ICT-yrityksen verkostoituminen menestystekijänä

Tässä Pro Gradu tutkielmassa tarkastellaan pienten ict-alan yritysten verkostoitumista ja sitä, miten yrittäjät kokevat yrityksen verkostoitumisen vaikuttavan yrityksensä menestymiseen. Tutkielmassa tarkastellaan myös yrittäjyysprosessia ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet yrityksen syntymiseen. Uude...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kärppä, Pertti
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41728
Description
Summary:Tässä Pro Gradu tutkielmassa tarkastellaan pienten ict-alan yritysten verkostoitumista ja sitä, miten yrittäjät kokevat yrityksen verkostoitumisen vaikuttavan yrityksensä menestymiseen. Tutkielmassa tarkastellaan myös yrittäjyysprosessia ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet yrityksen syntymiseen. Uuden teknologian hyväksyminen ja innovaatioiden leviäminen vaikuttavat myös suuresti uusia ohjelmistotuotteita tuottavien yritysten menestymiseen. Tässä tutkielmassa esitellään yleisimmät teknologian käyttöönottoon liittyvät mallit sekä teknologian leviämisen kuvaamiseen käytetty innovaatioiden diffuusioteoria. Aiheeseen perehdytään kirjallisuuskatsauksena, hyödyntäen aiempaa aiheista löytyviä tieteellisiä tutkimuksia. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena, missä haastateltiin yhdeksää keskisuomalaista ict-alan mikroyritystä. Tutkimuksessa todettiin verkostoitumisen olevan erittäin suuressa roolissa pienten yrityksen syntymisessä ja menestymisessä. This Master's thesis examines networking of the small ICT companies and how entrepreneurs find their business networking influences their companies as a success factor. The thesis also examines the entrepreneurial process and the factors that have contributed to the creation of the company. The adoption of new technology and diffusion of innovation has a significant role of spreading of new software products and innovations among users. This thesis presents the most common theories used in acceptance of technologies and diffusion of innovations theory. This study was executed as a literature review and as multiple case study, where nine ICT sector micro-enterprises from central Finland were interviewed. This study suggests that networking has a significant role of creating new companies and as a success factor of small enterprises.