Ett läromaterial i svenska för fysioterapistuderande utgående ifrån behovsanalys

Tämän maisterintutkielman tavoitteena on luoda oppimateriaali fysioterapeuttiopiskelijoiden ruotsin opetukseen ammattikorkeakoulussa. Jotta oppimateriaali vastaa opiskelijoiden tarpeisiin ja toiveisiin, on sen pohjaksi suoritettu tarvekartoitus kyselytutkimuksen avulla. Vastauksia ke-rättiin kahdess...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salo, Sira
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41787
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän maisterintutkielman tavoitteena on luoda oppimateriaali fysioterapeuttiopiskelijoiden ruotsin opetukseen ammattikorkeakoulussa. Jotta oppimateriaali vastaa opiskelijoiden tarpeisiin ja toiveisiin, on sen pohjaksi suoritettu tarvekartoitus kyselytutkimuksen avulla. Vastauksia ke-rättiin kahdessa ammattikorkeakoulussa, ja siihen vastasi yhteensä 62 fysioterapeuttiopiskelijaa. Kielenopiskelu ammattikorkeakouluissa edustaa erityisalojen kieltenopetusta (Languages for Specific Purposes, Vocationally Oriented Language Learning), joka eroaa luonteeltaan verrattu-na yleissivistävään kielten opetukseen. Kielenopiskelun tulee olla selkeästi suunnattua tietylle ammattialalle ja valmistaa opiskelijoita työelämän tilanteisiin. Kyselytutkimukseen vastanneista opiskelijoista suurin osa, 77 %, olisi toivonut, että ammatti-korkeakoulussa suoritettu ruotsin kurssi olisi ollut suunnattu omalle ammattialalle paremmin. Opiskelijat toivoivat, että kurssilla olisi käsitelty enemmän potilas/asiakastilanteita, fysioterapia-alalle keskeistä sanastoa sekä yksilö- ja ryhmäohjausta. Tehtävätyyppi, jota opiskelijat toivoivat kurssilla olevan eniten, oli keskustelut.