Keskeiset teemat ja intressit Perusopetus 2020 -mietinnön lausunnoissa

Tutkimuksen lähtökohtana oli perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon huhtikuussa 2009 alkanut Perusopetus 2020 -uudistamisprosessi. Prosessia varten perustetun työryhmän tehtävinä oli laatia ehdotukset perusopetuksen yleisiksi tavoitteiksi ja tuntijaoiksi sekä arvioida ehdotusten taloudell...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtonen, Riikka
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41829
_version_ 1828193124801839104
author Lehtonen, Riikka
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehtonen, Riikka Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehtonen, Riikka Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehtonen, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen lähtökohtana oli perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon huhtikuussa 2009 alkanut Perusopetus 2020 -uudistamisprosessi. Prosessia varten perustetun työryhmän tehtävinä oli laatia ehdotukset perusopetuksen yleisiksi tavoitteiksi ja tuntijaoiksi sekä arvioida ehdotusten taloudelliset ja muut vaikutukset. Työryhmän mietintö jätettiin 31.5.2010. Mietintöön pyydettiin lausuntoja useilta eri tahoilta. Näistä lausunnoista tutkimukseen valittiin 61 eri tahon lausuntojen keskeiset sisällöt. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa kuvattiin monipuolisesti suomalaisen koulutuksen historian, opetussuunnitelmasuuntausten sekä yhteiskunnan välistä suhdetta. Lisäksi Perusopetus 2020 -prosessi kuvailtiin tarkasti, jotta tutkimuksen konteksti tulisi mahdollisimman näkyväksi. Teoriataustassa tarkasteltiin myös suomalaista koulutuspoliittista vaikutusketjua sekä luonnehdittiin, millä tavoin tieto, valta ja intressit vaikuttavat päätöksentekoon sekä opetussuunnitelman syntyyn. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimusongelmia oli kaksi: 1) mihin aiheisiin lausunnoissa kiinnitettiin huomiota ja 2) millaisiin intresseihin eri tahojen lausunnot liittyvät. Lausunnoista löydettiin viisi teemaa, jotka ovat 1)tasa-arvo ja yhdenvertaisuus 2)itsemääräämisoikeus 3)talous 4)suorat kannanotot opetussuunnitelman sisältöihin sekä 5)uusien oppiaineiden, aihealueiden tai osaamistarpeiden ehdotukset. Näistä aineistossa esiintyvistä teemoista voidaan todeta, että toisaalta opetussuunnitelmakeskustelun keskiössä ovat opetussuunnitelmien modernistiset rakenteet, kuten tuntijako, mutta toisaalta keskusteluun liittyy myös paljon taloutta koskevaa välillistä ja välitöntä keskustelua. Oppisisältöjen ja tulevaisuuden tavoitteiden pohdinta sen sijaan oli melko vähäistä ja ilmeni pääasiassa yksittäisten oppiaineiden tärkeyden perusteluissa. Tutkimuksessa havaittiin, että keskeisin intressiristiriitoja tuottava teema on talous. Toinen intressi koski työllistymistä ja työllistämistä, johon liittyivät myös taloudelliset ja yhteiskunnalliset intressit. Tutkimuksen perusteella opetussuunnitelmien taustoilta löytyy myös yhteiskunnallisia ja poliittisia lähtökohtia.
