Good job! - giving positive feedback in EFL lessons comparison of primary and secondary school

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten positiivista palautetta annetaan ala- ja yläkoulussa ja vertailla näitä kahta kouluastetta. Tutkimuksen lähtökohtana on, että alakoululaiset saavat positiivista palautetta enemmän kuin yläkoululaiset. Yksi keskeisistä kohteista on vertailla, kuinka...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peltola, Päivi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41731
_version_ 1826225728790724608
author Peltola, Päivi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltola, Päivi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltola, Päivi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltola, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten positiivista palautetta annetaan ala- ja yläkoulussa ja vertailla näitä kahta kouluastetta. Tutkimuksen lähtökohtana on, että alakoululaiset saavat positiivista palautetta enemmän kuin yläkoululaiset. Yksi keskeisistä kohteista on vertailla, kuinka opettajien ja oppilaiden näkemykset positiivisesta palautteesta kohtaavat. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, mistä asioista oppilaat saavat palautetta. Kiinnostuksen kohteena ovat myös palautteenantotavat sekä positiivisen palautteen määrä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimukseen osallistui yksi englanninopettaja ja neljä hänen oppilastaan alakoulusta sekä yksi englanninopettaja ja kuusi hänen oppilastaan yläkoulusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla opettajia ja oppilaita sekä videoimalla kolme kummankin opettajan pitämää oppituntia. Tulokset osoittavat, että kouluasteiden välillä on sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Tulosten perusteella alakoululaiset saavat positiivista palautetta enemmän kuin yläkoululaiset. Molemmilla kouluasteilla annetaan yksilöpalautetta, mutta alakoululaiset saavat enemmän ryhmäpalautetta. Oppilaat saavat positiivista palautetta lähes yksinomaan onnistuneista suorituksista, eivätkä käytöksestä. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaiden ja opettajien näkemykset ovat toisaalta yhteneviä, toisaalta eroavia. Positiivinen palaute parantaa motivaatiota niin oppilaiden kuin opettajien mielestä molemmilla kouluasteilla ja on siksi tärkeä osa opetusta. Palautteen määrästä oppilaat olivat myös samaa mieltä opettajien kanssa. Yläkoulussa oppilaat ja opettajat olivat samaa mieltä siitä, että yksilöpalaute on hyödyllisempää kuin ryhmäpalaute. Alakoulun oppilaat suosivat myös yksilöpalautetta, kun taas opettaja pitää myös ryhmäpalautetta hyvänä palautteenantotapana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että positiivinen palaute on tärkeää ja se tulisikin huomioida koulujen opetuksessa sekä opettajankoulutuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltola, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-11T10:47:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-11T10:47:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1269769", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41731", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten positiivista palautetta annetaan ala- ja yl\u00e4koulussa ja vertailla n\u00e4it\u00e4 kahta kouluastetta. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on, ett\u00e4 alakoululaiset saavat positiivista palautetta enemm\u00e4n kuin yl\u00e4koululaiset. Yksi keskeisist\u00e4 kohteista on vertailla, kuinka opettajien ja oppilaiden n\u00e4kemykset positiivisesta palautteesta kohtaavat. Lis\u00e4ksi tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 asioista oppilaat saavat palautetta. Kiinnostuksen kohteena ovat my\u00f6s palautteenantotavat sek\u00e4 positiivisen palautteen m\u00e4\u00e4r\u00e4.\r\n\r\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimukseen osallistui yksi englanninopettaja ja nelj\u00e4 h\u00e4nen oppilastaan alakoulusta sek\u00e4 yksi englanninopettaja ja kuusi h\u00e4nen oppilastaan yl\u00e4koulusta. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla opettajia ja oppilaita sek\u00e4 videoimalla kolme kummankin opettajan pit\u00e4m\u00e4\u00e4 oppituntia.\r\n\r\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 kouluasteiden v\u00e4lill\u00e4 on sek\u00e4 yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ett\u00e4 eroja. Tulosten perusteella alakoululaiset saavat positiivista palautetta enemm\u00e4n kuin yl\u00e4koululaiset. Molemmilla kouluasteilla annetaan yksil\u00f6palautetta, mutta alakoululaiset saavat enemm\u00e4n ryhm\u00e4palautetta. Oppilaat saavat positiivista palautetta l\u00e4hes yksinomaan onnistuneista suorituksista, eiv\u00e4tk\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ksest\u00e4.\r\n\r\nTulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 oppilaiden ja opettajien n\u00e4kemykset ovat toisaalta yhtenevi\u00e4, toisaalta eroavia. Positiivinen palaute parantaa motivaatiota niin oppilaiden kuin opettajien mielest\u00e4 molemmilla kouluasteilla ja on siksi t\u00e4rke\u00e4 osa opetusta. Palautteen m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 oppilaat olivat my\u00f6s samaa mielt\u00e4 opettajien kanssa. Yl\u00e4koulussa oppilaat ja opettajat olivat samaa mielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 yksil\u00f6palaute on hy\u00f6dyllisemp\u00e4\u00e4 kuin ryhm\u00e4palaute. Alakoulun oppilaat suosivat my\u00f6s yksil\u00f6palautetta, kun taas opettaja pit\u00e4\u00e4 my\u00f6s ryhm\u00e4palautetta hyv\u00e4n\u00e4 palautteenantotapana. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 positiivinen palaute on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja se tulisikin huomioida koulujen opetuksessa sek\u00e4 opettajankoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by P\u00e4ivi Peltola (paiannpe) on 2013-06-11 10:47:11.029339. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-11T10:47:11Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306111943.pdf: 496721 bytes, checksum: c5faa5e2dc8e38e41c2632b77e255111 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-11T10:47:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306111943.pdf: 496721 bytes, checksum: c5faa5e2dc8e38e41c2632b77e255111 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feedback", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positive feedback", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral feedback", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "praise", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher talk", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Good job! - giving positive feedback in EFL lessons : comparison of primary and secondary school", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306111943", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-11T10:47:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41731
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c3b4c37a-1db9-422a-adec-a8f7abee0f93\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306111943.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltola, Päivi Good job! - giving positive feedback in EFL lessons : comparison of primary and secondary school feedback positive feedback oral feedback praise teacher talk Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 palaute opettajat alakoulu yläkoulu englannin kieli oppitunnit
title Good job! - giving positive feedback in EFL lessons : comparison of primary and secondary school
title_full Good job! - giving positive feedback in EFL lessons : comparison of primary and secondary school
title_fullStr Good job! - giving positive feedback in EFL lessons : comparison of primary and secondary school Good job! - giving positive feedback in EFL lessons : comparison of primary and secondary school
title_full_unstemmed Good job! - giving positive feedback in EFL lessons : comparison of primary and secondary school Good job! - giving positive feedback in EFL lessons : comparison of primary and secondary school
title_short Good job! - giving positive feedback in EFL lessons
title_sort good job giving positive feedback in efl lessons comparison of primary and secondary school
title_sub comparison of primary and secondary school
title_txtP Good job! - giving positive feedback in EFL lessons : comparison of primary and secondary school
topic feedback positive feedback oral feedback praise teacher talk Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 palaute opettajat alakoulu yläkoulu englannin kieli oppitunnit
topic_facet 301 Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus alakoulu englannin kieli feedback opettajat oppitunnit oral feedback palaute positive feedback praise teacher talk yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41731 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306111943
work_keys_str_mv AT peltolapäivi goodjobgivingpositivefeedbackinefllessonscomparisonofprimaryandsecondaryschool