fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivisto-Remsu, Terhi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-10T17:26:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-10T17:26:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1269728", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41725", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nKOIVISTO-REMSU TERHI. RESURSSIERITYISLASTENTARHANOPETTAJAN ROOLI VUOROHOIDON ESIOPETUKSESSA. Erityispedagogiikan Pro Gradu-tutkielma Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto kasvatustieteiden laitos.115 sivua. Julkaisematon. ._________________________________________________________________\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin vuorohoidon esiopetusta ja resurssierityislastentarhanopettajan roolia ja merkityst\u00e4. Tutkimus toteutettiin Keski-Suomessa yhdess\u00e4 esiopetusyksik\u00f6ss\u00e4. Tutkimukseen osallistunut resurssierityislastentarhanopettaja eli relto toimii kahdessa eri p\u00e4iv\u00e4kodissa ilman omaa lapsiryhm\u00e4\u00e4. Tutkimuksessa keskityttiin relton edelliseen ty\u00f6vuoteen, yhteisty\u00f6n sujumiseen, oman ty\u00f6nkuvan luomiseen organisaatiossa, relton ty\u00f6teht\u00e4viin ja tuen tarpeiden kartoittamiseen. Teoriataustaksi rakentui Bronfenbrennerin ekologinen teoria, Vygotskyn teoria l\u00e4hikehityksenvy\u00f6hyketeoria, ekokulttuurinen teoria, jossa perhe on keskeisess\u00e4 roolissa lapsen kasvuymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 ja konstruktivistinen oppimisk\u00e4sitys. Vuorohoito p\u00e4iv\u00e4hoidon kontekstissa asetti omat haasteensa v\u00e4h\u00e4isen l\u00e4hdemateriaalin, mutta my\u00f6s probleemallisen esiopetuksen j\u00e4rjestelyjen kautta. Tuen kohdentuminen esiopetuksessa ei aina kohtaa lasten vaihtelevien hoitoaikojen vuoksi. Varhaiskasvatuksen tukitoimien j\u00e4rjest\u00e4minen vuorohoidossa koetaan haasteelliseksi lasten l\u00e4sn\u00e4olon ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisyyden vuoksi eik\u00e4 esiopetukseen osallistuminen aina v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole s\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 perheen vaihtelevan p\u00e4iv\u00e4hoidontarpeen vuoksi.\nTutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen haastattelututkimus, jossa aineistokeruumenetelm\u00e4 oli teemahaastattelu. Aineistoa l\u00e4hestyttiin analyysivaiheessa teemoittelun ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin kautta aineistol\u00e4ht\u00f6isesti, siten, ett\u00e4 teoria oli kontekstissa k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa rakennettiin haastatteluaineistosta narratiivinen kehityskertomus relton vuodesta. Tutkimusaineisto koostui nelj\u00e4st\u00e4 haastattelusta. Haastatteluun osallistuivat relto, esiopettaja, varhaiskasvatusyksik\u00f6n johtaja ja varhaiskasvatusp\u00e4\u00e4llikk\u00f6. \nL\u00e4ht\u00f6kohta relton toiminnalle vuorohoidossa oli lasten kehityksess\u00e4 esiintyv\u00e4t pulmat ja konsultaation tarve esiopetuksessa. Ty\u00f6nkuvan muutos, sosiaalinen kasvu ja ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4seneksi p\u00e4\u00e4seminen olivat keskeisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia relton ty\u00f6ss\u00e4 ja toiminnassa. \nKokemukset relto-toiminnasta olivat positiivisia ja relton tarpeellisuus korostui. Erityispedagogisen tuen tarjoaminen ja relton osaaminen vuorohoidon esiopetuksessa antoivat vahvaa erityispedagogista, ammatillista n\u00e4k\u00f6kulmaa ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n. Varhaiskasvatusyksik\u00f6n johtajan ty\u00f6parina toimiminen antoi mahdollisuuden pedagogisen koulutuksen tarjoamiseen vuorohoidon arjessa. Inkluusion edellytykset varmistuivat erityispedagogisen osaamisen kautta. Tuki tuli lapsen arkeen. Moniammatillisen tuen suunnittelu ja yhteisty\u00f6kuvioiden hoitaminen osana ty\u00f6t\u00e4 ovat relton arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4. Varhaiskasvatusyksik\u00f6n johtajan ty\u00f6ss\u00e4 erityispedagoginen osaaminen lis\u00e4\u00e4ntyi relton tuen avulla ja yhteisty\u00f6 vanhempien kanssa kanavoituu relton hoidettavaksi. Lis\u00e4resurssi tuo vahvaa osaamista esiopetukseen ja arkip\u00e4iv\u00e4n keskusteluissa on mahdollisuus saada konsultaatiota tarvittaessa enemm\u00e4n kuin aikaisemmin. Relto toimijana selkeytti my\u00f6s johtajan toimenkuvaa siten ett\u00e4 erityisen tuen asioita hoiti nyt vain yksi henkil\u00f6.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Terhi Koivisto-Remsu (teelkoiv) on 2013-06-10 17:26:34.562635. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-10T17:26:34Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306101937.pdf: 697184 bytes, checksum: e3e042edecbad19082ad5d00230cb99e (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-10T17:26:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306101937.pdf: 697184 bytes, checksum: e3e042edecbad19082ad5d00230cb99e (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Resurssierityislastentarhanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorohoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen puuttuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yleinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tehostettu ja erityinen tuki.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306101937", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-10T17:26:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityislastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorohoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen puuttuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|