Mies katseen kohteena maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen

Tutkimuksessani tutkin sitä, missä määrin ja millä ehdoilla mies voi toimia katseen kohteena elokuvassa. Esimerkkinä on elokuva Fur: an Imaginary Portrait of Diane Arbus. Elokuva valikoitui sen poikkeavanlaisen mieshahmon, sekä visuaalisen kerronnan perusteella. Olen käyttänyt lähtökohtanani Laura M...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vanhanen, Heidi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41714
_version_ 1828193124703272960
author Vanhanen, Heidi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vanhanen, Heidi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vanhanen, Heidi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vanhanen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani tutkin sitä, missä määrin ja millä ehdoilla mies voi toimia katseen kohteena elokuvassa. Esimerkkinä on elokuva Fur: an Imaginary Portrait of Diane Arbus. Elokuva valikoitui sen poikkeavanlaisen mieshahmon, sekä visuaalisen kerronnan perusteella. Olen käyttänyt lähtökohtanani Laura Mulveyn kolmen katseen teoriaa. Feministisen elokuvateorian yhtenä pioneerina Mulvey kehitti 1970-luvulla teorian, joka pyrki selittämään naishahmon alisteista asemaa länsimaisessa valtavirtaelokuvassa. Mulveyn mukaan nainen alistetaan elokuvan kolmen katseen, elokuvan hahmojen, elokuvakameran ja elokuvan katsojan katseen kautta. Tästä lacanilaiseen psykoanalyysiin pohjaavasta teoriasta olen ottanut tarkasteluun elokuvakameran ja elokuvien hahmojen katseet, eli elokuvan sisäiset katseet ja niiden sisältämät valtasuhteet. Tätä psykoanalyyttistä teoriaa olen peilannut poststrukturalistiseen sukupuolikäsitykseen tuoden esille Mulveyn teorian kritiikkiä. Mulveyn katseen teorian kuva sukupuolesta ja sen valtasuhteista näyttäytyy järkähtämättömältä verrattuna uudempiin sukupuolen identiteettiä sekä representaatiota käsitteleviin teorioihin. Elokuvan katseiden merkitys paljastuu niiden diskurssiivisessa kyvyssä tuottaa merkityksiä ja ilmaista valtasuhteita. Elokuvateoreetikko Teresa de Lauretisin sanoin, elokuva tuottaa sukupuolta. Koska erityisesti omassa aineistossani elokuvan katseet ovat vahvasti kytköksissä elokuvan mieshahmon poikkeavaan ulkomuotoon, olen rajannut tutkimukseni tarkastelemaan sukupuolirepresentaation merkitystä elokuvan katseisiin. Koska aineistonani käytetty elokuva vastaa narratiiviltaan Kaunotar ja Hirviö -tarinaa, olen tutkinut elokuvani mieshahmon yhtymäkohtia Kaunottaren ja Hirviön hirviöön ja käsitellyt tätä miesrepresentaatiota nimenomaan Noël Carrollin hirviö-määritelmän kautta. Tämä määritelmä johtaa tutkielmani lopputulemaan, jossa poikkeava maskuliininen representaatio ilmenee kategoriavirheenä. Kategoriavirhe asettuu katseen kohteeksi spektaakkelin kautta ja tällöin tulee miesrepresentaatiolle tapahtuneeksi se sama katseen ja sen tuottaman vallan kohteeksi altistuminen, kuin mitä Mulvey näki tapahtuvan elokuvan naishahmoille. Lopuksi kuitenkin postrukturalistinen näkemys katseesta ja representaatioista välttelee absoluuttista tulkintaa ja katseen kohde ei täysin joudu katseelle alisteiseksi, vaan on mahdollista havaita katsojan ja valtasuhteen hierarkiassa vuorovaikutuksen mahdollisuus.
