"Say it in English please" englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla

Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. Englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin opetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 111 sivua. 8 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä englannink...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nyrhilä, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41647
_version_ 1826225750256123904
author Nyrhilä, Jenni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nyrhilä, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nyrhilä, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nyrhilä, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. Englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin opetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 111 sivua. 8 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli on alakoulun englannin opetuksessa sekä miten se oppitunneilla voi toteutua. Lähtökohtana oli kommunikatiiviselle kielen oppimiselle tuttu ajatus kielen oppimisesta käyttäen kieltä oppituntien toiminnassa. Tutkimukseen osallistui kolme englannin opettajaa Suomen alakouluista sekä heistä kahden opettajan englannin opetuksen ryhmä. Toinen ryhmä oli englannin aineenopettajan 6. luokka ja toinen CLIL -luokanopettajan 4. luokka englannin oppitunneillaan. Ensimmäisessä oli oppilaita läsnä aineiston keruun aikana 9 ja jälkimmäisessä 17. Tutkimusmenetelminä toimivat haastattelu ja havainnointi, tarkemmin teemahaastattelu sekä oppituntien videotallentaminen. Kaikki kolme opettajaa haastateltiin, ja kahden opetusryhmän kaksi englannin tuntia kuvattiin videokameralla. Aineisto koottiin välillä joulukuu 2012 – tammikuu 2013, jonka jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen keskeisten tulosten mukaan englanti tulee oppilaiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa esiin lähinnä silloin, kun tehtävä tai opettaja sitä vaatii. Oppilaat keskustelevat englanniksi enemmän opettajan kanssa, kun opettaja esittää englanninkielisiä kysymyksiä ja oppilaat vastaavat näihin. Keskenään oppilaat puhuvat paljon suomea. Lisäksi englanninkielisellä vuorovaikutuksella on merkitystä oppitunneilla kielen syötöksenä, vuorovaikutukseen osallistumiseen rohkaisijana sekä englannin kielen taitojen kehittäjänä. Vuorovaikutuksen toteutumisen kannalta ilmeni, että opettajalla on suuri rooli englanninkieliseen vuorovaikutukseen ohjaamisessa. Hän voi vaikuttaa vuorovaikutuksen toteutumiseen esimerkiksi suunnittelun, tukemisen ja hyvän ilmapiirin rakentamisen avulla. Hyvä ilmapiiri nousi niin ikään tärkeäksi tekijäksi, jotta oppilaat uskaltavat osallistua vuorovaikutukseen pelkäämättä joutuvansa naurunalaiseksi. Tuloksissa ilmeni myös, että oppilaat ovat hyvin innokkaita osallistumaan oppitunneilla ja heillä vaikuttaa olevan halua oppia englantia. Tätä motivaatiota tulisi pitää yllä. Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. The role of the English oral interaction in English teaching in primary schools. University of Jyväskylä. Department of teacher education. A pro gradu -thesis in Education. 111 pages. 8 appendices. The purpose of this study was to find out what the role of oral English interaction is in English teaching in primary school and how this interaction can take place on English lessons. The idea - also familiar to communicative language teaching – that learning language by using it during lesson activities set the basis for this study. Three teachers and two of whose English teaching group took part in the study. The first was a 6th grade group of an English subject teacher and the other a 4th grade CLIL class on their English lessons. In the first group 9 students were present during the data collection, and in the other 17. The data were collected through interviews and observations, specifically theme interviews and videotaping of lessons. All three teachers were interviewed and two English lessons were videotaped with both the English study groups. The data was collected through December 2012 to January 2013, after which the data was transcribed and analyzed. According to the findings, English is part of the students’ interaction with each other usually only when the task instructions or the teacher requires it. The students discuss in English more with the teacher when the teacher poses questions in English and the students answer to them. With each other they communicate a lot in Finnish. In addition, English interaction has meaning during lessons in offering English input, encouraging participation in interaction, and developing English language skills. Concerning the realization of English interaction, teachers appeared to have a big role in managing the interaction. For example through planning, support and creating a good atmosphere in the classroom the teacher could promote English interaction. Also a positive atmosphere turned out to be an important factor in promoting the students’ participation in interaction without a fear of being ridiculed. The findings also revealed that students are very eager to participate on lessons and they seem to have willingness to learn English. This motivation needs to be maintained.
