fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Helanter\u00e4, Panu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-17T08:23:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-17T08:23:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1270289", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41789", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla opettajiin oppilaiden taholta kohdistuvaa kiusaamista ilmi\u00f6n\u00e4 sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millaisia yhteyksi\u00e4 opettajat kokevat heihin kohdistuvalla kiusaamisella olevan heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen, ty\u00f6viihtyvyyteen ja ty\u00f6motivaatioon. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin kiusaamisen ennaltaehk\u00e4isy\u00e4 ja selviytymiskeinoja: miten kiusaamiseen oli puututtu, mist\u00e4 kiusattu oli saanut apua ja tukea sek\u00e4 millaista tukea kiusattu olisi kiusaamisongelmaan toivonut saavansa? \r\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja my\u00f6t\u00e4ilee tutkimusmetodiltaan fenomenologista tutkimusotetta. Tutkimus keskittyy kiusaamisilmi\u00f6n tarkasteluun opettajien omakohtaisten kokemuksien kautta ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen viitekehyksess\u00e4 (ks. Eskola & Suoranta 2001, 125) ja on tutkimusstrategialtaan p\u00e4\u00e4osin deduktiivinen mutta siin\u00e4 on sovellettu osin induktiivisia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. (Ks. Kananen 2010, 40; Kiviniemi 2010; Tuomi & Saraj\u00e4rvi 2009). Molempia tutkimuksen tekemisen metodeja sovellettaessa kyseess\u00e4 on teoriasidonnainen tutkimus: se perustuu teoreettiselta tulkintakehykselt\u00e4\u00e4n kiusaamisesta aiemmin tehtyyn tutkimukseen ja selvityksiin, aihetta k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4n kirjallisuuteen niilt\u00e4 osin, kun se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 merkitt\u00e4vi\u00e4 yhtym\u00e4kohtia tutkimusongelmaani, sek\u00e4 teemakirjoittamismenetelm\u00e4ll\u00e4 opettajilta ker\u00e4ttyihin vapaamuotoisiin kirjoitelmiin.\r\nTutkimukseni teoreettiseksi l\u00e4ht\u00f6kohdaksi olen valinnut Hamaruksen (2006; 2008) sek\u00e4 Salmivallin (1998a; 1998b; 2003) n\u00e4kemyksen kiusaamisesta sosiaalisena ja kulttuurillisena vuorovaikutusongelmana (ks. my\u00f6s Eriksson 2001, 14-17; Saloviita 2006, 45-46), jolla on tutkitusti lukuisia vaikutuksia kiusaamisen uhriin. Teoreettinen tulkintakehys sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 n\u00e4iden teosten lis\u00e4ksi tutkijapiireiss\u00e4 yleisesti hyv\u00e4ksyttyj\u00e4 kiusaamisteorioita ja m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4. (Esim. Olweus 1978; 1992; 1994.)\r\nTutkimusjoukko koostui 11 opettajasta, jotka olivat vastanneet Opettaja-lehteen l\u00e4hett\u00e4m\u00e4\u00e4ni kirjoituspyynt\u00f6\u00f6n (liite 1) oman mielenkiintonsa ja omakohtaisten kokemustensa motivoimina. Suurin osa (n=6) kirjoituspyynt\u00f6\u00f6n vastanneista opettajista oli miehi\u00e4 (54,5 %). Tutkimushetkell\u00e4 kaikki vastanneet eiv\u00e4t kuitenkaan toimineet opettajan teht\u00e4viss\u00e4 vaikka olivat koulutukseltaan opettajia. Tutkimusjoukon muodostavat opettajat olivat kaikki peruskoulun opettajia. Yksi matematiikan aineenopettaja ty\u00f6skenteli peruskoulun yl\u00e4luokilla ja lukiossa. Ammatillisen, opisto-, aikuis- tai korkeakoulu asteen opettajia tutkimukseen ei osallistunut vaikka kirjoituspyynn\u00f6ss\u00e4 ei erityisesti rajattu tutkimukseen osallistuvien opettajien kouluastetta.\r\nKirjoituspyynt\u00f6\u00f6n opettajat vastasivat teemakirjoituksilla, jotka muodostavat tutkimuksen aineiston. Tutkimukseen ker\u00e4\u00e4m\u00e4lleni aineistolle suoritin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin k\u00e4ytt\u00e4en Eskolan ja Suorannan (2001, 181-185) mukaisesti teemoittelua. (ks. my\u00f6s J\u00e4rvinen & J\u00e4rvinen 2000). Aineiston analyysi\u00e4 t\u00e4ydennettiin aineistosta johdetuilla kvantitatiivisilla tilastoilla, jotka muodostuivat merkitt\u00e4viksi tutkimusaineiston tulkinnassa ja tuloksista johdettavissa johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4. Aineiston analyysin tulokset ja teoria kulkevat osin yhdess\u00e4 k\u00e4yden vuoropuhelua kesken\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 on Eskolan ja Suorannan (2001, 83, 174-180) mukaan kvalitatiivisessa tutkimuksessa usein k\u00e4ytetty raportointimenetelm\u00e4.