fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Virtanen, Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-06-02T08:47:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-06-02T08:47:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41660", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia kirjoittamisteht\u00e4vi\u00e4 ja ty\u00f6skentelytapoja lukion ruotsinopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opettaessaan kirjoittamista, sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, ovatko opettajat huomanneet joidenkin teht\u00e4v\u00e4tyyppien tai ty\u00f6tapojen olevan oppimisen kannalta tehokkaampia kuin toisten. Tarkoituksena oli my\u00f6s saada selville, eriytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opettajat kirjoittamisen opetusta sek\u00e4 kuinka paljon ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat opetukseen.\n\nTutkielma toteutettiin kyselytutkimuksena, ja sen aineistona olivat 19 ruotsinopettajan kyselylomakevastaukset, jotka ker\u00e4ttiin joulukuun 2012 aikana Suomen Ruotsinopettajien liiton s\u00e4hk\u00f6postilistan kautta. Kyselykaavake sis\u00e4lsi kahdeksan v\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4 ja kuusi avointa kysymyst\u00e4. Opettajien vastaukset analysoitiin sek\u00e4 kvantitatiivisin ett\u00e4 kvalitatiivisin keinoin.\n\nTutkimukseni tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat ovat pyyt\u00e4neet oppilaitaan itse korjaamaan kirjoitelmiensa virheet, ja lis\u00e4ksi he ovat hy\u00f6dynt\u00e4neet tietotekniikkaa kirjoittamisen opetuksessa. Sen sijaan ryhm\u00e4kirjoittamista opettajat ovat k\u00e4ytt\u00e4neet opetuksessaan v\u00e4hemm\u00e4n. Opettajat kertoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 my\u00f6s oppikirjan ulkopuolisia kirjoittamisteht\u00e4vi\u00e4, kuten vanhojen ylioppilaskokeiden teht\u00e4vi\u00e4 sek\u00e4 itse keksimi\u00e4\u00e4n harjoituksia. Vastaajien mielest\u00e4 oppimisen kannalta tehokkaimpia ty\u00f6skentelytapoja ovat ohjattu kirjoittaminen ja prosessikirjoittaminen. He kokivat t\u00e4rke\u00e4ksi my\u00f6s sen, ett\u00e4 kirjoittamisteht\u00e4vien aiheet ovat nuoria kiinnostavia. Lis\u00e4ksi tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 noin puolet vastaajista eriytt\u00e4\u00e4 kirjoittamisen opetusta ruotsintunneilla. Eriytt\u00e4misen keinoista nousivat esille erityisesti sanam\u00e4\u00e4r\u00e4n s\u00e4\u00e4teleminen ja useamman, vaikeustasoltaan erilaisen, kirjoitelmaotsikon antaminen. Ylioppilaskirjoitusten vaikutus n\u00e4kyi selv\u00e4sti sek\u00e4 opettajien valitsemissa ty\u00f6tavoissa ett\u00e4 kirjoittamisteht\u00e4viss\u00e4.\n\nTulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 oppikirja ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole t\u00e4rkein apuv\u00e4line kirjoittamisen opetuksessa, sill\u00e4 oppikirjan teht\u00e4vien ohella ruotsinopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t my\u00f6s muita kirjoittamisteht\u00e4vi\u00e4. Oppimisen kannalta on kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t monipuolisia ty\u00f6skentelytapoja ja teht\u00e4vi\u00e4 sek\u00e4 ottavat huomioon oppilaiden erilaisuuden. Ty\u00f6skentelytapojen vaihtelu ja jopa niiden yhdistely saattavat tehd\u00e4 oppitunneista my\u00f6s mielekk\u00e4\u00e4mpi\u00e4 ja kiinnostavampia. Tulevissa tutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvitt\u00e4\u00e4 esimerkiksi eri vieraiden kielten v\u00e4lisi\u00e4 eroja kirjoittamisen opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marja Virtanen (makyvirt) on 2013-06-02 08:47:00.987151. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-06-02T08:47:01Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306021867.pdf: 886503 bytes, checksum: cc534fd7785921c4a52df418eacc52c7 (MD5)\nlicense.html: 4987 bytes, checksum: ff9a4b7a942b84384822504f7e09a86c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-06-02T08:47:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201306021867.pdf: 886503 bytes, checksum: cc534fd7785921c4a52df418eacc52c7 (MD5)\nlicense.html: 4987 bytes, checksum: ff9a4b7a942b84384822504f7e09a86c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skrivande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skrivundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skriftlig uppgift", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisningsmetod", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gymnasium", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "differentiering", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "studentprov", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rarnas skrivundervisning p\u00e5 gymnasieniv\u00e5", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201306021867", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-06-02T08:47:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|