"Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa" alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina

TIIVISTELMÄ Pohtola, P. 2013. ”Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa.” Alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten koke-mina. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 90 sivua. Kaksiosa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pohtola, Pauliina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41676
_version_ 1826225757677944832
author Pohtola, Pauliina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pohtola, Pauliina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pohtola, Pauliina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pohtola, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Pohtola, P. 2013. ”Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa.” Alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten koke-mina. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 90 sivua. Kaksiosaisessa tutkimuksessa selvitettiin alakoululaisten terveysosaamista ja sen yhte-yksiä mediassa esiintyvien terveystietoon liittyvien mediaviestien tulkintaan ja niiden herättämiin ajatuksiin. Tutkimuksen ensimmäisen osion aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa käytettiin pääosin monivalintakysymyksiä ja oikein/väärin-väittämiä terveystiedon sisällöistä. Tutkimukseen osallistui 79 peruskoululaista, joista 41 oli neljännen luokan ja 38 viidennen luokan oppilaita. Aineiston mukaan oppilaiden terveyteen liittyvät tiedot ja taidot ovat melko hyvällä tasolla. Parhaiten oppilaat osasivat vastata liikunnan merki-tystä, käsihygieniaa ja ensiaputaitoja koskeviin kysymyksiin ja huonoiten unen merki-tystä ja empatian käsitettä koskeviin kysymyksiin. Tytöt vastasivat miltei kaikkiin ky-symyksiin paremmin kuin pojat. Luokkien välillä oli paljon kysymyskohtaisia eroja oikeiden vastausten määrässä. Tutkimuksen toisessa osiossa selvitettiin laadullisesti alakoulun kuudesluokkalaisten ajatuksia ja tulkintoja kolmeen erilaiseen terveystietoon liittyvään uutisartikkeliin liitty-en. Aineisto kerättiin avoimin kysymyksin strukturoidulla kyselylomakkeella. Toisessa osassa tutkimukseen osallistui 23 kuudennen luokan oppilasta. Suurin osa oppilaista tunnisti uutisartikkeleiden pääkohdat ja osasi omin sanoin summata uutisen pääasian. Tutkimus paljasti median terveysviestien vaikuttavan vaihtelevasti oppilaiden toimintaan ja ajatuksiin, uutisartikkeleiden laadusta tai luotettavuudesta riippumatta. Oppilailla havaittiin myös olevan jo jonkin asteista mediakriittisyyttä ja he pystyivät arvioimaan uutisen luotettavuutta erilaisten vihjeiden perusteella. Tutkimusten perusteella alakoulun oppilaat osaavat terveystiedon sisältöjä pääosin hyvin, mutta terveystiedon opetus ei ole alakoulussa kovin suunnitelmallista tai johdon-mukaista. Toisen osion tulokset heijastelivat myös oppilaiden hyvää osaamista terveys-tietojen mekaanisessa hallinnassa, mutta syvällisempi analysointi ja kriittinen pohdinta puuttuivat vielä melko suurelta osalta tutkimukseen osallistuneista. Jatkotutkimusta tar-vitaan sekä luokanopettajien terveystiedon opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä terveysmediaviestien vaikutuksista lapsiin yleisesti, sekä terveysmedian käytöstä alakoulun terveystiedon opetuksessa. Avainsanoja: Terveysosaaminen, terveyskasvatus, mediaosaaminen, median vaikutukset ABSTRACT Pohtola, P. 2013. ” If I drank energy drinks, I would stop it, now I don’t even want to taste them.” The health literacy of primary school pupils and media’s health messages interpreted by sixth graders. University of Jyväskylä. Department of Teacher Education. Education thesis. 90 pages. The study was conducted in two parts. The goal of this study was to investigate primary school pupils’ health literacy and it’s relationship with their interpretations and thoughts of media health messages. The first part of the study was conducted through structured questionnaire. The ques-tionnaire consisted of multiple choice questions and correct/incorrect statements of health related issues. Participants included 79 primary school pupils, made up of 41 fourth graders and 38 fifth graders who took the questionnaire in their own group (4 groups in total). The results showed that pupils’ health knowledge and skills were quite good. The participants got best scores in questions that concerned the importance of exercise, hygiene and first aid skills. The worst results were shown in questions which dealt with the meaning of sleep and empathy as a concept. Girls answered almost all the questions better than boys. There were considerable differences between the answers of different groups. In the second part of the study the perceptions of sixth graders towards media health messages were studied. The materials used in the study included three different health related news articles, which the participants read and answered different questions. The questions were open-ended and answered in writing. There were 23 participants in the second part. The results revealed most of the pupils could identify the main points of the news article. The results also confirmed previous reports showing that media health messages have different effects on pupils’ thoughts and actions. This was the case in both reliable and unreliable news articles. Pupils demonstrated media criticism to some degree and were able to evaluate the reliability of an article through different cues. Based on this study it can be stated that primary school pupils generally have good knowledge in the subject of health, however teaching of health in primary school is not organized and consistent. The results in the second part of the study also reflected pu-pils’ good health knowledge, however they didn’t show deeper understanding and criti-cal thinking or consideration. Therefore more research is needed in class teachers’ abili-ties to plan and implement health education curriculum and in the effects of media health messages on children in general. An important point to consider is also the use of media in health education. Key words: health literacy, health education, media literacy, media effects