\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 vertaisrajat ylitt\u00e4v\u00e4\u00e4, oppilaiden opettajaan kohdistamaa kiusaamista esiintyy kouluissa. T\u00e4m\u00e4 k\u00e4vi ilmi niin ker\u00e4\u00e4m\u00e4st\u00e4ni aineistosta kuin l\u00e4htein\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4ni aiemmista selvityksist\u00e4 ja alan kirjallisuudesta. Aineisto on pieni eik\u00e4 siit\u00e4 voi tehd\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 tulkintoja kiusaamisen yleisyydest\u00e4 mutta niin t\u00e4m\u00e4n kuin monien muiden kiusaamisesta tehtyjen selvitysten valossa opettajiin kohdistuva kiusaaminen, v\u00e4kivalta ja n\u00e4iden uhka on suuri ongelma opettajille Suomessa. Kiusaamien on my\u00f6s suuri uhka opettajan ty\u00f6kyvylle ja t\u00e4t\u00e4 kautta lyhent\u00e4\u00e4 opettajien ty\u00f6uraa. Suomessa ty\u00f6ntekij\u00e4n riski kiusatuksi joutumiselle on jopa kaksinkertainen EU-maiden keskiarvoon verrattuna ja tilastot ennustavat kehityksen olevan negatiivista my\u00f6s jatkossa. (Lehto & Sutela 2008). Kiusaamisongelma on opettajilla n\u00e4in ollen eritt\u00e4in synkk\u00e4 verrattuna eurooppalaisiin kollegoihinsa.\r\nYleisin kiusaamismuoto niin tutkimusaineiston kuin aihetta selvitt\u00e4vien tilastojen valossa on henkiseksi v\u00e4kivallaksi m\u00e4\u00e4ritelt\u00e4v\u00e4 loukkaava k\u00e4yt\u00f6s, josta k\u00e4rsii eri tutkimusten valossa per\u00e4ti noin kolme nelj\u00e4st\u00e4 opettajasta. (Dworkin, Haney, Telschow 1988, 162; Kivivuori 1997.) Kirjoituspyynt\u00f6\u00f6n vastanneista opettajista jokainen oli jossain vaiheessa ty\u00f6t\u00e4\u00e4n kohdannut henkist\u00e4 v\u00e4kivaltaa. Fyysisen v\u00e4kivallan uhriksi oli joutunut heist\u00e4 4 (36,4 %). Seksuaalista h\u00e4irint\u00e4\u00e4 puolestaan oli kohdannut 2 (18,2 %) opettajaa ja omaisuuteen kohdistuvaa vahingontekoa 1 (9,1 %) opettaja.\r\nEnnakko-odotusten mukaisesti kiusaamisella oli merkitt\u00e4v\u00e4 yhteys opettajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen ja ty\u00f6viihtyvyyteen. Ty\u00f6motivaatioon kiusaamisella ei vaikuttanut olevan aivan yht\u00e4 selke\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4, joskin t\u00e4llainenkin yhteys oli osasta aineistoa havaittavissa. Tutkimukseen osallistuneista opettajista l\u00e4hes joka viidennen (18,2 %) ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen oli k\u00e4rsinyt niin paljon, ett\u00e4 he olivat vaihtaneet pysyv\u00e4sti alaa. Lis\u00e4ksi yksi opettaja oli tutkimuksen hetkell\u00e4 kouluttautumassa toiselle alalle. Kaikkiaan ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen oli laskenut merkitt\u00e4v\u00e4sti nelj\u00e4ll\u00e4 (36,4 %) opettajalla, joista ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 oli yksi. \r\nTutkimuksen tuloksissa merkille pantavaa oli motivaation yhteys opettajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen. Vaikka ty\u00f6viihtyvyys ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen olivat laskeneet kiusaamisesta johtuen, saattoi opettajan korkea ty\u00f6motivaatio pit\u00e4\u00e4 h\u00e4net yh\u00e4 opettajan ty\u00f6ss\u00e4. My\u00f6s se, ett\u00e4 millaista kiusaamista opettaja oli ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kokenut, oli yhteydess\u00e4 siihen, miten kiusaamiskokemukset vaikuttivat heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen, ty\u00f6viihtyvyyteen ja ty\u00f6motivaatioon. Kiusaamismuodon voi n\u00e4in ollen p\u00e4\u00e4tell\u00e4 olevan vahvasti yhteydess\u00e4 kiusaamisen seurauksiin. Erityisesti kiusaamisen intensiivisyys, kesto ja henkil\u00f6kohtaisuus osoittautuivat olevan negatiivisimmin yhteydess\u00e4 opettajien kokemuksiin.\r\nNoin puolet vastaajista (n=5) oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 kiusaamisesta voi kertoa ty\u00f6tovereille. 