Twitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä -korkeakouluopetuksessa

Digitaalisten teknologioiden viimeaikainen kehitys on muuttanut yhteiskuntaa ja kielen käyttöä monella tavalla. Ennen kaikkea muutos on sosiaalinen ja vaikuttaa tapoihin kommunikoida muiden ihmisten kanssa. Esimerkiksi internetille tyypilliset kielenkäytön foorumit korostavat usein yksilöiden ja yht...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Litola, Kristiina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41615
_version_ 1826225758203281408
author Litola, Kristiina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Litola, Kristiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Litola, Kristiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Litola, Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Digitaalisten teknologioiden viimeaikainen kehitys on muuttanut yhteiskuntaa ja kielen käyttöä monella tavalla. Ennen kaikkea muutos on sosiaalinen ja vaikuttaa tapoihin kommunikoida muiden ihmisten kanssa. Esimerkiksi internetille tyypilliset kielenkäytön foorumit korostavat usein yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta yksittäisten auktoriteettien ohi. Koulussa perinteinen luokkahuoneopetus rakentuu kuitenkin pitkälti opettajan auktoriteetin ympärille. Opetusta on pyritty ja pyritään kehittämään vastaamaan yhteiskunnan asettamia vaatimuksia. Tässä tutkimuksessa käsittelen Jyväskylän yliopiston kielikeskuksessa kevätlukukaudella 2012 järjestettyä Tekstejä suomeksi 2 -kurssia, jolla oppimisen työkaluiksi on otettu iPad-tablettitietokoneet ja Twitter-mikroblogi. Etenkin tablettitietokoneita käytetään jo jonkin verran opetuksessa, mutta kattavaa tutkimusta niiden opetuskäytöstä ei ole tehty. Tässä tutkimuksessa pyrin selvittämään, miten digitaalista teknologiaa käytetään kurssilla ja miten sen käyttöön suhtaudutaan. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia tehtäviä teknologialla on Tekstikurssi 2:lla? Millaista toimintaa se välittää? 2. Miten Tekstikurssi 2:n opiskelijat kokevat teknologian käytön ja sen merkityksen oppimiselle? Pohjaan tutkimukseni sosiokulttuuriseen viitekehykseen ja erityisesti välittymisen ja välittyneen toiminnan käsitteisiin. Toiminta kurssilla välittyy erilaisten, tässä tapauksessa erityisesti teknologisten, välineiden kautta, ja nämä välineet vaikuttavat siihen, millaiseksi kurssi toimintaympäristönä muotoutuu. Tekstejä suomeksi 2 -kurssilla sekä Twitteriä että tablettitietokonetta käytettiin monin eri tavoin. Sitä voidaan pitää yhtenä valittujen välineiden vahvuuksista. Tavallisimmin niitä käytettiin kielenkäytön apuna tai luettavien materiaalien hankkimisessa. Tablettitietokone tarjosi pääsyn monien erilaisten tekstien äärelle, ja Twitter antoi mahdollisuuden jakaa tekstejä muille kurssilaisille ja päästä lukemaan muiden suosittelemia tekstejä. Etenkin Twitterin käytössä korostui yhteisöllisyys. Opiskelijat jakoivat paitsi opiskeluun sopivia materiaaleja myös ajatuksiaan ja kokemuksiaan. Lähes puolet Twitteriin lähetetyistä viesteistä liittyi opiskelijoiden välisiin keskusteluihin ja yhteydenpitoon. Twitter ja tablettitietokone tarjosivat kurssilla myös mahdollisuuden ohittaa perinteisesti opetuksessa vallitsevia auktoriteettimalleja ja siten demokratisoida opetusta. Opiskelijoiden asenteet teknologiaa kohtaan vaihtelivat. Asenteet vaikuttivat paljon myös siihen, millä tavoin ja kuinka paljon opiskelijat käyttivät teknologiaa. Positiivisesti teknologiaan suhtautuvat opiskelijat myös käyttivät Twitteriä ja tablettitietokonetta paljon ja monin eri tavoin. Teknologian käyttöön ja siihen asennoitumiseen vaikuttivat monilla aikaisemmat kokemukset ja osaaminen tai osaamattomuus. Monet käyttivät Twitteriä tai tablettitietokonetta vain vähän sen vuoksi, että ne tuntuivat vierailta. Syynä vähäiseen käyttöön oli joillakin myös se, että Twitter ja tabletti eivät heidän mielestään sopineet kurssin tarkoituksiin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Litola, Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-29T07:27:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-29T07:27:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1262288", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41615", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitaalisten teknologioiden viimeaikainen kehitys on muuttanut yhteiskuntaa ja kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 monella tavalla. Ennen kaikkea muutos on sosiaalinen ja vaikuttaa tapoihin kommunikoida muiden ihmisten kanssa. Esimerkiksi internetille tyypilliset kielenk\u00e4yt\u00f6n foorumit korostavat usein yksil\u00f6iden ja yhteis\u00f6jen osallisuutta yksitt\u00e4isten auktoriteettien ohi. Koulussa perinteinen luokkahuoneopetus rakentuu kuitenkin pitk\u00e4lti opettajan auktoriteetin ymp\u00e4rille. Opetusta on pyritty ja pyrit\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastaamaan yhteiskunnan asettamia vaatimuksia.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sittelen Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielikeskuksessa kev\u00e4tlukukaudella 2012 j\u00e4rjestetty\u00e4 Tekstej\u00e4 suomeksi 2 -kurssia, jolla oppimisen ty\u00f6kaluiksi on otettu iPad-tablettitietokoneet ja Twitter-mikroblogi. Etenkin tablettitietokoneita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n jo jonkin verran opetuksessa, mutta kattavaa tutkimusta niiden opetusk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ei ole tehty. