Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa

Tutkimus käsittelee sitä, miten ryhmäviestintä on esillä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Ryhmäviestintää ei ole koulukontekstissa tutkittu paljon. Oppikirjojen tutkimus hyödyttää sekä opettajia että kirjojen tekijöitä, ja pinnalla olevan oppimateriaalikeskustelun ja opetussuun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sievänen, Ellinoora
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41815
_version_ 1828193124794499072
author Sievänen, Ellinoora
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sievänen, Ellinoora Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sievänen, Ellinoora Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sievänen, Ellinoora
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus käsittelee sitä, miten ryhmäviestintä on esillä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Ryhmäviestintää ei ole koulukontekstissa tutkittu paljon. Oppikirjojen tutkimus hyödyttää sekä opettajia että kirjojen tekijöitä, ja pinnalla olevan oppimateriaalikeskustelun ja opetussuunnitelmien muutoksen takia ajoitus on sopiva. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Miten ryhmäviestintää opetetaan yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa? 2. Onko ryhmäviestintä opiskelun kohde vai työtapa? 3. Millaisia ohjeita opettajan oppaissa on ryhmäviestintätaitojen arviointiin? 4. Vastaavatko oppikirjojen sisällöt opetussuunnitelman ryhmäviestinnälle asettamia tavoitteita ja sisältöjä? Tutkimuksen aineistona on neljä oppikirjasarjaa, Aleksis, Sisu, Uusi Loitsu sekä Taito, Voima ja Taju. Sarjoista tutkin oppikirjoja ja opettajan materiaaleja, harjoituskirjat ja muut lisävihot olen rajannut tutkimuksen ulkopuolelle, koska ne sisältävät yleensä vähän ryhmätehtäviä. Menetelmänä käytin sisällönanalyysia. Vertailin eri kirjasarjoja keskenään sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Näin selvitin, miten nykyiset oppikirjat vastaavat opetussuunnitelman tavoitteita ja sisältöjä. Tärkeitä käsitteitä työni kannalta ovat ryhmän toimintaan osallistuvien roolit, suhde- ja tehtäväkeskeiset ryhmätaidot, yhteistoiminnallinen ryhmätyö ja viestintäosaaminen. Ryhmäviestinnän opettamisessa on suuria eroja oppikirjasarjojen välillä. Ryhmäviestintä on kaikissa kirjoissa enemmän työtapa kuin opiskelun kohde, mutta Taito, Voima ja Taju sekä Sisu ovat huomattavasti viestinnällisempiä sarjoja kuin Aleksis ja Uusi Loitsu. Ryhmäviestintä on Uusi Loitsu -sarjassa opetuksen kohteena vain väittelytaitojen opetuksen yhteydessä, kun muissa sarjoissa eri viestintätilanteita esitellään useita. Sisu- ja Taito, Voima ja Taju -sarjoissa paneudutaan lisäksi viestintään yleisesti ja opiskellaan esimerkiksi kuuntelemista omana taitonaan. Kun ryhmäviestintä on työtapana, sitä käytetään yleisimmin kirjallisuuden opetuksessa. Ainoastaan Uusi Loitsu- ja Taito, Voima ja Taju -sarjojen opettajan materiaalissa on apua viestinnän arviointiin, Uusi Loitsu -sarjassa se kuitenkin painottuu työn lopputulokseen ja ryhmäprosessi jää toissijaiseksi. Sarjoista Sisu sekä Taito, Voima ja Taju vastaavat parhaiten tämänhetkistä opetussuunnitelmaa, Uudessa Loitsussa sisältö jää niukimmaksi. Aleksis on tällä hetkellä hyvin käytetty kirjasarja, mutta sen viestintäsisältö on melko suppea.
