365 päivää lasten osallisuutta mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa

Jokimies, Erika. 2013. 365 päivää lasten osallisuutta – mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 95 sivua + liitteet. Koko ajan tavallisemmaksi muuttuva vuorotyö on pakottanut varhaiskasvatuksen tarjoam...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jokimies, Erika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41706
_version_ 1826225742920286208
author Jokimies, Erika
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jokimies, Erika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jokimies, Erika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jokimies, Erika
datasource_str_mv jyx
description Jokimies, Erika. 2013. 365 päivää lasten osallisuutta – mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 95 sivua + liitteet. Koko ajan tavallisemmaksi muuttuva vuorotyö on pakottanut varhaiskasvatuksen tarjoamaan palveluitaan myös epätyypillisinä vuorokauden aikoina - tällöin on kyse vuorohoidosta. Huoli lasten hyvinvoinnista ja selviytymisestä muuttuvassa maailmassa haastaa meidät kiinnittämään entistä enemmän huomiota lasten osallisuuden toteutumiseen käytännössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ja millaisena lasten osallisuus ilmenee vuorohoidon toimintaympäristössä sekä minkälaisia mahdollisuuksia ja rajoituksia vuorohoito asettaa osallisuuden toteutumiselle käytännössä. Lisäksi tutkin millaisten käytännöntoimintatapojen avulla lasten osallisuutta voitaisiin vuorohoidossa lisätä. Tutkimukseni on otteeltaan laadullinen ja siinä on havaittavissa toimintatutkimuksellisia piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä käytin toiminnallista teemahaastattelua. Haastatteluja suoritin yhteensä 12, joista jokaiseen sisältyi itse kehittämäni yksilöllinen toimintatehtävä. Tutkimukseni kohdejoukkona oli vuorohoidon työntekijöitä useista eri vuorohoitoyksiköistä, kolmesta eri kunnasta. Vuorohoidossa lasten osallisuus jakautuu kolmeen ulottuvuuteen: päiväajan aikuislähtöiseen, ilta- ja viikonloppuaikojen lapsilähtöiseen sekä osittain ympärivuorokautiseen relationaaliseen osallisuuteen. Lasten osallisuuden toteutumiseen taas liittyy useita erilaisia tekijöitä. Tutkimukseni mukaan samat tekijät, jotka iltaisin ja viikonloppuisin mahdollistavat lasten osallisuuden, puolestaan rajoittavat sen toteutumista päiväaikaan. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lasten osallisuus kulminoituu aikuisiin ja heidän toimintatapoihinsa. Lasten osallisuuden lisääminen edellyttäisi vuorohoidossa vallitsevan joustavan toimintakulttuurin laajentamista, olemassa olevien resurssien monipuolisempaa hyödyntämistä sekä lasten osallisuutta edistävien pedagogisten ja konkreettisten käytäntöjen systemaattista toteuttamista. Tällaisia käytäntöjä olivat esimerkiksi pienryhmätoiminta, lasten kokoukset, lasten idealaatikot, ikätasoiset vastuutehtävät ja projektioppiminen. Tutkimukseni mukaan lapsilähtöisen ja relationaalisen osallisuuden toteutuminen edes auttaa lasten hyvinvointia ja lisää lasten tyytyväisyyttä sekä aktiivista toimijuutta. Tästä voidaankin päätellä, että lasten osallisuuden tukeminen saattaisi olla keino vastata vuorohoidon ja nyky-yhteiskunnan asettamiin haasteisiin. Vaikka lasten valtaistuminen saattaakin aiheuttaa aikuisissa tietynlaista epävarmuutta ja pelkoa, on se silti askel kohti laadukkaampaa varhaiskasvatusta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokimies, Erika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-07T06:51:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-07T06:51:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1269201", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41706", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jokimies, Erika. 2013. 365 p\u00e4iv\u00e4\u00e4 lasten osallisuutta \u2013 mahdollisuudet ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t vuorohoidossa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu \u2013tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 95 sivua + liitteet.\r\n\r\nKoko ajan tavallisemmaksi muuttuva vuoroty\u00f6 on pakottanut varhaiskasvatuksen tarjoamaan palveluitaan my\u00f6s ep\u00e4tyypillisin\u00e4 vuorokauden aikoina - t\u00e4ll\u00f6in on kyse vuorohoidosta. Huoli lasten hyvinvoinnista ja selviytymisest\u00e4 muuttuvassa maailmassa haastaa meid\u00e4t kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota lasten osallisuuden toteutumiseen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten ja millaisena lasten osallisuus ilmenee vuorohoidon toimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 mink\u00e4laisia mahdollisuuksia ja rajoituksia vuorohoito asettaa osallisuuden toteutumiselle k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkin millaisten k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ntoimintatapojen avulla lasten osallisuutta voitaisiin vuorohoidossa lis\u00e4t\u00e4.\r\n\r\nTutkimukseni on otteeltaan laadullinen ja siin\u00e4 on havaittavissa toimintatutkimuksellisia piirteit\u00e4. