Afrikkalaista nykytaidetta jäsentävät eurosentriset diskurssit Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -näyttelyluetteloiden analyysi

2000-luvulla Suomessa pidettiin useita Afrikkaan liittyviä taidenäyttelyitä, jotka lähestyivät Afrikkaa eri näkökulmista ja erilaisin rajauksin. Näyttelyiden myötä olen miettinyt, minkälaisia merkityksiä kyseiseen maanosaan ja mantereeseen yhdistyy taiteessa ja kulttuurissa. En ole lähestynyt kysymy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiainen, Johanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41828
_version_ 1826225780939554816
author Tiainen, Johanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tiainen, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tiainen, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tiainen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description 2000-luvulla Suomessa pidettiin useita Afrikkaan liittyviä taidenäyttelyitä, jotka lähestyivät Afrikkaa eri näkökulmista ja erilaisin rajauksin. Näyttelyiden myötä olen miettinyt, minkälaisia merkityksiä kyseiseen maanosaan ja mantereeseen yhdistyy taiteessa ja kulttuurissa. En ole lähestynyt kysymystä ”afrikkalaisen itseymmärryksen” kautta vaan eurooppalaisesta ja suomalaisesta näkökulmasta. Pro gradu -tutkielmani kohteena ovat Tampereen taidemuseon Africa/Now, Helsingin taidemuseon Peekaboo – Uusi Etelä-Afrikka ja Nykytaiteen museo Kiasman Ars 11. Kolmea näyttelyä yhdistää se, että ne esittelivät afrikkalaista nykytaidetta. Tutkimusaineistoni muodostuu Africa/Now:n, Peekaboon ja Ars 11:n näyttelyluetteloiden esipuheista, johdannoista ja esseistä. Tavoitteeni on ollut selvittää, minkälaiset diskurssit jäsentävät kutakin näyttelyä ja miten tekstit tuottavat afrikkalaista nykytaidetta koskevaa tietoa. Tutkimus perustuu sosiaaliselle konstruktionismille. Metodina olen käyttänyt diskurssianalyysia, jossa olen soveltanut väljästi Norman Fairclough'n kriittisen diskurssianalyysin kolmitasoista viitekehystä. Olen tarkastellut tekstianalyysin pohjalta syntyneitä havaintoja ja johtopäätöksiä osana laajempaa kontekstia, jonka muodostavat kansainvälisen taidemaailman afrikkalaista nykytaidetta koskevat diskurssikäytännöt ja sosiokulttuuriset käytännöt. Näyttelyluetteloissa Africa/Now representoituu afrikkalaisen taiteilijaidentiteetin omaehtoisena esiintulona, Peekaboo eräänlaisena ikkunana Etelä-Afrikan epävarmaan nykypäivään ja Ars 11 mahdollisuutena ymmärtää paremmin Afrikan nykyisyyttä. Peekaboon ja Ars 11:n kohdalla taide on myös muistamisen ja kollektiivisten traumojen työstämisen areena. Olen paikantanut ja nimennyt kolme kaikissa näyttelyluetteloissa toistuvaa diskurssia. Postkoloniaalinen diskurssi rakentuu postkolonialistisen teorian edustamalle tiedostavuudelle. Diskurssille on ominaista koloniaaliselta ajalta periytyvien vastakkainasettelujen läsnäolo ja yhtäaikainen halu päästä niistä eroon. Moraalisen äänensävyn omaava diskurssi vastustaa stereotypioita ja pyrkii monipuolistamaan Afrikkaan ja afrikkalaiseen taiteeseen liittyviä mielikuvia. Universaaliuden diskurssi esittää taidemaailman globaalina ja kulttuurierot pieninä. Universaaliuden diskurssi on vastakkainen afrikkalaista erityisyyttä korostavalle puhetavalle, joka on aineistossa selvästi harvinaisempi. Postkoloniaalinen diskurssi tekee afrikkalaisen nykytaiteen näyttelykäytännöistä herkkiä poliittisia kysymyksiä. Kansainvälisessä taidemaailmassa monet merkittävät afrikkalaisen nykytaiteen näyttelyt ovat aiheuttaneet kiihkeää keskustelua. Näyttelyluetteloissa tiedostavan reflektion diskurssi toimii tapana osoittaa, että ko. näyttely on tehty tietyt sudenkuopat tiedostaen. Tutkimuksessani esitän lähdekirjallisuuteen nojaten, että 1980- ja 1990-luvuilla monikulttuurisuus oli kansainvälisessä taidemaailmassa olennainen arvo. 1990-luvulla ja 2000-luvulla nykytaiteen käytäntöihin vaikutti jatkuva tarve löytää muuttuvassa kulttuuri-ilmapiirissä mahdollisimman uskottavia, käyttökelpoisia ja menestyksellisiä tapoja sekä esittää että purkaa kulttuurieroja. Lähdekirjallisuudesta kokoamieni havaintojen perusteella 1990- ja 2000-luvun aikana monikulttuurisuuden ohitti arvona kulttuurinen hybridisyys, johon liittyy odotus kulttuurien sekoittumisen synnyttämästä luovuudesta. Afrikkalainen nykytaide on representoitunut Euroopassa vähä vähältä modernimpana ja globaalimpana.
