Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa

Tutkimuksen selvitettiin onko erilaisilla koulutustavoilla vaikutusta siihen, millaisiksi totuudet opettajuudesta koulutuksessa muotoutuvat. Tutkimme opettajuutta opettajan toimijuuden sekä opettajan osaamisen ja sen rakentumisen näkökulmista. Tutkimuksen pääongelmana oli, millaista opettajuutta tot...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Siitonen, Helena, Siitonen, Jukka
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto, Lapin yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41782
_version_ 1826225699653943296
author Siitonen, Helena Siitonen, Jukka
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lapin yliopisto
author_facet Siitonen, Helena Siitonen, Jukka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lapin yliopisto Siitonen, Helena Siitonen, Jukka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lapin yliopisto
author_sort Siitonen, Helena
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen selvitettiin onko erilaisilla koulutustavoilla vaikutusta siihen, millaisiksi totuudet opettajuudesta koulutuksessa muotoutuvat. Tutkimme opettajuutta opettajan toimijuuden sekä opettajan osaamisen ja sen rakentumisen näkökulmista. Tutkimuksen pääongelmana oli, millaista opettajuutta totuuksista tulkitut diskurssit konstruoivat. Tutkimusaineisto kerättiin Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta sekä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen integraatiokoulutuksen opiskelijoilta teemakirjoituksilla sähköpostin välityksellä. Aineiston analyysissä käytettiin diskurssianalyysiä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että erilaiset tavat kouluttaa luokanopettajia vaikuttaa heidän tapaansa puhua opettajuudesta. Tutkimuksessa muodostettiin opettajatotuuksia, joiden pohjalta muodostettiin metadiskurssit. Lapin yliopistossa opiskelleiden puheesta muodostettiin metadiskurssit alisteisuus sekä käytännöllisyys ja omaksuminen. Integraatiokoulutuksessa opiskelleiden puheesta muodostettiin metadiskurssit autonomisuus sekä tutkimuksellisuus ja ongelmanratkaisu. Ensin mainittu metadiskurssi kuvaa toimijuutta ja toinen osaamista ja sen rakentumista. Tutkimuksen tulososiossa näiden pohjalta muodostimme opettajaprofiilit, jotka nimesimme historialliseksi opettajuudeksi ja reformiopettajuudeksi. Näiden pohjalta huomattiin, että koulutustavalla ja koulutuksen taustaoletuksilla on merkitystä sen suhteen, millaiseksi opettajuustotuudet koulutuksessa muotoutuvat.
first_indexed 2023-03-22T09:57:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Siitonen, Helena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siitonen, Jukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-16T08:40:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-16T08:40:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1270608", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41782", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen selvitettiin onko erilaisilla koulutustavoilla vaikutusta siihen, millaisiksi totuudet opettajuudesta koulutuksessa muotoutuvat. Tutkimme opettajuutta opettajan toimijuuden sek\u00e4 opettajan osaamisen ja sen rakentumisen n\u00e4k\u00f6kulmista. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4ongelmana oli, millaista opettajuutta totuuksista tulkitut diskurssit konstruoivat. \n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta sek\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajakoulutuksen integraatiokoulutuksen opiskelijoilta teemakirjoituksilla s\u00e4hk\u00f6postin v\u00e4lityksell\u00e4. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin diskurssianalyysi\u00e4. \n\nTutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 erilaiset tavat kouluttaa luokanopettajia vaikuttaa heid\u00e4n tapaansa puhua opettajuudesta. Tutkimuksessa muodostettiin opettajatotuuksia, joiden pohjalta muodostettiin metadiskurssit. Lapin yliopistossa opiskelleiden puheesta muodostettiin metadiskurssit alisteisuus sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys ja omaksuminen. Integraatiokoulutuksessa opiskelleiden puheesta muodostettiin metadiskurssit autonomisuus sek\u00e4 tutkimuksellisuus ja ongelmanratkaisu. Ensin mainittu metadiskurssi kuvaa toimijuutta ja toinen osaamista ja sen rakentumista. Tutkimuksen tulososiossa n\u00e4iden pohjalta muodostimme opettajaprofiilit, jotka nimesimme historialliseksi opettajuudeksi ja reformiopettajuudeksi. N\u00e4iden pohjalta huomattiin, ett\u00e4 koulutustavalla ja koulutuksen taustaoletuksilla on merkityst\u00e4 sen suhteen, millaiseksi opettajuustotuudet koulutuksessa muotoutuvat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Helena Siitonen (heemkaik) on 2013-06-16 08:40:57.038673. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-16T08:40:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306161986.pdf: 1455764 bytes, checksum: 145d988830812d79255ba479ccb4c7b5 (MD5)\nlicense.html: 5475 bytes, checksum: 46eabf01dd964fe151ee960da50bbc0d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-16T08:40:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306161986.pdf: 1455764 bytes, checksum: 145d988830812d79255ba479ccb4c7b5 (MD5)\nlicense.html: 5475 bytes, checksum: 46eabf01dd964fe151ee960da50bbc0d (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajakoulutus; integraatiokoulutus; totuus; diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306161986", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Lapin yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-16T08:40:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41782
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ca7e917e-9bad-482c-b44a-c586e3336760\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306161986.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siitonen, Helena Siitonen, Jukka Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa luokanopettajakoulutus; integraatiokoulutus; totuus; diskurssianalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education Diskurssianalyysi 103 opettajankoulutus luokanopettajat koulutus toimijuus opettajuus
title Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa
title_full Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa
title_fullStr Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa
title_full_unstemmed Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa
title_short Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa
title_sort opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa
title_txtP Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa
topic luokanopettajakoulutus; integraatiokoulutus; totuus; diskurssianalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education Diskurssianalyysi 103 opettajankoulutus luokanopettajat koulutus toimijuus opettajuus
topic_facet 103 Diskurssianalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulutus luokanopettajakoulutus; integraatiokoulutus; totuus; diskurssianalyysi luokanopettajat opettajankoulutus opettajuus toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41782 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306161986
work_keys_str_mv AT siitonenhelena opettajatotuuksiensyntykahdessaerilaisessaopettajankoulutuksessa