Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa

TIIVISTELMÄ KOIVISTO-REMSU TERHI. RESURSSIERITYISLASTENTARHANOPETTAJAN ROOLI VUOROHOIDON ESIOPETUKSESSA. Erityispedagogiikan Pro Gradu-tutkielma Jyväskylän yliopisto kasvatustieteiden laitos.115 sivua. Julkaisematon. ._________________________________________________________________ Tässä tutkimukse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koivisto-Remsu, Terhi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41725
_version_ 1826225753802407936
author Koivisto-Remsu, Terhi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koivisto-Remsu, Terhi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koivisto-Remsu, Terhi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koivisto-Remsu, Terhi
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ KOIVISTO-REMSU TERHI. RESURSSIERITYISLASTENTARHANOPETTAJAN ROOLI VUOROHOIDON ESIOPETUKSESSA. Erityispedagogiikan Pro Gradu-tutkielma Jyväskylän yliopisto kasvatustieteiden laitos.115 sivua. Julkaisematon. ._________________________________________________________________ Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vuorohoidon esiopetusta ja resurssierityislastentarhanopettajan roolia ja merkitystä. Tutkimus toteutettiin Keski-Suomessa yhdessä esiopetusyksikössä. Tutkimukseen osallistunut resurssierityislastentarhanopettaja eli relto toimii kahdessa eri päiväkodissa ilman omaa lapsiryhmää. Tutkimuksessa keskityttiin relton edelliseen työvuoteen, yhteistyön sujumiseen, oman työnkuvan luomiseen organisaatiossa, relton työtehtäviin ja tuen tarpeiden kartoittamiseen. Teoriataustaksi rakentui Bronfenbrennerin ekologinen teoria, Vygotskyn teoria lähikehityksenvyöhyketeoria, ekokulttuurinen teoria, jossa perhe on keskeisessä roolissa lapsen kasvuympäristönä ja konstruktivistinen oppimiskäsitys. Vuorohoito päivähoidon kontekstissa asetti omat haasteensa vähäisen lähdemateriaalin, mutta myös probleemallisen esiopetuksen järjestelyjen kautta. Tuen kohdentuminen esiopetuksessa ei aina kohtaa lasten vaihtelevien hoitoaikojen vuoksi. Varhaiskasvatuksen tukitoimien järjestäminen vuorohoidossa koetaan haasteelliseksi lasten läsnäolon epäsäännöllisyyden vuoksi eikä esiopetukseen osallistuminen aina välttämättä ole säännöllistä perheen vaihtelevan päivähoidontarpeen vuoksi. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen haastattelututkimus, jossa aineistokeruumenetelmä oli teemahaastattelu. Aineistoa lähestyttiin analyysivaiheessa teemoittelun ja sisällönanalyysin kautta aineistolähtöisesti, siten, että teoria oli kontekstissa käytäntöön. Lisäksi tutkimuksessa rakennettiin haastatteluaineistosta narratiivinen kehityskertomus relton vuodesta. Tutkimusaineisto koostui neljästä haastattelusta. Haastatteluun osallistuivat relto, esiopettaja, varhaiskasvatusyksikön johtaja ja varhaiskasvatuspäällikkö. Lähtökohta relton toiminnalle vuorohoidossa oli lasten kehityksessä esiintyvät pulmat ja konsultaation tarve esiopetuksessa. Työnkuvan muutos, sosiaalinen kasvu ja työyhteisön jäseneksi pääseminen olivat keskeisiä näkökulmia relton työssä ja toiminnassa. Kokemukset relto-toiminnasta olivat positiivisia ja relton tarpeellisuus korostui. Erityispedagogisen tuen tarjoaminen ja relton osaaminen vuorohoidon esiopetuksessa antoivat vahvaa erityispedagogista, ammatillista näkökulmaa työyhteisöön. Varhaiskasvatusyksikön johtajan työparina toimiminen antoi mahdollisuuden pedagogisen koulutuksen tarjoamiseen vuorohoidon arjessa. Inkluusion edellytykset varmistuivat erityispedagogisen osaamisen kautta. Tuki tuli lapsen arkeen. Moniammatillisen tuen suunnittelu ja yhteistyökuvioiden hoitaminen osana työtä ovat relton arkipäivää. Varhaiskasvatusyksikön johtajan työssä erityispedagoginen osaaminen lisääntyi relton tuen avulla ja yhteistyö vanhempien kanssa kanavoituu relton hoidettavaksi. Lisäresurssi tuo vahvaa osaamista esiopetukseen ja arkipäivän keskusteluissa on mahdollisuus saada konsultaatiota tarvittaessa enemmän kuin aikaisemmin. Relto toimijana selkeytti myös johtajan toimenkuvaa siten että erityisen tuen asioita hoiti nyt vain yksi henkilö.
