Summary: | Tutkimuksessa tutkittiin, miten oppilaat tahtoisivat kehittää koulua. Heitä pyydettiin
pohtimaan asioita, jotka heidän mielestään ovat koulussa hyvin ja mitä he tahtoisivat
muuttaa siellä. Tutkin, millainen tulevaisuuden koulu oppilaiden näkökulmasta siis
olisi. Minua kiinnostaa, miten hyvin yleiset näkökulmat ja kirjoitukset kohtaavat
oppilaiden ajatukset. Tutkimuksen aineisto kerättiin kirjoitelmin yhdeltä alakoulun
luokalta. Aineisto kerättiin saman luokan oppilailta kahteen kertaan, neljännellä ja
kuudennella luokalla, vuosina 2010 ja 2012. Oppilaita pyydettiin kirjoittamaan
vapaamuotoinen kirjoitelma omista ajatuksistaan kouluun liittyen. Kirjoittamista tuettiin ideoita antavalla tehtävänannolla, tehtävänannon asioista ei ollut pakko kirjoittaa. Myös omia ideoita toivottiin.
Kirjoitelmien perusteella voidaan olettaa, että oppilaat näkevät koulun
kokonaisvaltaisesti. Kirjoitelmissa käsiteltiin monipuolisesti opettajaa, oppimista,
koulun fyysistä ympäristöä, ruokailua sekä muita käytänteitä. Mielenkiintoista oli, että kirjoitelmissa oli hyvin vähän mainintoja kavereista, arviointiin liittyvistä asioista sekä opettajajohtoisesta opetuksesta, joiden olisi voinut olettaa olevan tärkeä osa oppilaiden koulunkäyntiä. Kaikkiaan huomio oli useimmiten kouluviihtyvyyteen liittyvissä asioissa. Kirjoitelmissa pohdittiin työskentelyn kannalta mukavia opiskelukokoonpanoja ja menetelmiä, mukavana nähdyn opettajan persoonallisuutta, koulun fyysistä ympäristöä sekö toimintatapoja. Toiminnan ja opiskelun toivottaisiin olevan enemmän oppilaita aktivoivaa. Myös luokkahuoneen ulkopuolelle suuntautuvaa toimintaa toivottaisiin olevan enemmän ja useammin. Vaikutusmahdollisuuksia toivottaisiin olevan enemmän.
|