Musiikkimarkkinat murroksessa äänitemarkkinoiden muutokset 2000-luvun Suomessa

Äänitemarkkinat ovat Suomessa rajussa laskussa. Vaikka uudet digitaaliset palvelut saavat runsaasti palstatilaa eri medioissa, ne eivät kuitenkaan näytä pystyvän paikkaamaan äänitemyynnistä koituvaa romahdusta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää syyt, jotka ovat muuttuneen ostokäyttäytymis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rahikka, Teemu
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41716
Kuvaus
Yhteenveto:Äänitemarkkinat ovat Suomessa rajussa laskussa. Vaikka uudet digitaaliset palvelut saavat runsaasti palstatilaa eri medioissa, ne eivät kuitenkaan näytä pystyvän paikkaamaan äänitemyynnistä koituvaa romahdusta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää syyt, jotka ovat muuttuneen ostokäyttäytymisen taustalla ja mitä musiikkiteollisuus on tehnyt sopeutuakseen muuttuviin markkinoihin Suomessa. Käyttäen tutkimuksen pohjana kuluttamisen teoriaa, pystyttiin tiivistämään muutoksen syyt neljään eri kategoriaan:Internetin kasvaneeseen asemaan, kärjistyneeseen kilpailuun eri medioiden välillä, piratismin vaikutukseen musiikin ostokäyttäytymiseen sekä kuluttajien luottamukseen verkossa tapahtuvaan kaupankäyntiin. Tutkimuksen mukaan erityisesti Internetin kasvanut asema ja medioiden kärjistynyt kilpailu on johtanut siihen, että ihmiset käyttävät entistä enemmän digitaalisia palveluita. CD-levyn pitäessä yhä pintansa suosituimpana musiikkiformaattina Suomessa, kuluttajat kaipaavat liikkuvia ja edullisia vaihtoehtoja digitaalisen musiikin saralla. Kuluttajat siirtyvät Suomessa tulevaisuudessa entistäkin enemmän suoratoistopalveluiden pariin ja suuri osa käyttäjistä haluaa käyttää ilmaisia mainosrahoitteisia palveluita.