first_indexed 2023-03-22T09:58:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Siev\u00e4nen, Ellinoora", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-19T11:48:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-19T11:48:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1270618", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41815", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus k\u00e4sittelee sit\u00e4, miten ryhm\u00e4viestint\u00e4 on esill\u00e4 yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Ryhm\u00e4viestint\u00e4\u00e4 ei ole koulukontekstissa tutkittu paljon. Oppikirjojen tutkimus hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 opettajia ett\u00e4 kirjojen tekij\u00f6it\u00e4, ja pinnalla olevan oppimateriaalikeskustelun ja opetussuunnitelmien muutoksen takia ajoitus on sopiva.\nTutkimuskysymykseni ovat: 1. Miten ryhm\u00e4viestint\u00e4\u00e4 opetetaan yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen\nja kirjallisuuden oppikirjoissa? 2. Onko ryhm\u00e4viestint\u00e4 opiskelun kohde vai ty\u00f6tapa? 3. Millaisia ohjeita opettajan oppaissa on ryhm\u00e4viestint\u00e4taitojen arviointiin? 4. Vastaavatko oppikirjojen sis\u00e4ll\u00f6t opetussuunnitelman ryhm\u00e4viestinn\u00e4lle asettamia tavoitteita ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4?\nTutkimuksen aineistona on nelj\u00e4 oppikirjasarjaa, Aleksis, Sisu, Uusi Loitsu sek\u00e4 Taito,\nVoima ja Taju. Sarjoista tutkin oppikirjoja ja opettajan materiaaleja, harjoituskirjat ja muut lis\u00e4vihot olen rajannut tutkimuksen ulkopuolelle, koska ne sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t yleens\u00e4 v\u00e4h\u00e4n ryhm\u00e4teht\u00e4vi\u00e4.\nMenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Vertailin eri kirjasarjoja kesken\u00e4\u00e4n sek\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. N\u00e4in selvitin, miten nykyiset oppikirjat vastaavat opetussuunnitelman tavoitteita ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. T\u00e4rkeit\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ty\u00f6ni kannalta ovat ryhm\u00e4n toimintaan osallistuvien roolit, suhde- ja teht\u00e4v\u00e4keskeiset ryhm\u00e4taidot, yhteistoiminnallinen ryhm\u00e4ty\u00f6 ja viestint\u00e4osaaminen.\nRyhm\u00e4viestinn\u00e4n opettamisessa on suuria eroja oppikirjasarjojen v\u00e4lill\u00e4. Ryhm\u00e4viestint\u00e4\non kaikissa kirjoissa enemm\u00e4n ty\u00f6tapa kuin opiskelun kohde, mutta Taito, Voima ja Taju\nsek\u00e4 Sisu ovat huomattavasti viestinn\u00e4llisempi\u00e4 sarjoja kuin Aleksis ja Uusi Loitsu. Ryhm\u00e4viestint\u00e4 on Uusi Loitsu -sarjassa opetuksen kohteena vain v\u00e4ittelytaitojen opetuksen yhteydess\u00e4, kun muissa sarjoissa eri viestint\u00e4tilanteita esitell\u00e4\u00e4n useita. Sisu- ja Taito, Voima ja Taju -sarjoissa paneudutaan lis\u00e4ksi viestint\u00e4\u00e4n yleisesti ja opiskellaan esimerkiksi kuuntelemista omana taitonaan. Kun ryhm\u00e4viestint\u00e4 on ty\u00f6tapana, sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleisimmin kirjallisuuden opetuksessa. Ainoastaan Uusi Loitsu- ja Taito, Voima ja Taju -sarjojen opettajan materiaalissa on apua viestinn\u00e4n arviointiin, Uusi Loitsu -sarjassa se kuitenkin painottuu ty\u00f6n lopputulokseen ja ryhm\u00e4prosessi j\u00e4\u00e4 toissijaiseksi. Sarjoista Sisu sek\u00e4 Taito, Voima ja Taju vastaavat parhaiten t\u00e4m\u00e4nhetkist\u00e4 opetussuunnitelmaa, Uudessa Loitsussa sis\u00e4lt\u00f6 j\u00e4\u00e4 niukimmaksi. Aleksis on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 hyvin k\u00e4ytetty kirjasarja, mutta sen viestint\u00e4sis\u00e4lt\u00f6 on melko suppea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ellinoora Siev\u00e4nen (elelsiev) on 2013-06-19 11:48:09.939251. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-19T11:48:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306192019.pdf: 473275 bytes, checksum: 7b4d69edf1092501c16a119bed6b7bba (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-19T11:48:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306192019.pdf: 473275 bytes, checksum: 7b4d69edf1092501c16a119bed6b7bba (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli ja kirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ryhm\u00e4viestint\u00e4 yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306192019", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-19T11:48:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41815
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:44Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b54f79ed-5f14-47a8-a962-5dc438c601a1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306192019.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sievänen, Ellinoora Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa ryhmäviestintä yläkoulu oppikirjat opetussuunnitelmat äidinkieli ja kirjallisuus Suomen kieli Finnish 309 äidinkieli kirjallisuus
title Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_full Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_fullStr Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_full_unstemmed Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_short Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_sort ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_txtP Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
topic ryhmäviestintä yläkoulu oppikirjat opetussuunnitelmat äidinkieli ja kirjallisuus Suomen kieli Finnish 309 äidinkieli kirjallisuus
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kirjallisuus opetussuunnitelmat oppikirjat ryhmäviestintä yläkoulu äidinkieli äidinkieli ja kirjallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41815 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306192019
work_keys_str_mv AT sievänenellinoora ryhmäviestintäyläkoulunäidinkielenjakirjallisuudenoppikirjoissa