first_indexed 2023-03-22T09:59:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vanhanen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-07T14:45:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-07T14:45:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1269534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41714", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani tutkin sit\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ja mill\u00e4 ehdoilla mies voi toimia katseen kohteena elokuvassa. Esimerkkin\u00e4 on elokuva Fur: an Imaginary Portrait of Diane Arbus. Elokuva valikoitui sen poikkeavanlaisen mieshahmon, sek\u00e4 visuaalisen kerronnan perusteella. Olen k\u00e4ytt\u00e4nyt l\u00e4ht\u00f6kohtanani Laura Mulveyn kolmen katseen teoriaa. Feministisen elokuvateorian yhten\u00e4 pioneerina Mulvey kehitti 1970-luvulla teorian, joka pyrki selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n naishahmon alisteista asemaa l\u00e4nsimaisessa valtavirtaelokuvassa. Mulveyn mukaan nainen alistetaan elokuvan kolmen katseen, elokuvan hahmojen, elokuvakameran ja elokuvan katsojan katseen kautta. T\u00e4st\u00e4 lacanilaiseen psykoanalyysiin pohjaavasta teoriasta olen ottanut tarkasteluun elokuvakameran ja elokuvien hahmojen katseet, eli elokuvan sis\u00e4iset katseet ja niiden sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t valtasuhteet. T\u00e4t\u00e4 psykoanalyyttist\u00e4 teoriaa olen peilannut poststrukturalistiseen sukupuolik\u00e4sitykseen tuoden esille Mulveyn teorian kritiikki\u00e4. Mulveyn katseen teorian kuva sukupuolesta ja sen valtasuhteista n\u00e4ytt\u00e4ytyy j\u00e4rk\u00e4ht\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4lt\u00e4 verrattuna uudempiin sukupuolen identiteetti\u00e4 sek\u00e4 representaatiota k\u00e4sitteleviin teorioihin. Elokuvan katseiden merkitys paljastuu niiden diskurssiivisessa kyvyss\u00e4 tuottaa merkityksi\u00e4 ja ilmaista valtasuhteita. Elokuvateoreetikko Teresa de Lauretisin sanoin, elokuva tuottaa sukupuolta. Koska erityisesti omassa aineistossani elokuvan katseet ovat vahvasti kytk\u00f6ksiss\u00e4 elokuvan mieshahmon poikkeavaan ulkomuotoon, olen rajannut tutkimukseni tarkastelemaan sukupuolirepresentaation merkityst\u00e4 elokuvan katseisiin. Koska aineistonani k\u00e4ytetty elokuva vastaa narratiiviltaan Kaunotar ja Hirvi\u00f6 -tarinaa, olen tutkinut elokuvani mieshahmon yhtym\u00e4kohtia Kaunottaren ja Hirvi\u00f6n hirvi\u00f6\u00f6n ja k\u00e4sitellyt t\u00e4t\u00e4 miesrepresentaatiota nimenomaan No\u00ebl Carrollin hirvi\u00f6-m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n kautta. T\u00e4m\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 johtaa tutkielmani lopputulemaan, jossa poikkeava maskuliininen representaatio ilmenee kategoriavirheen\u00e4. Kategoriavirhe asettuu katseen kohteeksi spektaakkelin kautta ja t\u00e4ll\u00f6in tulee miesrepresentaatiolle tapahtuneeksi se sama katseen ja sen tuottaman vallan kohteeksi altistuminen, kuin mit\u00e4 Mulvey n\u00e4ki tapahtuvan elokuvan naishahmoille. Lopuksi kuitenkin postrukturalistinen n\u00e4kemys katseesta ja representaatioista v\u00e4lttelee absoluuttista tulkintaa ja katseen kohde ei t\u00e4ysin joudu katseelle alisteiseksi, vaan on mahdollista havaita katsojan ja valtasuhteen hierarkiassa vuorovaikutuksen mahdollisuus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Vanhanen (healvanh) on 2013-06-07 14:45:29.770219. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-07T14:45:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306071926.pdf: 847340 bytes, checksum: ddef3bde36bc321f8cf4275ec7244043 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-07T14:45:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306071926.pdf: 847340 bytes, checksum: ddef3bde36bc321f8cf4275ec7244043 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Fur (elokuva)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mies katseen kohteena : maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306071926", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-07T14:45:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elokuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feministinen mediatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "katse", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maskuliinisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poststrukturalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykoanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoliroolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41714
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:18Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7232815e-109f-4c0c-9465-a81e96d4afc6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306071926.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vanhanen, Heidi Mies katseen kohteena : maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen Fur (elokuva) Taidekasvatus Art Education Diskurssianalyysi 311 elokuva feministinen mediatutkimus katse maskuliinisuus poststrukturalismi psykoanalyysi representaatio sukupuoliroolit
title Mies katseen kohteena : maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen
title_alt Maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen
title_full Mies katseen kohteena : maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen
title_fullStr Mies katseen kohteena : maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen Mies katseen kohteena : maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen
title_full_unstemmed Mies katseen kohteena : maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen Mies katseen kohteena : maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen
title_short Mies katseen kohteena
title_sort mies katseen kohteena maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen
title_sub maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen
title_txtP Mies katseen kohteena : maskuliinisen representaation vaikutukset elokuvan katseen kohdistumiseen
topic Fur (elokuva) Taidekasvatus Art Education Diskurssianalyysi 311 elokuva feministinen mediatutkimus katse maskuliinisuus poststrukturalismi psykoanalyysi representaatio sukupuoliroolit
topic_facet 311 Art Education Diskurssianalyysi Fur (elokuva) Taidekasvatus elokuva feministinen mediatutkimus katse maskuliinisuus poststrukturalismi psykoanalyysi representaatio sukupuoliroolit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41714 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306071926
work_keys_str_mv AT vanhanenheidi mieskatseenkohteenamaskuliinisenrepresentaationvaikutuksetelokuvankatseenkohdistum