Viestinnän ammattilaisten käsityksiä muutosviestinnästä yt-neuvotteluprosessin aikana

Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia käsityksiä viestinnän ammattilaisilla on muutosviestinnästä yt-neuvotteluprosessin aikana. Tutkittavia ryhmiä oli kaksi: 1) viestintäkonsultit ja 2) viestintäjohtajat ja päälliköt. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu muutosta, muutosvi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rytilahti, Riikka
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41659
Description
Summary:Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia käsityksiä viestinnän ammattilaisilla on muutosviestinnästä yt-neuvotteluprosessin aikana. Tutkittavia ryhmiä oli kaksi: 1) viestintäkonsultit ja 2) viestintäjohtajat ja päälliköt. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu muutosta, muutosviestintää, muutosjohtamista, sisäistä viestintää ja konsultointia käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistruksturoituja teemahaastatteluja. Aineisto koostuu kolmen viestintäkonsultin sekä neljän viestintäjohtajan ja -päällikön haastatteluista. Analysointi toteutettiin teemoittelemalla ja etsimällä litteroidusta haastatteluaineistosta esiin nousseita yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tuloksia tarkasteltiin sekä laadullisesti että kvantifioinnin avulla määrällisesti. Aineistosta nousevia teemoja määrällisesti tarkastellen viestintäkonsultit olivat ryhmänä yksimielisiä lukuisimmista esiin tulleista muutosviestintää yt- neuvotteluprosessin aikana käsittelevistä teemoista kuin viestintäjohtajat ja -päälliköt. Tutkittavista ryhmistä nousi esiin kolme eri teemaa, jotka olivat yhteneväisyyksiä kummassakin tutkittavassa ryhmässä: 1) yt-laki rajoittaa viestinnän mahdollisuuksia, 2) esimiesviestinnän tärkeys yt-neuvotteluprosessin aikana, 3) ammattiyhdistysliik- keen huomioiminen viestinnässä. Tutkimus tarjoaa työkaluja onnistuneen muutosviestinnän elementtien tunnistamiseen erityisesti yt-neuvotteluja henkilöstön näkökulmasta tarkasteltuna. Tulosten yleistäminen edellyttää kuitenkin laajempaa tutkimusta.