Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä

Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastavalmistuneen luokanopettajan ensimmäisiä kuukausia työelämässä. Tutkimuksessa selvitetään millaisia tuntemuksia työelämän aloitus aiheuttaa noviisiopettajassa ja millaisia ovat hänen selviytymisstrategiat. Tutkimuksessa myös selvitetää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taimisto, Saija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41840
_version_ 1828193124813373440
author Taimisto, Saija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Taimisto, Saija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Taimisto, Saija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Taimisto, Saija
datasource_str_mv jyx
description Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastavalmistuneen luokanopettajan ensimmäisiä kuukausia työelämässä. Tutkimuksessa selvitetään millaisia tuntemuksia työelämän aloitus aiheuttaa noviisiopettajassa ja millaisia ovat hänen selviytymisstrategiat. Tutkimuksessa myös selvitetään millainen on noviisiopettajan tukiverkosto työuran alussa sekä kuinka noviisiopettaja kuvailee ammattinsa professionaalista puolta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena kahden kuukauden aikana opettajan työn alkamisesta syyslomaan asti. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla (4 haastattelua) sekä havainnoimalla noviisiopettajan toimintaa luokka- ja kouluympäristössä (12 oppituntia). Tutkimuksen aineisto jaoteltiin neljän teeman mukaisesti: opettajan tuntemukset, selviytymisstrategiat, mentorointi ja opettajan ammatin professionaalisuus. Näiden teemojen ympärille rakentuivat tutkimuksen haastatteluaihiot sekä teoriatausta. Aineisto analysoitiin edellä mainittujen teemojen mukaisesti. Tämän tutkimuksen ydin on noviisiopettajan kokemukset ja tuntemukset ensimmäisten kuukausien aikana. Uusien asioiden opettelu ja opettajan työn arjen hallinta tuottivat noviisiopettajalle monenlaisia tuntemuksia aina väsymyksestä innostuneisuuteen. Työyhteisön tuki nousi vahvasti esille. Noviisiopettajalle oli tärkeää saada apua ja neuvoja, mutta samalla ne lisäsivät hänen henkistä taakkaansa sekä epäilyjä omasta ammattitaidostaan haasteiden voittamiseksi. Tämän tutkimuksen merkittävin tulos on noviisiopettajan opettajuuden rakennusprosessi. Oman opettajuuden rakentaminen on täynnä haasteita ja uuden oppimista, joista noviisiopettajan tulee selvitä jatkaakseen työuraansa. Kokonaisuudessaan prosessi on henkisesti rasittava ja noviisiopettaja tarvitsee paljon tukea ulkoisten kouluarkeen liittyvien asioiden hallitsemiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Taimisto, Saija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-25T16:13:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-25T16:13:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1270976", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41840", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastavalmistuneen luokanopettajan ensimm\u00e4isi\u00e4 kuukausia ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n millaisia tuntemuksia ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n aloitus aiheuttaa noviisiopettajassa ja millaisia ovat h\u00e4nen selviytymisstrategiat. Tutkimuksessa my\u00f6s selvitet\u00e4\u00e4n millainen on noviisiopettajan tukiverkosto ty\u00f6uran alussa sek\u00e4 kuinka noviisiopettaja kuvailee ammattinsa professionaalista puolta.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena kahden kuukauden aikana opettajan ty\u00f6n alkamisesta syyslomaan asti. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla (4 haastattelua) sek\u00e4 havainnoimalla noviisiopettajan toimintaa luokka- ja kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 (12 oppituntia). Tutkimuksen aineisto jaoteltiin nelj\u00e4n teeman mukaisesti: opettajan tuntemukset, selviytymisstrategiat, mentorointi ja opettajan ammatin professionaalisuus. N\u00e4iden teemojen ymp\u00e4rille rakentuivat tutkimuksen haastatteluaihiot sek\u00e4 teoriatausta. Aineisto analysoitiin edell\u00e4 mainittujen teemojen mukaisesti.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen ydin on noviisiopettajan kokemukset ja tuntemukset ensimm\u00e4isten kuukausien aikana. Uusien asioiden opettelu ja opettajan ty\u00f6n arjen hallinta tuottivat noviisiopettajalle monenlaisia tuntemuksia aina v\u00e4symyksest\u00e4 innostuneisuuteen. Ty\u00f6yhteis\u00f6n tuki nousi vahvasti esille. Noviisiopettajalle oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada apua ja neuvoja, mutta samalla ne lis\u00e4siv\u00e4t h\u00e4nen henkist\u00e4 taakkaansa sek\u00e4 ep\u00e4ilyj\u00e4 omasta ammattitaidostaan haasteiden voittamiseksi.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen merkitt\u00e4vin tulos on noviisiopettajan opettajuuden rakennusprosessi. Oman opettajuuden rakentaminen on t\u00e4ynn\u00e4 haasteita ja uuden oppimista, joista noviisiopettajan tulee selvit\u00e4 jatkaakseen ty\u00f6uraansa. Kokonaisuudessaan prosessi on henkisesti rasittava ja noviisiopettaja tarvitsee paljon tukea ulkoisten kouluarkeen liittyvien asioiden hallitsemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saija Taimisto (samataim) on 2013-06-25 16:13:03.141799. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-25T16:13:03Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306252039.pdf: 739891 bytes, checksum: cdfce72b67aeac8d45c2caea1a0f91ec (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-25T16:13:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306252039.pdf: 739891 bytes, checksum: cdfce72b67aeac8d45c2caea1a0f91ec (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Noviisiopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "noviisiopettajan tuntemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selviytymisstrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mentorointi ja opettajan professio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Noviisiopettajan ensimm\u00e4iset kuukaudet ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306252039", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-25T16:13:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastavalmistuneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mentorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selviytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41840
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:02Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fa958e02-1f55-452e-b52e-59d7bf983b29\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306252039.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taimisto, Saija Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä Noviisiopettaja noviisiopettajan tuntemukset selviytymisstrategiat mentorointi ja opettajan professio Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 opettajat vastavalmistuneet mentorointi opettajuus professiot ammatillistuminen selviytyminen ammatillinen kehitys
title Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä
title_full Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä
title_fullStr Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä
title_full_unstemmed Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä
title_short Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä
title_sort noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä
title_txtP Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä
topic Noviisiopettaja noviisiopettajan tuntemukset selviytymisstrategiat mentorointi ja opettajan professio Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 opettajat vastavalmistuneet mentorointi opettajuus professiot ammatillistuminen selviytyminen ammatillinen kehitys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Noviisiopettaja Tapaustutkimus Teacher Education ammatillinen kehitys ammatillistuminen mentorointi mentorointi ja opettajan professio noviisiopettajan tuntemukset opettajat opettajuus professiot selviytyminen selviytymisstrategiat vastavalmistuneet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41840 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306252039
work_keys_str_mv AT taimistosaija noviisiopettajanensimmäisetkuukaudettyöelämässä