaskuntien hallitusten p\u00f6yt\u00e4kirjojen avulla. Oppilaskunta on edustuksellisen demokratian muoto, jolloin edustajiston toiminnan l\u00e4pin\u00e4kyvyys\r\nsen valitsijoille on demokratian uskottavuuden kannalta oleellista. P\u00f6yt\u00e4kirjat\r\nvalittiin aineistoksi, koska ne ovat hallituksen toiminnasta tiedottamisen t\u00e4rkein dokumentti. Oppilaskuntien toimintaa verrattiin opetushallituksen julkaisemiin\r\noppilaskunnan oppaisiin. Lis\u00e4ksi tutkittiin kouludemokratian syvyytt\u00e4 ja laveutta p\u00f6yt\u00e4kirjojen valossa.\r\n\r\nOppilaskuntatoiminta on n\u00e4hty Suomessa vastauksena oppilaiden osallisuuden ongelmiin. Oppilaskuntien m\u00e4\u00e4r\u00e4 on lis\u00e4\u00e4ntynyt merkitt\u00e4v\u00e4sti viime vuosina ja niiden lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 edelleen on ehdotettu eri tahoilta. Oppilaskuntien toiminnasta tiedet\u00e4\u00e4n kuitenkin varsin v\u00e4h\u00e4n ja aiemmat tutkimukset perustuvat oppilaskuntaa ohjaavien opettajien sek\u00e4 rehtoreiden n\u00e4kemyksiin. Toteutunutta toimintaa ei ole k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 tutkittu.\r\n\r\nTutkimuksen aineistona olivat oppilaskunnan hallitusten p\u00f6yt\u00e4kirjat seitsem\u00e4lt\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueen koululta. P\u00f6yt\u00e4kirjoja oli tarkastelussa lukuvuodelta 2011\u20132012, sek\u00e4 syksylt\u00e4 2012. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla noudattaen hermeneuttista tutkimusperinnett\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksemme t\u00e4rkeimm\u00e4t tulokset olivat demokratian syvyyden ja laveuden heikko toteutuminen oppilaskuntien toiminnassa. Oppilaskuntien hallitukset eiv\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4isi olevan todellinen osa kouluorganisaatiota. Oppilaskunnat vaikuttavat olevan toisaalta kouluarkea kevent\u00e4vi\u00e4 oppilaiden yhteisty\u00f6elimi\u00e4,toisaalta osallisuuden ja vaikuttamisen harjoituskentti\u00e4 vailla todellista osaa p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa. Hallituksen valta ulottuu vain sen sis\u00e4isiin asioihin, kuten pestien valintaan ja kokousk\u00e4yt\u00e4nteiden sopimiseen. Lis\u00e4ksi organisoidaan opettajien ja rehtorin hyv\u00e4ksymi\u00e4 tapahtumia. Aiemmista tutkimuksista tuttu oppilaskuntien \u201dhumppakoneiston\u201d rooli oli selke\u00e4sti n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4.\r\n\r\nOppilaskuntien perustaminen kaikkiin kouluihin ei sellaisenaan vastaa lasten osallisuuden ongelmiin. Opetussuunnitelman perusteisiin sek\u00e4 useisiin muihin asiakirjoihin kirjattu tavoite aktiivisesta kansalaisesta, joka osallistuu demokraattisen yhteiskunnan yll\u00e4pit\u00e4miseen ja kehitt\u00e4miseen, ei tulosten mukaan\r\ntoteudu pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n oppilaskuntatoiminnalla. Oppilaskuntia tulisi kehitt\u00e4\u00e4 radikaalisti\r\nsek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 lasten osallisuutta ja aktivointia my\u00f6s muilla tavoin, jotta tavoitteisiin voitaisiin p\u00e4\u00e4st\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juuso Norrena (jualnorr) on 2013-06-26 08:49:50.847294. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-26T08:49:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306262040.pdf: 678508 bytes, checksum: a97c8d0175a5775a659591d8337c8973 (MD5)\r\nlicense.html: 5483 bytes, checksum: 9fbb5f332f8e3e1e91a9f6d082682247 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-26T08:49:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306262040.pdf: 678508 bytes, checksum: a97c8d0175a5775a659591d8337c8973 (MD5)\r\nlicense.html: 5483 bytes, checksum: 9fbb5f332f8e3e1e91a9f6d082682247 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaskunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00f6yt\u00e4kirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouludemokratia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon ulkopuolella : oppilaskuntatoiminta Jyv\u00e4skyl\u00e4n alakouluissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Oppilaskuntatoiminta Jyv\u00e4skyl\u00e4n alakouluissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306262040", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-26T08:49:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaskunnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00f6yt\u00e4kirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouludemokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41841
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:34Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6c34a78a-5c1a-4ae8-b0cd-91b3fe1a6d0a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306262040.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marttila, Eemeli Norrena, Juuso Päätöksenteon ulkopuolella : oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa oppilaskunta pöytäkirjat kouludemokratia osallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaskunnat alakoulu Jyväskylä
title Päätöksenteon ulkopuolella : oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa
title_alt Oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa
title_full Päätöksenteon ulkopuolella : oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa
title_fullStr Päätöksenteon ulkopuolella : oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa Päätöksenteon ulkopuolella : oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa
title_full_unstemmed Päätöksenteon ulkopuolella : oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa Päätöksenteon ulkopuolella : oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa
title_short Päätöksenteon ulkopuolella
title_sort päätöksenteon ulkopuolella oppilaskuntatoiminta jyväskylän alakouluissa
title_sub oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa
title_txtP Päätöksenteon ulkopuolella : oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa
topic oppilaskunta pöytäkirjat kouludemokratia osallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaskunnat alakoulu Jyväskylä
topic_facet 103 Jyväskylä Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kouludemokratia oppilaskunnat oppilaskunta osallisuus pöytäkirjat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41841 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306262040
work_keys_str_mv AT marttilaeemeli päätöksenteonulkopuolellaoppilaskuntatoimintajyväskylänalakouluissa