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten digitaalista teknologiaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kurssilla ja miten sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n suhtaudutaan. Tutkimuskysymykseni ovat:\n1. Millaisia teht\u00e4vi\u00e4 teknologialla on Tekstikurssi 2:lla? Millaista toimintaa se v\u00e4litt\u00e4\u00e4?\n2. Miten Tekstikurssi 2:n opiskelijat kokevat teknologian k\u00e4yt\u00f6n ja sen merkityksen oppimiselle?\nPohjaan tutkimukseni sosiokulttuuriseen viitekehykseen ja erityisesti v\u00e4littymisen ja v\u00e4littyneen toiminnan k\u00e4sitteisiin.\nToiminta kurssilla v\u00e4littyy erilaisten, t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa erityisesti teknologisten, v\u00e4lineiden kautta, ja n\u00e4m\u00e4 v\u00e4lineet vaikuttavat siihen, millaiseksi kurssi toimintaymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 muotoutuu. Tekstej\u00e4 suomeksi 2 -kurssilla sek\u00e4 Twitteri\u00e4 ett\u00e4 tablettitietokonetta k\u00e4ytettiin monin eri tavoin. Sit\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 yhten\u00e4 valittujen v\u00e4lineiden vahvuuksista. Tavallisimmin niit\u00e4 k\u00e4ytettiin kielenk\u00e4yt\u00f6n apuna tai luettavien\nmateriaalien hankkimisessa. Tablettitietokone tarjosi p\u00e4\u00e4syn monien erilaisten tekstien \u00e4\u00e4relle, ja Twitter antoi mahdollisuuden jakaa tekstej\u00e4 muille kurssilaisille ja p\u00e4\u00e4st\u00e4 lukemaan muiden suosittelemia tekstej\u00e4. Etenkin Twitterin k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 korostui yhteis\u00f6llisyys. Opiskelijat jakoivat paitsi opiskeluun sopivia materiaaleja my\u00f6s ajatuksiaan\nja kokemuksiaan. L\u00e4hes puolet Twitteriin l\u00e4hetetyist\u00e4 viesteist\u00e4 liittyi opiskelijoiden v\u00e4lisiin keskusteluihin ja yhteydenpitoon. Twitter ja tablettitietokone tarjosivat kurssilla my\u00f6s mahdollisuuden ohittaa perinteisesti opetuksessa vallitsevia auktoriteettimalleja ja siten demokratisoida opetusta. Opiskelijoiden asenteet teknologiaa kohtaan vaihtelivat. Asenteet vaikuttivat paljon my\u00f6s siihen, mill\u00e4 tavoin ja kuinka paljon opiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t teknologiaa. Positiivisesti teknologiaan suhtautuvat opiskelijat my\u00f6s\nk\u00e4yttiv\u00e4t Twitteri\u00e4 ja tablettitietokonetta paljon ja monin eri tavoin. Teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja siihen asennoitumiseen vaikuttivat monilla aikaisemmat kokemukset ja osaaminen tai osaamattomuus. Monet k\u00e4yttiv\u00e4t Twitteri\u00e4 tai tablettitietokonetta vain v\u00e4h\u00e4n sen vuoksi, ett\u00e4 ne tuntuivat vierailta. Syyn\u00e4 v\u00e4h\u00e4iseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n oli joillakin my\u00f6s\nse, ett\u00e4 Twitter ja tabletti eiv\u00e4t heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n sopineet kurssin tarkoituksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kristiina Litola (rikrlito) on 2013-05-29 07:27:07.242289. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-29T07:27:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305291823.pdf: 437192 bytes, checksum: 166a4b6b42876ce93df92448e8107f49 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-29T07:27:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305291823.pdf: 437192 bytes, checksum: 166a4b6b42876ce93df92448e8107f49 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Twitter", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "iPad", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Twitter ja tablettitietokone opiskelun v\u00e4linein\u00e4 suomi toisena kielen\u00e4 -korkeakouluopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305291823", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-29T07:27:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "iPad", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41615
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1ad41ce9-c753-49ab-82db-4245c3050ecf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305291823.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Litola, Kristiina Twitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä -korkeakouluopetuksessa suomi toisena kielenä Twitter iPad Suomen kieli Finnish 309 opetus
title Twitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä -korkeakouluopetuksessa
title_full Twitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä -korkeakouluopetuksessa
title_fullStr Twitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä -korkeakouluopetuksessa Twitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä -korkeakouluopetuksessa
title_full_unstemmed Twitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä -korkeakouluopetuksessa Twitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä -korkeakouluopetuksessa
title_short Twitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä -korkeakouluopetuksessa
title_sort twitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä korkeakouluopetuksessa
title_txtP Twitter ja tablettitietokone opiskelun välineinä suomi toisena kielenä -korkeakouluopetuksessa
topic suomi toisena kielenä Twitter iPad Suomen kieli Finnish 309 opetus
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli Twitter iPad opetus suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41615 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305291823
work_keys_str_mv AT litolakristiina twitterjatablettitietokoneopiskelunvälineinäsuomitoisenakielenäkorkeakouluopetuk