Yhteenveto: | Tämän maisterintutkielman tavoitteena on luoda oppimateriaali fysioterapeuttiopiskelijoiden ruotsin opetukseen ammattikorkeakoulussa. Jotta oppimateriaali vastaa opiskelijoiden tarpeisiin ja toiveisiin, on sen pohjaksi suoritettu tarvekartoitus kyselytutkimuksen avulla. Vastauksia ke-rättiin kahdessa ammattikorkeakoulussa, ja siihen vastasi yhteensä 62 fysioterapeuttiopiskelijaa.
Kielenopiskelu ammattikorkeakouluissa edustaa erityisalojen kieltenopetusta (Languages for Specific Purposes, Vocationally Oriented Language Learning), joka eroaa luonteeltaan verrattu-na yleissivistävään kielten opetukseen. Kielenopiskelun tulee olla selkeästi suunnattua tietylle ammattialalle ja valmistaa opiskelijoita työelämän tilanteisiin.
Kyselytutkimukseen vastanneista opiskelijoista suurin osa, 77 %, olisi toivonut, että ammatti-korkeakoulussa suoritettu ruotsin kurssi olisi ollut suunnattu omalle ammattialalle paremmin. Opiskelijat toivoivat, että kurssilla olisi käsitelty enemmän potilas/asiakastilanteita, fysioterapia-alalle keskeistä sanastoa sekä yksilö- ja ryhmäohjausta. Tehtävätyyppi, jota opiskelijat toivoivat kurssilla olevan eniten, oli keskustelut.
|