first_indexed 2024-09-11T08:49:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyrhil\u00e4, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-30T11:44:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-30T11:44:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1268534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41647", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nyrhil\u00e4, J. \u201cSay it in English Please\u201d. Englanninkielisen suullisen\r\nvuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin opetuksessa. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto.\r\nOpettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 111 sivua. 8\r\nliitett\u00e4.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 englanninkielisen suullisen\r\nvuorovaikutuksen rooli on alakoulun englannin opetuksessa sek\u00e4 miten se\r\noppitunneilla voi toteutua. L\u00e4ht\u00f6kohtana oli kommunikatiiviselle kielen oppimiselle\r\ntuttu ajatus kielen oppimisesta k\u00e4ytt\u00e4en kielt\u00e4 oppituntien toiminnassa.\r\nTutkimukseen osallistui kolme englannin opettajaa Suomen alakouluista sek\u00e4\r\nheist\u00e4 kahden opettajan englannin opetuksen ryhm\u00e4. Toinen ryhm\u00e4 oli englannin\r\naineenopettajan 6. luokka ja toinen CLIL -luokanopettajan 4. luokka englannin\r\noppitunneillaan. Ensimm\u00e4isess\u00e4 oli oppilaita l\u00e4sn\u00e4 aineiston keruun aikana\r\n9 ja j\u00e4lkimm\u00e4isess\u00e4 17. Tutkimusmenetelmin\u00e4 toimivat haastattelu ja havainnointi,\r\ntarkemmin teemahaastattelu sek\u00e4 oppituntien videotallentaminen.\r\nKaikki kolme opettajaa haastateltiin, ja kahden opetusryhm\u00e4n kaksi englannin\r\ntuntia kuvattiin videokameralla. Aineisto koottiin v\u00e4lill\u00e4 joulukuu 2012 \u2013 tammikuu\r\n2013, jonka j\u00e4lkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\r\nmenetelmin.\r\nTutkimuksen keskeisten tulosten mukaan englanti tulee oppilaiden keskin\u00e4isess\u00e4\r\nvuorovaikutuksessa esiin l\u00e4hinn\u00e4 silloin, kun teht\u00e4v\u00e4 tai opettaja sit\u00e4\r\nvaatii. Oppilaat keskustelevat englanniksi enemm\u00e4n opettajan kanssa, kun\r\nopettaja esitt\u00e4\u00e4 englanninkielisi\u00e4 kysymyksi\u00e4 ja oppilaat vastaavat n\u00e4ihin. Kesken\u00e4\u00e4n\r\noppilaat puhuvat paljon suomea. Lis\u00e4ksi englanninkielisell\u00e4 vuorovaikutuksella\r\non merkityst\u00e4 oppitunneilla kielen sy\u00f6t\u00f6ksen\u00e4, vuorovaikutukseen\r\nosallistumiseen rohkaisijana sek\u00e4 englannin kielen taitojen kehitt\u00e4j\u00e4n\u00e4.\r\nVuorovaikutuksen toteutumisen kannalta ilmeni, ett\u00e4 opettajalla on suuri\r\nrooli englanninkieliseen vuorovaikutukseen ohjaamisessa. H\u00e4n voi vaikuttaa\r\nvuorovaikutuksen toteutumiseen esimerkiksi suunnittelun, tukemisen ja hyv\u00e4n\r\nilmapiirin rakentamisen avulla. Hyv\u00e4 ilmapiiri nousi niin ik\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4ksi tekij\u00e4ksi,\r\njotta oppilaat uskaltavat osallistua vuorovaikutukseen pelk\u00e4\u00e4m\u00e4tt\u00e4 joutuvansa\r\nnaurunalaiseksi. Tuloksissa ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 oppilaat ovat hyvin innokkaita\r\nosallistumaan oppitunneilla ja heill\u00e4 vaikuttaa olevan halua oppia englantia.\r\nT\u00e4t\u00e4 motivaatiota tulisi pit\u00e4\u00e4 yll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nyrhil\u00e4, J. \u201cSay it in English Please\u201d. The role of the English oral interaction in\r\nEnglish teaching in primary schools. University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. Department of\r\nteacher education. A pro gradu -thesis in Education. 111 pages. 8 appendices.\r\n\r\nThe purpose of this study was to find out what the role of oral English interaction\r\nis in English teaching in primary school and how this interaction can take\r\nplace on English lessons. The idea - also familiar to communicative language\r\nteaching \u2013 that learning language by using it during lesson activities set the basis\r\nfor this study. Three teachers and two of whose English teaching group took\r\npart in the study. The first was a 6th grade group of an English subject teacher\r\nand the other a 4th grade CLIL class on their English lessons. In the first group 9\r\nstudents were present during the data collection, and in the other 17. The data\r\nwere collected through interviews and observations, specifically theme interviews\r\nand videotaping of lessons. All three teachers were interviewed and two\r\nEnglish lessons were videotaped with both the English study groups. The data\r\nwas collected through December 2012 to January 2013, after which the data was\r\ntranscribed and analyzed.