Analyse critique du manuel Parfait 1

Tutkimukseni kohteena on aikuisille suunnattu ranskan kielen oppikirja Parfait! 1. YLE Teemalla keväällä 2010 esitetyssä kielikilpailuohjelmassa, Talo Ranskassa, kilpailijat käyttivät kyseistä oppikirjaa oppimisensa apuna. Ohjelman myötä oppikirjan suosio on levinnyt myös kuluttajien tietoisuuteen,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Henttinen, Heidi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fra
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41709
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimukseni kohteena on aikuisille suunnattu ranskan kielen oppikirja Parfait! 1. YLE Teemalla keväällä 2010 esitetyssä kielikilpailuohjelmassa, Talo Ranskassa, kilpailijat käyttivät kyseistä oppikirjaa oppimisensa apuna. Ohjelman myötä oppikirjan suosio on levinnyt myös kuluttajien tietoisuuteen, ja sitä pidetäänkin monesti hyvänä ja käytännönläheisenä oppikirjana. Tutkimuksessani halusin tarkastella kriittisesti oppikirjan sisältöä ja sitä, kuinka hyvin kyseinen oppikirja soveltuu aikuisopiskeluun. Aineistoni koostuu Parfait! 1 -alkeisoppikirjasta, opettajan oppaasta sekä opettajan ja oppilaan CD:stä. Tutkimukseni perustuu kyseisen aineiston kokonaisvaltaiseen analyysiin. Työni analyysiosio jakautuu kahteen päälukuun, joista ensimmäisessä tarkastelen oppikirjaa, opettajan opasta ja CD:tä. Toisessa pääluvussa tutkin oppikirjassa esiintyviä puhekielen ilmaisuja, sillä oppikirjan tekijät ovat keskittyneet erityisesti puhekieleen ja kommunikatiivisuuteen. Tutkimuksessani kiinnitin erityisesti huomiota siihen miten asioita selitettiin ja ilmaistiin opiskelijoille sekä millaisia puutteita ja virheitä oppikirja sisälsi. Työni teoreettinen viitekehys liittyy aikuisten kielenopiskeluun sekä puhekielen ilmiöiden opettamiseen. Siitä selviää, että oppikirja sisältää paljon erilaisia virheitä, joista suurin osa voidaan kuitenkin luokitella huolimattomuusvirheiksi. Aikuisopiskelijat otetaan huomioon erityisesti oppikirjan kappaleiden ja tehtävien temaattisessa sisällössä, mutta ei juurikaan tavassa esittää kieliopillisia sääntöjä, joka on varsin suurpiirteinen Yleisimmät virheet ja puutteet esiintyvät erityisesti kieliopillisten asioiden selityksissä, esitystavassa ja järjestyksessä. Oppikirjassa esiintyvät vähäiset puhekielen ilmiöt selostetaan opiskelijoille.