4 opettajaa oli kokenut voivansa puhua asiasta esimiehelle tai rehtorille. Huonosta ty\u00f6viihtyvyydest\u00e4, ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisesta ja ty\u00f6motivaatiosta k\u00e4rsiv\u00e4t opettajat taas kokivat, etteiv\u00e4t uskaltaneet puhua ongelmasta ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja olivat kokeneet my\u00f6s jonkinasteista ty\u00f6yhteis\u00f6st\u00e4 erist\u00e4mist\u00e4. Yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 tutkimustuloksissa oli erityisesti esimiesten heikot valmiudet puuttua kiusaamisongelmaan ja asettua tukemaan kiusattua opettajaa.\r\nVain kaksi kiusaamisen kohteeksi joutuneista kirjoitti kertoneensa kokemuksistaan my\u00f6s perheenj\u00e4senille tai l\u00e4hipiirille. Kuitenkin tuensaannin koettiin yleisesti olevan oleellinen tekij\u00e4 kiusaamisen ehk\u00e4isyss\u00e4. Opettajat, jotka olivat saaneet tukea esimiehelt\u00e4 ja kollegoilta, selviytyiv\u00e4t kiusaamisesta ja saivat kiusaamisongelman ratkeamaan tehokkaammin kuin opettajat, jotka yrittiv\u00e4t selvitt\u00e4\u00e4 kiusaamisongelman yksin. T\u00e4t\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4mm\u00e4ksi osoittautui kuitenkin oppilaan vanhempien tuki. \r\nTutkimuksen perusteella voidaan my\u00f6s todeta, ett\u00e4 esimiehelt\u00e4 ja kollegoilta saatu tuki ja puuttuminen on avainasemassa kiusaamisongelmiin puuttumisessa, niiden selvitt\u00e4misess\u00e4 ja ennaltaehk\u00e4isyss\u00e4 kouluissa. Opettajat painottavat my\u00f6s vanhempien tuen merkityst\u00e4. Kiusaamiseen puuttuminen ja ehk\u00e4isy vaikuttavat olevan oleellisesti yhteydess\u00e4 kiusaamisen kestoon ja intensiteettiin. N\u00e4ill\u00e4 taas on tulosten valossa suora yhteys opettajan kokemaan ty\u00f6n kuormittavuuteen ja ty\u00f6per\u00e4iseen stressiin, jotka vaikuttavat negatiivisesti opettajan ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen, ty\u00f6viihtyvyyteen ja ty\u00f6motivaatioon. Kaikilta osin tutkimustulokset tukivat aiempaa kiusaamisen taustateoriaa.\r\nTutkimustulosten valossa on perusteltua nostaa esiin jatkotutkimuksen tarve opettajiin oppilaiden taholta kohdistuvasta kiusaamisesta ja sen vaikutuksista opettajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen, ty\u00f6viihtyvyyteen ja \u2013motivaatioon. Jatkotutkimusta kaivataan kiusaamisen ja ty\u00f6n kuormittavuuden vaikutuksesta opettajien ty\u00f6kykyyn ja ty\u00f6urien pituuteen. My\u00f6s ilmi\u00f6n yhteiskunnallisia ja taloudellisia vaikutuksia olisi tarpeellista selvitt\u00e4\u00e4. Ilmi\u00f6n ongelmallisen m\u00e4\u00e4rittelyn osalta n\u00e4en, ett\u00e4 ty\u00f6paikkakiusaamisen m\u00e4\u00e4rittely\u00e4 Suomen laissa ja opetusalalla tulisi laajentaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Panu Helanter\u00e4 (paoltahe) on 2013-06-17 08:23:14.386355. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-17T08:23:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306171993.pdf: 1421561 bytes, checksum: d3978c8370933c6ad597532f67c08938 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-17T08:23:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306171993.pdf: 1421561 bytes, checksum: d3978c8370933c6ad597532f67c08938 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiusaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkinen kiusaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkinen kiusaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4kivalta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6paikkakiusaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6kyky", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6viihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teemakirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaat kiusaavat opettajaa : kiusaamisen yhteydet opettajan ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen, ty\u00f6viihtyvyyteen ja -motivaatioon", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kiusaamisen yhteydet opettajan ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen, ty\u00f6viihtyvyyteen ja -motivaatioon", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306171993", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-17T08:23:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6paikkakiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6kyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|