Summary: | Tutkimuksessa tarkasteltiin diskurssianalyyttisesti esiopetusmateriaaleissa esiintyviä vammaisuuden kuvauksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vammaisia hahmoja kuvataan esiopetusmateriaan tarinoissa, millaisia identiteettejä hahmoille luodaan ja millaisia funktioita näillä kuvauksilla on. Esiopetusmateriaalien tarinat käsitettiin tutkimuksessa osaksi lastenkirjallisuutta. Lastenkirjallisuus on keskeinen kulttuuristen representaatioiden välittäjä lapsen maailmassa. Kuitenkin tutkimus vammaisuuden representaatioista lastenkirjallisuudessa on vähäistä erityisesti Suomessa.
Tutkimusaineisto valittiin suomalaisista, edelleen julkaistavista esiopetusmateriaalisarjojen kirjoista ja lisämateriaaleista (n=60). Aineistoon valittiin ne
materiaalien osat, joissa esiintyi vammaisia hahmoja. Näin syntynyt aineisto käsitti neljä (4) kirjaa. Aineiston vammaisuuden kuvaustavat noudattivat lastenkirjallisuuden perinteistä vammaisuuden kuvaamisen tapaa. Vammaiset hahmot olivat esiopetusmateriaaleissa harvinaisia. Kuvaus korosti fyysistä vammaisuutta, vammaisen hahmon osallisuutta tai sen puutetta sekä vammaisuuden negatiivisia seurauksia hahmolle. Vammaisidentiteetin lisäksi hahmojen identiteeteissä korostuivat suoriutuminen ja kokemus omasta onnellisuudesta. Vammaisuuden kuvauksen tyypillisimmät funktiot olivat vammaisuuden arkipäiväistäminen ja vammaisen tai
tarinan toisen hahmon ominaisuuksien, kuten hyvyyden, pahuuden ja sankaruuden, korostaminen. Hahmojen kehitys oli yhteydessä vammaisidentiteetin muutoksiin.
|