fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiainen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-20T13:19:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-20T13:19:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1270721", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41828", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "2000-luvulla Suomessa pidettiin useita Afrikkaan liittyvi\u00e4 taiden\u00e4yttelyit\u00e4, jotka l\u00e4hestyiv\u00e4t Afrikkaa eri n\u00e4k\u00f6kulmista ja erilaisin rajauksin. N\u00e4yttelyiden my\u00f6t\u00e4 olen miettinyt, mink\u00e4laisia merkityksi\u00e4 kyseiseen maanosaan ja mantereeseen yhdistyy taiteessa ja kulttuurissa. En ole l\u00e4hestynyt kysymyst\u00e4 \u201dafrikkalaisen itseymm\u00e4rryksen\u201d kautta vaan eurooppalaisesta ja suomalaisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Pro gradu -tutkielmani kohteena ovat Tampereen taidemuseon Africa/Now, Helsingin taidemuseon Peekaboo \u2013 Uusi Etel\u00e4-Afrikka ja Nykytaiteen museo Kiasman Ars 11. Kolmea n\u00e4yttely\u00e4 yhdist\u00e4\u00e4 se, ett\u00e4 ne esitteliv\u00e4t afrikkalaista nykytaidetta. Tutkimusaineistoni muodostuu Africa/Now:n, Peekaboon ja Ars 11:n n\u00e4yttelyluetteloiden esipuheista, johdannoista ja esseist\u00e4. Tavoitteeni on ollut selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laiset diskurssit j\u00e4sent\u00e4v\u00e4t kutakin n\u00e4yttely\u00e4 ja miten tekstit tuottavat afrikkalaista nykytaidetta koskevaa tietoa. Tutkimus perustuu sosiaaliselle konstruktionismille. Metodina olen k\u00e4ytt\u00e4nyt diskurssianalyysia, jossa olen soveltanut v\u00e4lj\u00e4sti Norman Fairclough'n kriittisen diskurssianalyysin kolmitasoista viitekehyst\u00e4. Olen tarkastellut tekstianalyysin pohjalta syntyneit\u00e4 havaintoja ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 osana laajempaa kontekstia, jonka muodostavat kansainv\u00e4lisen taidemaailman afrikkalaista nykytaidetta koskevat diskurssik\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja sosiokulttuuriset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t. \r\n\r\nN\u00e4yttelyluetteloissa Africa/Now representoituu afrikkalaisen taiteilijaidentiteetin omaehtoisena esiintulona, Peekaboo er\u00e4\u00e4nlaisena ikkunana Etel\u00e4-Afrikan ep\u00e4varmaan nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4n ja Ars 11 mahdollisuutena ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 paremmin Afrikan nykyisyytt\u00e4. Peekaboon ja Ars 11:n kohdalla taide on my\u00f6s muistamisen ja kollektiivisten traumojen ty\u00f6st\u00e4misen areena. Olen paikantanut ja nimennyt kolme kaikissa n\u00e4yttelyluetteloissa toistuvaa diskurssia. Postkoloniaalinen diskurssi rakentuu postkolonialistisen teorian edustamalle tiedostavuudelle. Diskurssille on ominaista koloniaaliselta ajalta periytyvien vastakkainasettelujen l\u00e4sn\u00e4olo ja yht\u00e4aikainen halu p\u00e4\u00e4st\u00e4 niist\u00e4 eroon. Moraalisen \u00e4\u00e4nens\u00e4vyn omaava diskurssi vastustaa stereotypioita ja pyrkii monipuolistamaan Afrikkaan ja afrikkalaiseen taiteeseen liittyvi\u00e4 mielikuvia. Universaaliuden diskurssi esitt\u00e4\u00e4 taidemaailman globaalina ja kulttuurierot pienin\u00e4. Universaaliuden diskurssi on vastakkainen afrikkalaista erityisyytt\u00e4 korostavalle puhetavalle, joka on aineistossa selv\u00e4sti harvinaisempi. Postkoloniaalinen diskurssi tekee afrikkalaisen nykytaiteen n\u00e4yttelyk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 herkki\u00e4 poliittisia kysymyksi\u00e4. Kansainv\u00e4lisess\u00e4 taidemaailmassa monet merkitt\u00e4v\u00e4t afrikkalaisen nykytaiteen n\u00e4yttelyt ovat aiheuttaneet kiihke\u00e4\u00e4 keskustelua. N\u00e4yttelyluetteloissa tiedostavan reflektion diskurssi toimii tapana osoittaa, ett\u00e4 ko. n\u00e4yttely on tehty tietyt sudenkuopat tiedostaen. \r\n\r\nTutkimuksessani esit\u00e4n l\u00e4hdekirjallisuuteen nojaten, ett\u00e4 1980- ja 1990-luvuilla monikulttuurisuus oli kansainv\u00e4lisess\u00e4 taidemaailmassa olennainen arvo. 1990-luvulla ja 2000-luvulla nykytaiteen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin vaikutti jatkuva tarve l\u00f6yt\u00e4\u00e4 muuttuvassa kulttuuri-ilmapiiriss\u00e4 mahdollisimman uskottavia, k\u00e4ytt\u00f6kelpoisia ja menestyksellisi\u00e4 tapoja sek\u00e4 esitt\u00e4\u00e4 ett\u00e4 purkaa kulttuurieroja. L\u00e4hdekirjallisuudesta kokoamieni havaintojen perusteella 1990- ja 2000-luvun aikana monikulttuurisuuden ohitti arvona kulttuurinen hybridisyys, johon liittyy odotus kulttuurien sekoittumisen synnytt\u00e4m\u00e4st\u00e4 luovuudesta. Afrikkalainen nykytaide on representoitunut Euroopassa v\u00e4h\u00e4 v\u00e4h\u00e4lt\u00e4 modernimpana ja globaalimpana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Tiainen (joemtiai) on 2013-06-20 13:19:05.387546. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-20T13:19:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306202027.pdf: 703229 bytes, checksum: c02bbd38c9ac8db78dbe80c15ee21a62 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-20T13:19:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306202027.pdf: 703229 bytes, checksum: c02bbd38c9ac8db78dbe80c15ee21a62 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Nykytaiteen museo Kiasma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Helsingin taidemuseo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Tampereen taidemuseo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Afrikkalaista nykytaidetta j\u00e4sent\u00e4v\u00e4t eurosentriset diskurssit : Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -n\u00e4yttelyluetteloiden analyysi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306202027", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidehistoria", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-20T13:19:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "310", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nykytaide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "postkolonialismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diaspora", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taiden\u00e4yttelyt", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Afrikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|