Svensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå

Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia kirjoittamistehtäviä ja työskentelytapoja lukion ruotsinopettajat käyttävät opettaessaan kirjoittamista, sekä selvittää, ovatko opettajat huomanneet joidenkin tehtävätyyppien tai työtapojen olevan oppimisen kannalta tehokkaampia kuin toisten....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Virtanen, Marja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41660
_version_ 1828193215864373248
author Virtanen, Marja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Virtanen, Marja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Virtanen, Marja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Virtanen, Marja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia kirjoittamistehtäviä ja työskentelytapoja lukion ruotsinopettajat käyttävät opettaessaan kirjoittamista, sekä selvittää, ovatko opettajat huomanneet joidenkin tehtävätyyppien tai työtapojen olevan oppimisen kannalta tehokkaampia kuin toisten. Tarkoituksena oli myös saada selville, eriyttävätkö opettajat kirjoittamisen opetusta sekä kuinka paljon ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat opetukseen. Tutkielma toteutettiin kyselytutkimuksena, ja sen aineistona olivat 19 ruotsinopettajan kyselylomakevastaukset, jotka kerättiin joulukuun 2012 aikana Suomen Ruotsinopettajien liiton sähköpostilistan kautta. Kyselykaavake sisälsi kahdeksan väittämää ja kuusi avointa kysymystä. Opettajien vastaukset analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin keinoin. Tutkimukseni tulokset osoittivat, että opettajat ovat pyytäneet oppilaitaan itse korjaamaan kirjoitelmiensa virheet, ja lisäksi he ovat hyödyntäneet tietotekniikkaa kirjoittamisen opetuksessa. Sen sijaan ryhmäkirjoittamista opettajat ovat käyttäneet opetuksessaan vähemmän. Opettajat kertoivat käyttävänsä myös oppikirjan ulkopuolisia kirjoittamistehtäviä, kuten vanhojen ylioppilaskokeiden tehtäviä sekä itse keksimiään harjoituksia. Vastaajien mielestä oppimisen kannalta tehokkaimpia työskentelytapoja ovat ohjattu kirjoittaminen ja prosessikirjoittaminen. He kokivat tärkeäksi myös sen, että kirjoittamistehtävien aiheet ovat nuoria kiinnostavia. Lisäksi tuloksista kävi ilmi, että noin puolet vastaajista eriyttää kirjoittamisen opetusta ruotsintunneilla. Eriyttämisen keinoista nousivat esille erityisesti sanamäärän sääteleminen ja useamman, vaikeustasoltaan erilaisen, kirjoitelmaotsikon antaminen. Ylioppilaskirjoitusten vaikutus näkyi selvästi sekä opettajien valitsemissa työtavoissa että kirjoittamistehtävissä. Tulokset viittaavat siihen, että oppikirja ei välttämättä ole tärkein apuväline kirjoittamisen opetuksessa, sillä oppikirjan tehtävien ohella ruotsinopettajat käyttävät myös muita kirjoittamistehtäviä. Oppimisen kannalta on kuitenkin tärkeää, että opettajat hyödyntävät monipuolisia työskentelytapoja ja tehtäviä sekä ottavat huomioon oppilaiden erilaisuuden. Työskentelytapojen vaihtelu ja jopa niiden yhdistely saattavat tehdä oppitunneista myös mielekkäämpiä ja kiinnostavampia. Tulevissa tutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää esimerkiksi eri vieraiden kielten välisiä eroja kirjoittamisen opetuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Virtanen, Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-02T08:47:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-02T08:47:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41660", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia kirjoittamisteht\u00e4vi\u00e4 ja ty\u00f6skentelytapoja lukion ruotsinopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opettaessaan kirjoittamista, sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, ovatko opettajat huomanneet joidenkin teht\u00e4v\u00e4tyyppien tai ty\u00f6tapojen olevan oppimisen kannalta tehokkaampia kuin toisten. Tarkoituksena oli my\u00f6s saada selville, eriytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opettajat kirjoittamisen opetusta sek\u00e4 kuinka paljon ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat opetukseen.\n\nTutkielma toteutettiin kyselytutkimuksena, ja sen aineistona olivat 19 ruotsinopettajan kyselylomakevastaukset, jotka ker\u00e4ttiin joulukuun 2012 aikana Suomen Ruotsinopettajien liiton s\u00e4hk\u00f6postilistan kautta. Kyselykaavake sis\u00e4lsi kahdeksan v\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4 ja kuusi avointa kysymyst\u00e4. Opettajien vastaukset analysoitiin sek\u00e4 kvantitatiivisin ett\u00e4 kvalitatiivisin keinoin.