Savon sonni ja vikaville minän representointi talous- ja hoitoalan verkkokeskustelupalstojen nimimerkeissä

Tutkimuksen kohteena ovat talous- ja hoitoalan verkkokeskustelupalstojen nimimerkit. In­ternetissä käytettäviä nimimerkkejä voi pitää nykyaikaisina epävirallisina lisäniminä, joita ihmiset keksivät itse itselleen ja käyttävät joko väliaikaisesti tai hyvin pitkään, jolloin nimi­merkit voivat liittyä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korkea-aho, Johanna
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41796
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen kohteena ovat talous- ja hoitoalan verkkokeskustelupalstojen nimimerkit. In­ternetissä käytettäviä nimimerkkejä voi pitää nykyaikaisina epävirallisina lisäniminä, joita ihmiset keksivät itse itselleen ja käyttävät joko väliaikaisesti tai hyvin pitkään, jolloin nimi­merkit voivat liittyä keskeisesti identiteetin muodostamiseen. Nimimerkkien valintaan ei ole olemassa yleistä säännöstöä, vaan ihmiset voivat valita ja käyttää niitä vapaasti. Internetissä keskustellessa yksi­löt eivät ole fyysisesti läsnä, joten käsitys heistä muodostuu sen perusteel­la, millaista tekstiä tai muu­ta sisältöä he verkkoon laittavat. Tämän vuoksi on tarpeen tutkia, millaisia nimimerkit ovat ja millaisia minärepresentaatioita nimimerkeissä luodaan. Tutki­muksessa tarkastellaan nimimerk­kien kielellistä alkuperää, sisältöä, tyyliä ja sitä, millaisia viitteitä identiteettiin nimimerkeissä on. Tutkimuksen kohteena on kieli, joka nähdään sosiaali­sen konstruktionismin hengessä kes­keiseksi ihmisen elämää määrittäväksi ilmiöksi. Nimimerk­kejä tarkastellaan kielenkäyttäjä­yhteisön näkökulmasta ja nimistöntutkimuksellisin menetelmin. Teoriassa tukeudutaan myös sosiaalipsykologiseen teoriaan identiteetin muodostami­sesta. Aineiston 300 nimimerkkiä on kerät­ty syksyllä 2009 Kauppalehden ja Taloussanomien verkkosivujen keskustelupalstalta sekä hoita­jat.net-keskustelupalstalta. Nimimerkkien olemus vaihtelee hyvin paljon, mutta yleistä on käyttää erityisesti substan­tiiveja nimielementteinä, ja näyttääkin siltä, että nimimerkit koetaan nimiksi. Eri nimikatego­rioihin kuuluvien nimien käyttö nimimerkin pohjana on nimittäin hyvin yleistä (kai45, Car­los, O'Boy, PikkunenMyy). Täysi anonymiteetti ei vaikuta niin yleiseltä, kuin aiempi keskus­telu on olettanut. Identiteetti välittyy nimimerkeistä monella tavalla. Keskeisimpiä tapoja ovat ammatin tuominen esille (Veli valkoinen, Ökonomi) sekä erilaisten fiktiivisten hahmo­jen tai kuuluisuuksien nimien lainaaminen, mihin voi olla useita syitä, joiden selvittäminen edellyttäisi jatkotutkimusta. Keskustelu­palsta eli konteksti vaikuttaa huomattavasti nimimer­kin valintaan, kuten on aiemmissakin tutki­muksissa tullut ilmi.