Summary: | Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten B-ruotsin opettaja kouvolalaisella yläasteella käyttää kohdekieltä opetuksessaan. Kiinnostuksen kohteena oli myös opettajan sekä oppilaiden omat käsi-tykset kohdekielen käytöstä oppitunneilla.
Tutkielma on kvalitatiivinen ja myös osittain kvantitatiivinen, sillä tutkielman materiaali koostuu tuntiobservoinneista ja kyselylomakkeista sekä opettajalle että oppilaille. Tutkimukseen osallistui kouvolalaisen yläasteen B-ruotsin opettaja, jolla on 15 vuoden työkokemus opettajana, ja hänen kaksi 9. luokan opetusryhmää. Opetusryhmissä oli yhteensä 36 oppilasta, joista 35 vastasi kyselyyn. Tun-tiobservointeja oli yhteensä neljä oppituntia, joiden aikana tein muistiinpanoja kaikesta tunneilla ta-pahtuneesta.
Olettamuksenani oli ollut, että opettaja käyttäisi ruotsia vain rajoitetusti oppituntien aikana, mutta tämä osoittautui virheelliseksi luuloksi. Opettaja käytti kohdekieltä melko pitkälti läpi oppituntien, mutta joutui toki välillä vaihtamaan äidinkieleen, esimerkiksi kurinpidollisissa tilanteissa. Olettamus siitä, että suomea käytettäisiin ainakin kieliopin opetuksessa, osoittautui paikkansa pitäväksi tiedoksi. Yllättävän paljon opettajan kielivalintoihin vaikutti opetusryhmän yleinen taso. Opettaja itsekin ko-rosti tätä kyselyvastauksessaan. Oppilaat tuntuivat kyselyvastausten perusteella suhtautuvan pääosin positiivisesti opettajan kielenkäyttöön. Osa tosin toivoi enemmän suomea käytettävän esimerkiksi uusien asioiden opetuksessa, eivätkä kaikki oppilaat olleet ymmärtäneet kaikkia tunnilla ruotsin kie-lellä esitettyjä asioita.
Tutkielman tuloksia ei voida lähteä yleistämään, eikä se olisi tarkoituksenmukaistakaan. Tutkielma tarjoaa näkökulman ja keskustelun aloituksen aihealueeseen, jota ei ole aiemmin tutkittu kyseisellä paikkakunnalla.
|