fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Litola, Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-29T07:27:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-29T07:27:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1262288", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41615", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitaalisten teknologioiden viimeaikainen kehitys on muuttanut yhteiskuntaa ja kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 monella tavalla. Ennen kaikkea muutos on sosiaalinen ja vaikuttaa tapoihin kommunikoida muiden ihmisten kanssa. Esimerkiksi internetille tyypilliset kielenk\u00e4yt\u00f6n foorumit korostavat usein yksil\u00f6iden ja yhteis\u00f6jen osallisuutta yksitt\u00e4isten auktoriteettien ohi. Koulussa perinteinen luokkahuoneopetus rakentuu kuitenkin pitk\u00e4lti opettajan auktoriteetin ymp\u00e4rille. Opetusta on pyritty ja pyrit\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastaamaan yhteiskunnan asettamia vaatimuksia.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sittelen Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielikeskuksessa kev\u00e4tlukukaudella 2012 j\u00e4rjestetty\u00e4 Tekstej\u00e4 suomeksi 2 -kurssia, jolla oppimisen ty\u00f6kaluiksi on otettu iPad-tablettitietokoneet ja Twitter-mikroblogi. Etenkin tablettitietokoneita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n jo jonkin verran opetuksessa, mutta kattavaa tutkimusta niiden opetusk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ei ole tehty. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten digitaalista teknologiaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kurssilla ja miten sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n suhtaudutaan. Tutkimuskysymykseni ovat:\n1. Millaisia teht\u00e4vi\u00e4 teknologialla on Tekstikurssi 2:lla? Millaista toimintaa se v\u00e4litt\u00e4\u00e4?\n2. Miten Tekstikurssi 2:n opiskelijat kokevat teknologian k\u00e4yt\u00f6n ja sen merkityksen oppimiselle?\nPohjaan tutkimukseni sosiokulttuuriseen viitekehykseen ja erityisesti v\u00e4littymisen ja v\u00e4littyneen toiminnan k\u00e4sitteisiin.\nToiminta kurssilla v\u00e4littyy erilaisten, t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa erityisesti teknologisten, v\u00e4lineiden kautta, ja n\u00e4m\u00e4 v\u00e4lineet vaikuttavat siihen, millaiseksi kurssi toimintaymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 muotoutuu. Tekstej\u00e4 suomeksi 2 -kurssilla sek\u00e4 Twitteri\u00e4 ett\u00e4 tablettitietokonetta k\u00e4ytettiin monin eri tavoin. Sit\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 yhten\u00e4 valittujen v\u00e4lineiden vahvuuksista. Tavallisimmin niit\u00e4 k\u00e4ytettiin kielenk\u00e4yt\u00f6n apuna tai luettavien\nmateriaalien hankkimisessa. Tablettitietokone tarjosi p\u00e4\u00e4syn monien erilaisten tekstien \u00e4\u00e4relle, ja Twitter antoi mahdollisuuden jakaa tekstej\u00e4 muille kurssilaisille ja p\u00e4\u00e4st\u00e4 lukemaan muiden suosittelemia tekstej\u00e4. Etenkin Twitterin k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 korostui yhteis\u00f6llisyys. Opiskelijat jakoivat paitsi opiskeluun sopivia materiaaleja my\u00f6s ajatuksiaan\nja kokemuksiaan. L\u00e4hes puolet Twitteriin l\u00e4hetetyist\u00e4 viesteist\u00e4 liittyi opiskelijoiden v\u00e4lisiin keskusteluihin ja yhteydenpitoon. Twitter ja tablettitietokone tarjosivat kurssilla my\u00f6s mahdollisuuden ohittaa perinteisesti opetuksessa vallitsevia auktoriteettimalleja ja siten demokratisoida opetusta. Opiskelijoiden asenteet teknologiaa kohtaan vaihtelivat. Asenteet vaikuttivat paljon my\u00f6s siihen, mill\u00e4 tavoin ja kuinka paljon opiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t teknologiaa. Positiivisesti teknologiaan suhtautuvat opiskelijat my\u00f6s\nk\u00e4yttiv\u00e4t Twitteri\u00e4 ja tablettitietokonetta paljon ja monin eri tavoin. Teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja siihen asennoitumiseen vaikuttivat monilla aikaisemmat kokemukset ja osaaminen tai osaamattomuus. Monet k\u00e4yttiv\u00e4t Twitteri\u00e4 tai tablettitietokonetta vain v\u00e4h\u00e4n sen vuoksi, ett\u00e4 ne tuntuivat vierailta. Syyn\u00e4 v\u00e4h\u00e4iseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n oli joillakin my\u00f6s\nse, ett\u00e4 Twitter ja tabletti eiv\u00e4t heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n sopineet kurssin tarkoituksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kristiina Litola (rikrlito) on 2013-05-29 07:27:07.242289. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-29T07:27:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305291823.pdf: 437192 bytes, checksum: 166a4b6b42876ce93df92448e8107f49 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-29T07:27:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305291823.pdf: 437192 bytes, checksum: 166a4b6b42876ce93df92448e8107f49 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Twitter", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "iPad", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Twitter ja tablettitietokone opiskelun v\u00e4linein\u00e4 suomi toisena kielen\u00e4 -korkeakouluopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305291823", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-29T07:27:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "iPad", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|