first_indexed 2024-09-11T08:52:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pohtola, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-03T14:23:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-03T14:23:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1268796", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41676", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nPohtola, P. 2013. \u201dJos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa.\u201d Alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten koke-mina. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 90 sivua.\r\n\r\nKaksiosaisessa tutkimuksessa selvitettiin alakoululaisten terveysosaamista ja sen yhte-yksi\u00e4 mediassa esiintyvien terveystietoon liittyvien mediaviestien tulkintaan ja niiden her\u00e4tt\u00e4miin ajatuksiin.\r\n\r\nTutkimuksen ensimm\u00e4isen osion aineisto ker\u00e4ttiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa k\u00e4ytettiin p\u00e4\u00e4osin monivalintakysymyksi\u00e4 ja oikein/v\u00e4\u00e4rin-v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 terveystiedon sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4. Tutkimukseen osallistui 79 peruskoululaista, joista 41 oli nelj\u00e4nnen luokan ja 38 viidennen luokan oppilaita. Aineiston mukaan oppilaiden terveyteen liittyv\u00e4t tiedot ja taidot ovat melko hyv\u00e4ll\u00e4 tasolla. Parhaiten oppilaat osasivat vastata liikunnan merki-tyst\u00e4, k\u00e4sihygieniaa ja ensiaputaitoja koskeviin kysymyksiin ja huonoiten unen merki-tyst\u00e4 ja empatian k\u00e4sitett\u00e4 koskeviin kysymyksiin. Tyt\u00f6t vastasivat miltei kaikkiin ky-symyksiin paremmin kuin pojat. Luokkien v\u00e4lill\u00e4 oli paljon kysymyskohtaisia eroja oikeiden vastausten m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksen toisessa osiossa selvitettiin laadullisesti alakoulun kuudesluokkalaisten ajatuksia ja tulkintoja kolmeen erilaiseen terveystietoon liittyv\u00e4\u00e4n uutisartikkeliin liitty-en. Aineisto ker\u00e4ttiin avoimin kysymyksin strukturoidulla kyselylomakkeella. Toisessa osassa tutkimukseen osallistui 23 kuudennen luokan oppilasta. Suurin osa oppilaista tunnisti uutisartikkeleiden p\u00e4\u00e4kohdat ja osasi omin sanoin summata uutisen p\u00e4\u00e4asian. Tutkimus paljasti median terveysviestien vaikuttavan vaihtelevasti oppilaiden toimintaan ja ajatuksiin, uutisartikkeleiden laadusta tai luotettavuudesta riippumatta. Oppilailla havaittiin my\u00f6s olevan jo jonkin asteista mediakriittisyytt\u00e4 ja he pystyiv\u00e4t arvioimaan uutisen luotettavuutta erilaisten vihjeiden perusteella.\r\n\r\nTutkimusten perusteella alakoulun oppilaat osaavat terveystiedon sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 p\u00e4\u00e4osin hyvin, mutta terveystiedon opetus ei ole alakoulussa kovin suunnitelmallista tai johdon-mukaista. Toisen osion tulokset heijastelivat my\u00f6s oppilaiden hyv\u00e4\u00e4 osaamista terveys-tietojen mekaanisessa hallinnassa, mutta syv\u00e4llisempi analysointi ja kriittinen pohdinta puuttuivat viel\u00e4 melko suurelta osalta tutkimukseen osallistuneista. Jatkotutkimusta tar-vitaan sek\u00e4 luokanopettajien terveystiedon opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta, sek\u00e4 terveysmediaviestien vaikutuksista lapsiin yleisesti, sek\u00e4 terveysmedian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 alakoulun terveystiedon opetuksessa.\r\n\r\nAvainsanoja: Terveysosaaminen, terveyskasvatus, mediaosaaminen, median vaikutukset", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\r\n\r\nPohtola, P. 2013. \u201d If I drank energy drinks, I would stop it, now I don\u2019t even want to taste them.\u201d The health literacy of primary school pupils and media\u2019s health messages interpreted by sixth graders. University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. Department of Teacher Education. Education thesis. 90 pages.\r\n\r\nThe study was conducted in two parts. The goal of this study was to investigate primary school pupils\u2019 health literacy and it\u2019s relationship with their interpretations and thoughts of media health messages.\r\n\r\nThe first part of the study was conducted through structured questionnaire. The ques-tionnaire consisted of multiple choice questions and correct/incorrect statements of health related issues. Participants included 79 primary school pupils, made up of 41 fourth graders and 38 fifth graders who took the questionnaire in their own group (4 groups in total). The results showed that pupils\u2019 health knowledge and skills were quite good. The participants got best scores in questions that concerned the importance of exercise, hygiene and first aid skills. The worst results were shown in questions which dealt with the meaning of sleep and empathy as a concept. Girls answered almost all the questions better than boys. There were considerable differences between the answers of different groups.