Television musiikkikykykilpailut musiikkikasvatuksen näkökulmasta

Television musiikkikykykilpailut, joilla tarkoitan television viihteellisiä, solistisia laulukilpailuja ovat vahvasti asettuneet Suomen musiikkimaailmaan ja ilmiö näyttäytyy suurempana kuin koskaan. Nuorten halu kilpailla ja löytää tiensä julkisuuteen on kiihkeää ja huolestuttaa musiikin- ja lauluno...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahtola, Siiri
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41774
Kuvaus
Yhteenveto:Television musiikkikykykilpailut, joilla tarkoitan television viihteellisiä, solistisia laulukilpailuja ovat vahvasti asettuneet Suomen musiikkimaailmaan ja ilmiö näyttäytyy suurempana kuin koskaan. Nuorten halu kilpailla ja löytää tiensä julkisuuteen on kiihkeää ja huolestuttaa musiikin- ja laulunopettajia. Ovatko kilpailut sitten hyvästä vai pahasta? Nykyään myös pienten lasten into kilpailemiseen juurrutetaan jo nuorena ja lapsillekin löytyvät omat musiikkikykykilpailunsa. Useat laulupedagogit ovatkin huolissaan lasten määrätietoisesta halusta tulla kuuluisiksi pop-tähdiksi mahdollisimman nopesti sen sijaan, että keskittyisivät pitkäjänteiseen harjoitteluun ja musiikin harrastamiseen. Tutkimuksessani halusin selvittää, kuinka erilaiset musiikkikykykilpailut näkyvät nykypäivän musiikin- ja laulunopetuksessa. Kuinka opettajien tulisi kilpailuihin suhtautua ja pitäisikö jotain muuttaa. Tutkimuksessani tarkastelen opettajien ja vanhempien merkitystä nuoren musiikkiharrastuksessa ja kilpailuun osallistuttaessa, opettajien omia kokemuksia ja näkökulmia kilpailuista sekä julkisuuden osaa päivän polttavassa ilmiössä.