first_indexed 2024-09-11T08:51:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivisto-Remsu, Terhi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-10T17:26:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-10T17:26:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1269728", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41725", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nKOIVISTO-REMSU TERHI. RESURSSIERITYISLASTENTARHANOPETTAJAN ROOLI VUOROHOIDON ESIOPETUKSESSA. Erityispedagogiikan Pro Gradu-tutkielma Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto kasvatustieteiden laitos.115 sivua. Julkaisematon. ._________________________________________________________________\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin vuorohoidon esiopetusta ja resurssierityislastentarhanopettajan roolia ja merkityst\u00e4. Tutkimus toteutettiin Keski-Suomessa yhdess\u00e4 esiopetusyksik\u00f6ss\u00e4. Tutkimukseen osallistunut resurssierityislastentarhanopettaja eli relto toimii kahdessa eri p\u00e4iv\u00e4kodissa ilman omaa lapsiryhm\u00e4\u00e4. Tutkimuksessa keskityttiin relton edelliseen ty\u00f6vuoteen, yhteisty\u00f6n sujumiseen, oman ty\u00f6nkuvan luomiseen organisaatiossa, relton ty\u00f6teht\u00e4viin ja tuen tarpeiden kartoittamiseen. Teoriataustaksi rakentui Bronfenbrennerin ekologinen teoria, Vygotskyn teoria l\u00e4hikehityksenvy\u00f6hyketeoria, ekokulttuurinen teoria, jossa perhe on keskeisess\u00e4 roolissa lapsen kasvuymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 ja konstruktivistinen oppimisk\u00e4sitys. Vuorohoito p\u00e4iv\u00e4hoidon kontekstissa asetti omat haasteensa v\u00e4h\u00e4isen l\u00e4hdemateriaalin, mutta my\u00f6s probleemallisen esiopetuksen j\u00e4rjestelyjen kautta. Tuen kohdentuminen esiopetuksessa ei aina kohtaa lasten vaihtelevien hoitoaikojen vuoksi. Varhaiskasvatuksen tukitoimien j\u00e4rjest\u00e4minen vuorohoidossa koetaan haasteelliseksi lasten l\u00e4sn\u00e4olon ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisyyden vuoksi eik\u00e4 esiopetukseen osallistuminen aina v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole s\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 perheen vaihtelevan p\u00e4iv\u00e4hoidontarpeen vuoksi.\nTutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen haastattelututkimus, jossa aineistokeruumenetelm\u00e4 oli teemahaastattelu. Aineistoa l\u00e4hestyttiin analyysivaiheessa teemoittelun ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin kautta aineistol\u00e4ht\u00f6isesti, siten, ett\u00e4 teoria oli kontekstissa k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa rakennettiin haastatteluaineistosta narratiivinen kehityskertomus relton vuodesta. Tutkimusaineisto koostui nelj\u00e4st\u00e4 haastattelusta. Haastatteluun osallistuivat relto, esiopettaja, varhaiskasvatusyksik\u00f6n johtaja ja varhaiskasvatusp\u00e4\u00e4llikk\u00f6. \nL\u00e4ht\u00f6kohta relton toiminnalle vuorohoidossa oli lasten kehityksess\u00e4 esiintyv\u00e4t pulmat ja konsultaation tarve esiopetuksessa. Ty\u00f6nkuvan muutos, sosiaalinen kasvu ja ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4seneksi p\u00e4\u00e4seminen olivat keskeisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia relton ty\u00f6ss\u00e4 ja toiminnassa. \nKokemukset relto-toiminnasta olivat positiivisia ja relton tarpeellisuus korostui. Erityispedagogisen tuen tarjoaminen ja relton osaaminen vuorohoidon esiopetuksessa antoivat vahvaa erityispedagogista, ammatillista n\u00e4k\u00f6kulmaa ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n. Varhaiskasvatusyksik\u00f6n johtajan ty\u00f6parina toimiminen antoi mahdollisuuden pedagogisen koulutuksen tarjoamiseen vuorohoidon arjessa. Inkluusion edellytykset varmistuivat erityispedagogisen osaamisen kautta. Tuki tuli lapsen arkeen. Moniammatillisen tuen suunnittelu ja yhteisty\u00f6kuvioiden hoitaminen osana ty\u00f6t\u00e4 ovat relton arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4. Varhaiskasvatusyksik\u00f6n johtajan ty\u00f6ss\u00e4 erityispedagoginen osaaminen lis\u00e4\u00e4ntyi relton tuen avulla ja yhteisty\u00f6 vanhempien kanssa kanavoituu relton hoidettavaksi. Lis\u00e4resurssi tuo vahvaa osaamista esiopetukseen ja arkip\u00e4iv\u00e4n keskusteluissa on mahdollisuus saada konsultaatiota tarvittaessa enemm\u00e4n kuin aikaisemmin. Relto toimijana selkeytti my\u00f6s johtajan toimenkuvaa siten ett\u00e4 erityisen tuen asioita hoiti nyt vain yksi henkil\u00f6.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Terhi Koivisto-Remsu (teelkoiv) on 2013-06-10 17:26:34.562635. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-10T17:26:34Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306101937.pdf: 697184 bytes, checksum: e3e042edecbad19082ad5d00230cb99e (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-10T17:26:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306101937.pdf: 697184 bytes, checksum: e3e042edecbad19082ad5d00230cb99e (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Resurssierityislastentarhanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorohoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen puuttuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yleinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tehostettu ja erityinen tuki.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306101937", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-10T17:26:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityislastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorohoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen puuttuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41725
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/505c06b8-c588-4461-88ad-a87f9bd01d0e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306101937.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivisto-Remsu, Terhi Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa Resurssierityislastentarhanopettaja esiopetus vuorohoito varhainen puuttuminen yleinen tehostettu ja erityinen tuki. Erityispedagogiikka Special Education 101 erityislastentarhanopettajat
title Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa
title_full Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa
title_fullStr Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa
title_full_unstemmed Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa
title_short Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa
title_sort resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa
title_txtP Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa
topic Resurssierityislastentarhanopettaja esiopetus vuorohoito varhainen puuttuminen yleinen tehostettu ja erityinen tuki. Erityispedagogiikka Special Education 101 erityislastentarhanopettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Resurssierityislastentarhanopettaja Special Education erityislastentarhanopettajat esiopetus tehostettu ja erityinen tuki. varhainen puuttuminen vuorohoito yleinen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41725 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306101937
work_keys_str_mv AT koivistoremsuterhi resurssierityislastentarhanopettajanroolivuorohoidonesiopetuksessa