Summary: | Opintojen ohessa työskentely on laajalle levinnyt ilmiö, jolla on osoitettu olevan lukuisia vaikutuksia opiskelijoiden elämään ja opintoihin. Tämä tutkimus keskittyy tarkastelemaan ilmiön esiintymistä ja vaikutuksia Jyväskylän yliopiston kielten laitoksella.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laajalla, avokysymyksiä painottavalla verkkokyselyllä. Kyselyyn vastasi 41 opiskelijaa, joiden joukossa oli edustajia suomalaista viittomakieltä lukuun ottamatta kaikista kielten laitoksen oppiaineista. Aineistosta etsittiin yksilölliseen kokemukseen liittyviä tekijöitä ja se analysoitiin fenomenologisen perinteen työkaluja hyödyntäen.
Opintojensa ohessa työskentelevät opiskelijat tasapainottelevat kahden roolin välillä: toisaalta heiltä odotetaan opintomenestystä ja pikaista valmistumista, toisaalta taas työpaikka asettaa heille omat vaatimuksensa. Pääasiallisena syynä opintojen ohessa työskentelylle on raha, mutta työskentelystä koetaan saavan irti myös monia muita hyötyjä. Valitettavasti ainakaan kielten laitoksella nämä hyödyt eivät suoraan linkity opintoihin, vaan ovat enemmänkin yleisluontoisia. Työskentelyn haitat ovat pääasiassa ajanpuutteeseen kytkeytyviä: opiskelijat eivät ehdi panostamaan opintoihinsa niin paljon kuin haluaisivat ja kokevat olevansa levon puutteen vuoksi väsyneitä. Erityisesti haitat korostuivat itsenäisten opintojen kohdalla.
Tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden mielestä opintojen ohessa työskentelevien opiskelijoiden asemaa voitaisiin parantaa lisäämällä joustavuutta ja ymmärrystä kielten laitoksella ja työpaikoilla. He myös rohkaisevat opiskelijoita harkitsemaan tarkasti, kuinka suureen työmäärään heidän voimansa riittävät. Lisäksi esille nousi ehdotus laitoksen ja työelämän yhteyksien kehittämisestä, jotta opiskelijoiden olisi helpompi löytää oman alansa töitä ja hyödyntää työkokemustaan opinnoissaan.
|