first_indexed 2023-03-22T10:00:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtonen, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-20T14:51:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-20T14:51:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1270725", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41829", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana oli perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon huhtikuussa 2009 alkanut Perusopetus 2020 -uudistamisprosessi. Prosessia varten perustetun ty\u00f6ryhm\u00e4n teht\u00e4vin\u00e4 oli laatia ehdotukset perusopetuksen yleisiksi tavoitteiksi ja tuntijaoiksi sek\u00e4 arvioida ehdotusten taloudelliset ja muut vaikutukset. Ty\u00f6ryhm\u00e4n mietint\u00f6 j\u00e4tettiin 31.5.2010. Mietint\u00f6\u00f6n pyydettiin lausuntoja useilta eri tahoilta. N\u00e4ist\u00e4 lausunnoista tutkimukseen valittiin 61 eri tahon lausuntojen keskeiset sis\u00e4ll\u00f6t.\n\nTutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa kuvattiin monipuolisesti suomalaisen koulutuksen historian, opetussuunnitelmasuuntausten sek\u00e4 yhteiskunnan v\u00e4list\u00e4 suhdetta. Lis\u00e4ksi Perusopetus 2020 -prosessi kuvailtiin tarkasti, jotta tutkimuksen konteksti tulisi mahdollisimman n\u00e4kyv\u00e4ksi. Teoriataustassa tarkasteltiin my\u00f6s suomalaista koulutuspoliittista\nvaikutusketjua sek\u00e4 luonnehdittiin, mill\u00e4 tavoin tieto, valta ja intressit vaikuttavat p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon sek\u00e4 opetussuunnitelman syntyyn.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkimusongelmia oli kaksi: 1) mihin aiheisiin lausunnoissa kiinnitettiin huomiota ja 2) millaisiin intresseihin eri tahojen lausunnot liittyv\u00e4t. \n\nLausunnoista l\u00f6ydettiin viisi teemaa, jotka ovat 1)tasa-arvo ja yhdenvertaisuus 2)itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misoikeus 3)talous 4)suorat kannanotot opetussuunnitelman sis\u00e4lt\u00f6ihin sek\u00e4 5)uusien oppiaineiden, aihealueiden tai osaamistarpeiden ehdotukset. N\u00e4ist\u00e4 aineistossa esiintyvist\u00e4 teemoista voidaan todeta, ett\u00e4 toisaalta opetussuunnitelmakeskustelun keski\u00f6ss\u00e4 ovat opetussuunnitelmien modernistiset rakenteet, kuten tuntijako, mutta toisaalta keskusteluun liittyy my\u00f6s paljon taloutta koskevaa v\u00e4lillist\u00e4 ja v\u00e4lit\u00f6nt\u00e4 keskustelua.\nOppisis\u00e4lt\u00f6jen ja tulevaisuuden tavoitteiden pohdinta sen sijaan oli melko v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 ja ilmeni p\u00e4\u00e4asiassa yksitt\u00e4isten oppiaineiden t\u00e4rkeyden perusteluissa.\n\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 keskeisin intressiristiriitoja tuottava teema on talous. Toinen intressi koski ty\u00f6llistymist\u00e4 ja ty\u00f6llist\u00e4mist\u00e4, johon liittyiv\u00e4t my\u00f6s taloudelliset ja yhteiskunnalliset intressit. Tutkimuksen perusteella opetussuunnitelmien taustoilta l\u00f6ytyy my\u00f6s yhteiskunnallisia ja poliittisia l\u00e4ht\u00f6kohtia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riikka Lehtonen (rimaevle) on 2013-06-20 14:51:40.554123. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-20T14:51:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306202028.pdf: 554905 bytes, checksum: c1cb776a01eefe143dd59f4e3205302e (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-20T14:51:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306202028.pdf: 554905 bytes, checksum: c1cb776a01eefe143dd59f4e3205302e (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "intressit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuspolitiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Keskeiset teemat ja intressit Perusopetus 2020 -mietinn\u00f6n lausunnoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306202028", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-20T14:51:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intressit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41829
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:25Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d8a5a8ed-98cb-49cf-900d-c388bbc19f70\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306202028.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtonen, Riikka Keskeiset teemat ja intressit Perusopetus 2020 -mietinnön lausunnoissa intressit perusopetus opetussuunnitelma koulutuspolitiikka Education Kasvatustiede 102 koulutus opetussuunnitelmat valta
title Keskeiset teemat ja intressit Perusopetus 2020 -mietinnön lausunnoissa
title_full Keskeiset teemat ja intressit Perusopetus 2020 -mietinnön lausunnoissa
title_fullStr Keskeiset teemat ja intressit Perusopetus 2020 -mietinnön lausunnoissa Keskeiset teemat ja intressit Perusopetus 2020 -mietinnön lausunnoissa
title_full_unstemmed Keskeiset teemat ja intressit Perusopetus 2020 -mietinnön lausunnoissa Keskeiset teemat ja intressit Perusopetus 2020 -mietinnön lausunnoissa
title_short Keskeiset teemat ja intressit Perusopetus 2020 -mietinnön lausunnoissa
title_sort keskeiset teemat ja intressit perusopetus 2020 mietinnön lausunnoissa
title_txtP Keskeiset teemat ja intressit Perusopetus 2020 -mietinnön lausunnoissa
topic intressit perusopetus opetussuunnitelma koulutuspolitiikka Education Kasvatustiede 102 koulutus opetussuunnitelmat valta
topic_facet 102 Education Kasvatustiede intressit koulutus koulutuspolitiikka opetussuunnitelma opetussuunnitelmat perusopetus valta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41829 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306202028
work_keys_str_mv AT lehtonenriikka keskeisetteematjaintressitperusopetus2020mietinnönlausunnoissa