\n\nTutkimukseni tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat ovat pyyt\u00e4neet oppilaitaan itse korjaamaan kirjoitelmiensa virheet, ja lis\u00e4ksi he ovat hy\u00f6dynt\u00e4neet tietotekniikkaa kirjoittamisen opetuksessa. Sen sijaan ryhm\u00e4kirjoittamista opettajat ovat k\u00e4ytt\u00e4neet opetuksessaan v\u00e4hemm\u00e4n. Opettajat kertoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 my\u00f6s oppikirjan ulkopuolisia kirjoittamisteht\u00e4vi\u00e4, kuten vanhojen ylioppilaskokeiden teht\u00e4vi\u00e4 sek\u00e4 itse keksimi\u00e4\u00e4n harjoituksia. Vastaajien mielest\u00e4 oppimisen kannalta tehokkaimpia ty\u00f6skentelytapoja ovat ohjattu kirjoittaminen ja prosessikirjoittaminen. He kokivat t\u00e4rke\u00e4ksi my\u00f6s sen, ett\u00e4 kirjoittamisteht\u00e4vien aiheet ovat nuoria kiinnostavia. Lis\u00e4ksi tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 noin puolet vastaajista eriytt\u00e4\u00e4 kirjoittamisen opetusta ruotsintunneilla. Eriytt\u00e4misen keinoista nousivat esille erityisesti sanam\u00e4\u00e4r\u00e4n s\u00e4\u00e4teleminen ja useamman, vaikeustasoltaan erilaisen, kirjoitelmaotsikon antaminen. Ylioppilaskirjoitusten vaikutus n\u00e4kyi selv\u00e4sti sek\u00e4 opettajien valitsemissa ty\u00f6tavoissa ett\u00e4 kirjoittamisteht\u00e4viss\u00e4.\n\nTulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 oppikirja ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole t\u00e4rkein apuv\u00e4line kirjoittamisen opetuksessa, sill\u00e4 oppikirjan teht\u00e4vien ohella ruotsinopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t my\u00f6s muita kirjoittamisteht\u00e4vi\u00e4. Oppimisen kannalta on kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t monipuolisia ty\u00f6skentelytapoja ja teht\u00e4vi\u00e4 sek\u00e4 ottavat huomioon oppilaiden erilaisuuden. Ty\u00f6skentelytapojen vaihtelu ja jopa niiden yhdistely saattavat tehd\u00e4 oppitunneista my\u00f6s mielekk\u00e4\u00e4mpi\u00e4 ja kiinnostavampia. Tulevissa tutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvitt\u00e4\u00e4 esimerkiksi eri vieraiden kielten v\u00e4lisi\u00e4 eroja kirjoittamisen opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marja Virtanen (makyvirt) on 2013-06-02 08:47:00.987151. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-02T08:47:01Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306021867.pdf: 886503 bytes, checksum: cc534fd7785921c4a52df418eacc52c7 (MD5)\nlicense.html: 4987 bytes, checksum: ff9a4b7a942b84384822504f7e09a86c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-02T08:47:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306021867.pdf: 886503 bytes, checksum: cc534fd7785921c4a52df418eacc52c7 (MD5)\nlicense.html: 4987 bytes, checksum: ff9a4b7a942b84384822504f7e09a86c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skrivande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skrivundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skriftlig uppgift", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisningsmetod", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gymnasium", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "differentiering", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "studentprov", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rarnas skrivundervisning p\u00e5 gymnasieniv\u00e5", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306021867", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-02T08:47:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41660
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:03:28Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dde3497c-1d8d-45e0-8969-ee6749bc211d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201306021867.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virtanen, Marja Svensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå skrivande skrivundervisning skriftlig uppgift undervisningsmetod gymnasium differentiering studentprov Swedish Ruotsin kieli
title Svensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå
title_full Svensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå
title_fullStr Svensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå Svensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå
title_full_unstemmed Svensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå Svensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå
title_short Svensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå
title_sort svensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå
title_txtP Svensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå
topic skrivande skrivundervisning skriftlig uppgift undervisningsmetod gymnasium differentiering studentprov Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish differentiering gymnasium skriftlig uppgift skrivande skrivundervisning studentprov undervisningsmetod
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41660 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306021867
work_keys_str_mv AT virtanenmarja svensklärarnasskrivundervisningpågymnasienivå