\r\n\r\nIn the second part of the study the perceptions of sixth graders towards media health messages were studied. The materials used in the study included three different health related news articles, which the participants read and answered different questions. The questions were open-ended and answered in writing. There were 23 participants in the second part. The results revealed most of the pupils could identify the main points of the news article. The results also confirmed previous reports showing that media health messages have different effects on pupils\u2019 thoughts and actions. This was the case in both reliable and unreliable news articles. Pupils demonstrated media criticism to some degree and were able to evaluate the reliability of an article through different cues.\r\n\r\nBased on this study it can be stated that primary school pupils generally have good knowledge in the subject of health, however teaching of health in primary school is not organized and consistent. The results in the second part of the study also reflected pu-pils\u2019 good health knowledge, however they didn\u2019t show deeper understanding and criti-cal thinking or consideration. Therefore more research is needed in class teachers\u2019 abili-ties to plan and implement health education curriculum and in the effects of media health messages on children in general. An important point to consider is also the use of media in health education. \r\n\r\nKey words: health literacy, health education, media literacy, media effects", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauliina Pohtola (paidmapo) on 2013-06-03 14:23:29.523556. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-03T14:23:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306031879.pdf: 1460815 bytes, checksum: e5d004a01623ef47584acf7db705c1d9 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-03T14:23:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201306031879.pdf: 1460815 bytes, checksum: e5d004a01623ef47584acf7db705c1d9 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Terveysosaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveyskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediaosaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "median vaikutukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa\" : alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306031879", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-03T14:23:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysosaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveystieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41676
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:51Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c772398c-f462-4076-a798-a3a2f5c9d639\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306031879.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pohtola, Pauliina "Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa" : alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina Terveysosaaminen terveyskasvatus mediaosaaminen median vaikutukset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 terveysosaaminen media terveys terveystieto koululaiset
title "Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa" : alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina
title_alt Alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina
title_full "Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa" : alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina
title_fullStr "Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa" : alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina "Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa" : alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina
title_full_unstemmed "Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa" : alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina "Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa" : alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina
title_short "Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa"
title_sort jos joisin energiajuomia lopettaisin sen nyt en halua edes maistaa alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina
title_sub alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina
title_txtP "Jos joisin energiajuomia, lopettaisin sen, nyt en halua edes maistaa" : alakoululaisten terveysosaaminen ja median terveysviestit kuudesluokkalaisten kokemina
topic Terveysosaaminen terveyskasvatus mediaosaaminen median vaikutukset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 terveysosaaminen media terveys terveystieto koululaiset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education Terveysosaaminen koululaiset media median vaikutukset mediaosaaminen terveys terveyskasvatus terveysosaaminen terveystieto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41676 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306031879
work_keys_str_mv AT pohtolapauliina josjoisinenergiajuomialopettaisinsennytenhaluaedesmaistaaalakoululaistenterveyso