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytin toiminnallista teemahaastattelua. Haastatteluja suoritin yhteens\u00e4 12, joista jokaiseen sis\u00e4ltyi itse kehitt\u00e4m\u00e4ni yksil\u00f6llinen toimintateht\u00e4v\u00e4. Tutkimukseni kohdejoukkona oli vuorohoidon ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 useista eri vuorohoitoyksik\u00f6ist\u00e4, kolmesta eri kunnasta.\r\n\r\nVuorohoidossa lasten osallisuus jakautuu kolmeen ulottuvuuteen: p\u00e4iv\u00e4ajan aikuisl\u00e4ht\u00f6iseen, ilta- ja viikonloppuaikojen lapsil\u00e4ht\u00f6iseen sek\u00e4 osittain ymp\u00e4rivuorokautiseen relationaaliseen osallisuuteen. Lasten osallisuuden toteutumiseen taas liittyy useita erilaisia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimukseni mukaan samat tekij\u00e4t, jotka iltaisin ja viikonloppuisin mahdollistavat lasten osallisuuden, puolestaan rajoittavat sen toteutumista p\u00e4iv\u00e4aikaan. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 lasten osallisuus kulminoituu aikuisiin ja heid\u00e4n toimintatapoihinsa. Lasten osallisuuden lis\u00e4\u00e4minen edellytt\u00e4isi vuorohoidossa vallitsevan joustavan toimintakulttuurin laajentamista, olemassa olevien resurssien monipuolisempaa hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 lasten osallisuutta edist\u00e4vien pedagogisten ja konkreettisten k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen systemaattista toteuttamista. T\u00e4llaisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 olivat esimerkiksi pienryhm\u00e4toiminta, lasten kokoukset, lasten idealaatikot, ik\u00e4tasoiset vastuuteht\u00e4v\u00e4t ja projektioppiminen.\r\n\r\nTutkimukseni mukaan lapsil\u00e4ht\u00f6isen ja relationaalisen osallisuuden toteutuminen edes auttaa lasten hyvinvointia ja lis\u00e4\u00e4 lasten tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 sek\u00e4 aktiivista toimijuutta. T\u00e4st\u00e4 voidaankin p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 lasten osallisuuden tukeminen saattaisi olla keino vastata vuorohoidon ja nyky-yhteiskunnan asettamiin haasteisiin. Vaikka lasten valtaistuminen saattaakin aiheuttaa aikuisissa tietynlaista ep\u00e4varmuutta ja pelkoa, on se silti askel kohti laadukkaampaa varhaiskasvatusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Erika Jokimies (ermahaer) on 2013-06-07 06:51:44.696429. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-07T06:51:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306071917.pdf: 11247611 bytes, checksum: fbdde9695e6f31a76bf015699afebb49 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-07T06:51:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306071917.pdf: 11247611 bytes, checksum: fbdde9695e6f31a76bf015699afebb49 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lasten osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorohoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "365 p\u00e4iv\u00e4\u00e4 lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t vuorohoidossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Mahdollisuudet ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t vuorohoidossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306071917", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-07T06:51:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorohoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41706
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0ceabfb2-d409-4ff5-bc6f-61d25ddc6c21\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306071917.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokimies, Erika 365 päivää lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa Lasten osallisuus lapsilähtöisyys vuorohoito varhaiskasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset osallisuus
title 365 päivää lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa
title_alt Mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa
title_full 365 päivää lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa
title_fullStr 365 päivää lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa 365 päivää lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa
title_full_unstemmed 365 päivää lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa 365 päivää lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa
title_short 365 päivää lasten osallisuutta
title_sort 365 päivää lasten osallisuutta mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa
title_sub mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa
title_txtP 365 päivää lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa
topic Lasten osallisuus lapsilähtöisyys vuorohoito varhaiskasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset osallisuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Lasten osallisuus Varhaiskasvatus lapset lapsilähtöisyys osallisuus varhaiskasvatus vuorohoito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41706 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306071917
work_keys_str_mv AT jokimieserika 365päiväälastenosallisuuttamahdollisuudetjakäytännötvuorohoidossa