Saman katon alla tarkastelussa käyttäjien kokemukset Lily-verkkojulkaisusta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä houkuttaa käyttäjiä verkkoyhteisön pariin ja mikä saa heidät palaamaan sinne uudestaan. Lähdin selvittämään syitä A-lehdet-mediatalon vuonna 2011 julkaiseman Lily-verkkoyhteisöpalvelun avulla. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyin erityisesti sosiaalise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Valpas, Ida
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41684
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä houkuttaa käyttäjiä verkkoyhteisön pariin ja mikä saa heidät palaamaan sinne uudestaan. Lähdin selvittämään syitä A-lehdet-mediatalon vuonna 2011 julkaiseman Lily-verkkoyhteisöpalvelun avulla. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyin erityisesti sosiaalisen median synnyttämiin verkkoyhteisöihin ja yhteisöjen haasteisiin. Käsittelin myös sitä, miten mediatalot ovat joutuneet digitalisoitumisen myötä ahtaalle. Esittelin, miten suurien konsernien siirtyminen verkkoon on sujunut ja kuinka verkon mediamarkkinat toimivat nykyään. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusta. Keräsin aineistoa haastattelemalla kolmea Lilyn toimituksen jäsentä ja yhdeksää Lilyn käyttäjää, jotka olin etukäteen jakanut neljään mallikäyttäjäryhmään. Aineistonkeruuvaiheen toteutin vuoden 2013 helmikuusta huhtikuuhun. Lisäksi Lilyn käyttäjät kirjoittivat neljän päivän ajan mediapäiväkirjaa. Aineiston tueksi keräsin tietoa havainnoimalla Lilyn verkkosivuja. Tärkein löytö oli, että yhteisö on Lilyn keskeisin voimavara. Mitä tiiviimmin Lilyn käyttäjä on osa sitä, sitä vahvemmin hän on sitoutunut yhteisöpalveluun. Tärkeä osa yhteisöön kuulumista oli oma blogin kirjoittaminen. Selvisi myös, että toimituksella on merkittävä rooli Lilyn yhteisöllisen hengen luomisessa ja ylläpidossa, ja toimitus pystyy käyttäytymisellään ohjaamaan myös nettiyhteisön käytöstä.