first_indexed 2023-03-22T09:58:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiainen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-20T13:19:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-20T13:19:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1270721", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41828", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "2000-luvulla Suomessa pidettiin useita Afrikkaan liittyvi\u00e4 taiden\u00e4yttelyit\u00e4, jotka l\u00e4hestyiv\u00e4t Afrikkaa eri n\u00e4k\u00f6kulmista ja erilaisin rajauksin. N\u00e4yttelyiden my\u00f6t\u00e4 olen miettinyt, mink\u00e4laisia merkityksi\u00e4 kyseiseen maanosaan ja mantereeseen yhdistyy taiteessa ja kulttuurissa. En ole l\u00e4hestynyt kysymyst\u00e4 \u201dafrikkalaisen itseymm\u00e4rryksen\u201d kautta vaan eurooppalaisesta ja suomalaisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Pro gradu -tutkielmani kohteena ovat Tampereen taidemuseon Africa/Now, Helsingin taidemuseon Peekaboo \u2013 Uusi Etel\u00e4-Afrikka ja Nykytaiteen museo Kiasman Ars 11. Kolmea n\u00e4yttely\u00e4 yhdist\u00e4\u00e4 se, ett\u00e4 ne esitteliv\u00e4t afrikkalaista nykytaidetta. Tutkimusaineistoni muodostuu Africa/Now:n, Peekaboon ja Ars 11:n n\u00e4yttelyluetteloiden esipuheista, johdannoista ja esseist\u00e4. Tavoitteeni on ollut selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laiset diskurssit j\u00e4sent\u00e4v\u00e4t kutakin n\u00e4yttely\u00e4 ja miten tekstit tuottavat afrikkalaista nykytaidetta koskevaa tietoa. Tutkimus perustuu sosiaaliselle konstruktionismille. Metodina olen k\u00e4ytt\u00e4nyt diskurssianalyysia, jossa olen soveltanut v\u00e4lj\u00e4sti Norman Fairclough'n kriittisen diskurssianalyysin kolmitasoista viitekehyst\u00e4. Olen tarkastellut tekstianalyysin pohjalta syntyneit\u00e4 havaintoja ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 osana laajempaa kontekstia, jonka muodostavat kansainv\u00e4lisen taidemaailman afrikkalaista nykytaidetta koskevat diskurssik\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja sosiokulttuuriset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t. \r\n\r\nN\u00e4yttelyluetteloissa Africa/Now representoituu afrikkalaisen taiteilijaidentiteetin omaehtoisena esiintulona, Peekaboo er\u00e4\u00e4nlaisena ikkunana Etel\u00e4-Afrikan ep\u00e4varmaan nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4n ja Ars 11 mahdollisuutena ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 paremmin Afrikan nykyisyytt\u00e4. Peekaboon ja Ars 11:n kohdalla taide on my\u00f6s muistamisen ja kollektiivisten traumojen ty\u00f6st\u00e4misen areena. Olen paikantanut ja nimennyt kolme kaikissa n\u00e4yttelyluetteloissa toistuvaa diskurssia. Postkoloniaalinen diskurssi rakentuu postkolonialistisen teorian edustamalle tiedostavuudelle. Diskurssille on ominaista koloniaaliselta ajalta periytyvien vastakkainasettelujen l\u00e4sn\u00e4olo ja yht\u00e4aikainen halu p\u00e4\u00e4st\u00e4 niist\u00e4 eroon. Moraalisen \u00e4\u00e4nens\u00e4vyn omaava diskurssi vastustaa stereotypioita ja pyrkii monipuolistamaan Afrikkaan ja afrikkalaiseen taiteeseen liittyvi\u00e4 mielikuvia. Universaaliuden diskurssi esitt\u00e4\u00e4 taidemaailman globaalina ja kulttuurierot pienin\u00e4. Universaaliuden diskurssi on vastakkainen afrikkalaista erityisyytt\u00e4 korostavalle puhetavalle, joka on aineistossa selv\u00e4sti harvinaisempi. Postkoloniaalinen diskurssi tekee afrikkalaisen nykytaiteen n\u00e4yttelyk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 herkki\u00e4 poliittisia kysymyksi\u00e4. Kansainv\u00e4lisess\u00e4 taidemaailmassa monet merkitt\u00e4v\u00e4t afrikkalaisen nykytaiteen n\u00e4yttelyt ovat aiheuttaneet kiihke\u00e4\u00e4 keskustelua. N\u00e4yttelyluetteloissa tiedostavan reflektion diskurssi toimii tapana osoittaa, ett\u00e4 ko. n\u00e4yttely on tehty tietyt sudenkuopat tiedostaen. \r\n\r\nTutkimuksessani esit\u00e4n l\u00e4hdekirjallisuuteen nojaten, ett\u00e4 1980- ja 1990-luvuilla monikulttuurisuus oli kansainv\u00e4lisess\u00e4 taidemaailmassa olennainen arvo. 1990-luvulla ja 2000-luvulla nykytaiteen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin vaikutti jatkuva tarve l\u00f6yt\u00e4\u00e4 muuttuvassa kulttuuri-ilmapiiriss\u00e4 mahdollisimman uskottavia, k\u00e4ytt\u00f6kelpoisia ja menestyksellisi\u00e4 tapoja sek\u00e4 esitt\u00e4\u00e4 ett\u00e4 purkaa kulttuurieroja. L\u00e4hdekirjallisuudesta kokoamieni havaintojen perusteella 1990- ja 2000-luvun aikana monikulttuurisuuden ohitti arvona kulttuurinen hybridisyys, johon liittyy odotus kulttuurien sekoittumisen synnytt\u00e4m\u00e4st\u00e4 luovuudesta. Afrikkalainen nykytaide on representoitunut Euroopassa v\u00e4h\u00e4 v\u00e4h\u00e4lt\u00e4 modernimpana ja globaalimpana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Tiainen (joemtiai) on 2013-06-20 13:19:05.387546. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-20T13:19:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306202027.pdf: 703229 bytes, checksum: c02bbd38c9ac8db78dbe80c15ee21a62 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-20T13:19:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306202027.pdf: 703229 bytes, checksum: c02bbd38c9ac8db78dbe80c15ee21a62 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Nykytaiteen museo Kiasma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Helsingin taidemuseo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Tampereen taidemuseo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Afrikkalaista nykytaidetta j\u00e4sent\u00e4v\u00e4t eurosentriset diskurssit : Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -n\u00e4yttelyluetteloiden analyysi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306202027", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidehistoria", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-20T13:19:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "310", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nykytaide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "postkolonialismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diaspora", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taiden\u00e4yttelyt", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Afrikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41828
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2cd456c-69c6-4365-96cb-71faab75d40a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306202027.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiainen, Johanna Afrikkalaista nykytaidetta jäsentävät eurosentriset diskurssit : Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -näyttelyluetteloiden analyysi Nykytaiteen museo Kiasma Helsingin taidemuseo Tampereen taidemuseo Taidehistoria Art History Diskurssianalyysi 310 nykytaide postkolonialismi kulttuurierot diaspora taidenäyttelyt Afrikka
title Afrikkalaista nykytaidetta jäsentävät eurosentriset diskurssit : Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -näyttelyluetteloiden analyysi
title_full Afrikkalaista nykytaidetta jäsentävät eurosentriset diskurssit : Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -näyttelyluetteloiden analyysi
title_fullStr Afrikkalaista nykytaidetta jäsentävät eurosentriset diskurssit : Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -näyttelyluetteloiden analyysi Afrikkalaista nykytaidetta jäsentävät eurosentriset diskurssit : Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -näyttelyluetteloiden analyysi
title_full_unstemmed Afrikkalaista nykytaidetta jäsentävät eurosentriset diskurssit : Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -näyttelyluetteloiden analyysi Afrikkalaista nykytaidetta jäsentävät eurosentriset diskurssit : Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -näyttelyluetteloiden analyysi
title_short Afrikkalaista nykytaidetta jäsentävät eurosentriset diskurssit
title_sort afrikkalaista nykytaidetta jäsentävät eurosentriset diskurssit africa now peekaboo ja ars 11 näyttelyluetteloiden analyysi
title_sub Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -näyttelyluetteloiden analyysi
title_txtP Afrikkalaista nykytaidetta jäsentävät eurosentriset diskurssit : Africa/Now-, Peekaboo- ja Ars 11 -näyttelyluetteloiden analyysi
topic Nykytaiteen museo Kiasma Helsingin taidemuseo Tampereen taidemuseo Taidehistoria Art History Diskurssianalyysi 310 nykytaide postkolonialismi kulttuurierot diaspora taidenäyttelyt Afrikka
topic_facet 310 Afrikka Art History Diskurssianalyysi Helsingin taidemuseo Nykytaiteen museo Kiasma Taidehistoria Tampereen taidemuseo diaspora kulttuurierot nykytaide postkolonialismi taidenäyttelyt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41828 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306202027
work_keys_str_mv AT tiainenjohanna afrikkalaistanykytaidettajäsentäväteurosentrisetdiskurssitafricanowpeekaboojaars1