\r\nAccording to the findings, English is part of the students\u2019 interaction with\r\neach other usually only when the task instructions or the teacher requires it. The\r\nstudents discuss in English more with the teacher when the teacher poses questions\r\nin English and the students answer to them. With each other they communicate\r\na lot in Finnish. In addition, English interaction has meaning during\r\nlessons in offering English input, encouraging participation in interaction, and\r\ndeveloping English language skills.\r\nConcerning the realization of English interaction, teachers appeared to\r\nhave a big role in managing the interaction. For example through planning,\r\nsupport and creating a good atmosphere in the classroom the teacher could\r\npromote English interaction. Also a positive atmosphere turned out to be an\r\nimportant factor in promoting the students\u2019 participation in interaction without\r\na fear of being ridiculed. The findings also revealed that students are very eager\r\nto participate on lessons and they seem to have willingness to learn English.\r\nThis motivation needs to be maintained.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Nyrhil\u00e4 (jelenyrh) on 2013-05-30 11:44:16.501297. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-30T11:44:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305301858.pdf: 1001468 bytes, checksum: 84bc241cccf30eae155955fcc55237fb (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-30T11:44:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305301858.pdf: 1001468 bytes, checksum: 84bc241cccf30eae155955fcc55237fb (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "111 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englanninkielinen suullinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikatiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieras kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokulttuurinen teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Say it in English please\" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305301858", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-30T11:44:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiokulttuurinen teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41647
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c3d194d9-16f2-4f22-8d80-d1cf5b6080f6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305301858.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyrhilä, Jenni "Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla vuorovaikutus englanninkielinen suullinen vuorovaikutus kommunikatiivisuus vieras kieli vieraan kielen oppiminen vieraan kielen opettaminen sosiokulttuurinen teoria Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 englannin kieli kielet oppiminen sosiaalinen oppiminen opetus
title "Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
title_alt Englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
title_full "Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
title_fullStr "Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla "Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
title_full_unstemmed "Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla "Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
title_short "Say it in English please"
title_sort say it in english please englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
title_sub englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
title_txtP "Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
topic vuorovaikutus englanninkielinen suullinen vuorovaikutus kommunikatiivisuus vieras kieli vieraan kielen oppiminen vieraan kielen opettaminen sosiokulttuurinen teoria Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 englannin kieli kielet oppiminen sosiaalinen oppiminen opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education englannin kieli englanninkielinen suullinen vuorovaikutus kielet kommunikatiivisuus opetus oppiminen sosiaalinen oppiminen sosiokulttuurinen teoria vieraan kielen opettaminen vieraan kielen oppiminen vieras kieli vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41647 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305301858
work_keys_str_mv AT nyrhiläjenni sayitinenglishpleaseenglanninkielisensuullisenvuorovaikutuksenroolialakoulunenglann