Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana

TIIVISTELMÄ Toivanen, Jenni. TUKEA, TURVAA VAI SUORITUS MUIDEN JOUKOSSA? Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 104 sivua. Julkaisematon. Opintoje...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivanen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41576
_version_ 1828193124142284800
author Toivanen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Toivanen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Toivanen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Toivanen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Toivanen, Jenni. TUKEA, TURVAA VAI SUORITUS MUIDEN JOUKOSSA? Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 104 sivua. Julkaisematon. Opintojen ohjaus on monimerkityksellinen ilmiö, jota voidaan lähestyä monenlaisista näkökulmista. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ohjausta luokanopettajaopiskelijoiden saaman henkilökohtaisten opintojen ohjauksen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opintojen aikana saadusta henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen alussa ja keskivaiheilla ja siitä, millaista ohjausta luokanopettajaopiskelijat kaipaavat. Lisäksi haluttiin selvittää ohjaajien merkitystä ohjauksessa. Tutkimus oli kaksivaiheinen. Tutkimusaineiston ensimmäinen osa kerättiin verkossa kyselylomakkeella ja se analysoitiin aineistoa kuvailemalla. Tutkimusaineiston toinen osa kerättiin yksilöhaastatteluilla ja analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä. Tutkimusosan ensimmäisen osan perusteella luokanopettajaopiskelijat kokevat henkilökohtaisen opintojen ohjauksen tarpeellisena ja sen koetaan auttavan varsinkin opintojen suunnittelussa ja ajoituksessa. Sen sijaan henkilökohtainen opintojen ohjaus ei niinkään ole auttanut opintoihin kuuluvien pakollisten ja valinnaisten opintojen erottamisesta toisistaan, eikä ymmärryksessä sivuaineopintojen merkityksestä tutkintoon. Kokemukset ohjaajista olivat positiivisia. Ohjausta tulisi jatkossakin järjestää kaikille pakollisena osana opintoja. Tutkimusosan toisen osan perusteella luokanopettajaopiskelijat olivat tyytyväisiä alkuvaiheen henkilökohtaiseen opintojen ohjaukseen, mutta vähemmän tyytyväisiä opintojen keskellä olevaan ohjaukseen. Kaikki haastatelluista eivät olleet saaneet ohjausta opintojen keskellä. Ohjaus voi jäädä käymättä, jos ohjaaja vaihtuu, opiskelijalla on huonoja kokemuksia ensimmäisestä ohjauksesta tai opiskelijalla on selkeät suunnitelmat. Myös opiskelijoiden passiivisuudella ja aktiivisuudella oli merkitystä. Ohjauksesta hyödyttiin, jos opiskelijan yksilölliset ratkaisut huomioitiin, opiskelija sai tarvitsemansa tietoa ja tukea sekä ohjauksen hyödyllisyys ymmärrettiin. Tutkimustulosten perusteella henkilökohtaisessa opintojen ohjauksessa on vielä kehitettävää. Varsinkin henkilökohtaisten opintojen ohjaajien ammattitaitoa sekä ohjauksen määrää tulisi lisätä. Lisäksi e-hops-työkalun käyttöä ohjauksessa tulisi kehittää. Myös yliopiston henkilökunnan tehtävien selkeyttäminen opiskelijoille auttaisi. Ohjauksen tavoitteet tulisi tuoda ohjauskeskusteluissa selkeämmin ilmi. Tulosten perusteella henkilökohtainen opintojen ohjaus kytkeytyy opintojen rakenteeseen, opiskelijan yksilöllisyyteen, ohjauksen tavoitteisiin, ohjaajan ammattitaitoisuuteen ja ohjauksen määrään. Tutkimus osoitti henkilökohtaisen opintojen ohjauksen olevan tarpeellista ja opiskelijoiden näkökulmasta siitä löytyisi kehitettävää. Avainsanat: henkilökohtainen opintojen ohjaus, opintojen ohjaus, luokanopettajaopiskelija, ohjauksen järjestäminen, Jyväskylän yliopisto.
first_indexed 2023-03-22T09:58:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivanen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-28T08:01:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-28T08:01:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1262118", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41576", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nToivanen, Jenni. TUKEA, TURVAA VAI SUORITUS MUIDEN JOUKOSSA?\r\nLuokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkil\u00f6kohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 104 sivua. Julkaisematon.\r\nOpintojen ohjaus on monimerkityksellinen ilmi\u00f6, jota voidaan l\u00e4hesty\u00e4 monenlaisista n\u00e4k\u00f6kulmista. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin ohjausta luokanopettajaopiskelijoiden saaman henkil\u00f6kohtaisten opintojen ohjauksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opintojen aikana saadusta henkil\u00f6kohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen alussa ja keskivaiheilla ja siit\u00e4, millaista ohjausta luokanopettajaopiskelijat kaipaavat. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 ohjaajien merkityst\u00e4 ohjauksessa.\r\nTutkimus oli kaksivaiheinen. Tutkimusaineiston ensimm\u00e4inen osa ker\u00e4ttiin verkossa kyselylomakkeella ja se analysoitiin aineistoa kuvailemalla. Tutkimusaineiston toinen osa ker\u00e4ttiin yksil\u00f6haastatteluilla ja analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelm\u00e4ll\u00e4.\r\nTutkimusosan ensimm\u00e4isen osan perusteella luokanopettajaopiskelijat kokevat henkil\u00f6kohtaisen opintojen ohjauksen tarpeellisena ja sen koetaan auttavan varsinkin opintojen suunnittelussa ja ajoituksessa. Sen sijaan henkil\u00f6kohtainen opintojen ohjaus ei niink\u00e4\u00e4n ole auttanut opintoihin kuuluvien pakollisten ja valinnaisten opintojen erottamisesta toisistaan, eik\u00e4 ymm\u00e4rryksess\u00e4 sivuaineopintojen merkityksest\u00e4 tutkintoon. Kokemukset ohjaajista olivat positiivisia. Ohjausta tulisi jatkossakin j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 kaikille pakollisena osana opintoja.\r\nTutkimusosan toisen osan perusteella luokanopettajaopiskelijat olivat tyytyv\u00e4isi\u00e4 alkuvaiheen henkil\u00f6kohtaiseen opintojen ohjaukseen, mutta v\u00e4hemm\u00e4n tyytyv\u00e4isi\u00e4 opintojen keskell\u00e4 olevaan ohjaukseen. Kaikki haastatelluista eiv\u00e4t olleet saaneet ohjausta opintojen keskell\u00e4. Ohjaus voi j\u00e4\u00e4d\u00e4 k\u00e4ym\u00e4tt\u00e4, jos ohjaaja vaihtuu, opiskelijalla on huonoja kokemuksia ensimm\u00e4isest\u00e4 ohjauksesta tai opiskelijalla on selke\u00e4t suunnitelmat. My\u00f6s opiskelijoiden passiivisuudella ja aktiivisuudella oli merkityst\u00e4. Ohjauksesta hy\u00f6dyttiin, jos opiskelijan yksil\u00f6lliset ratkaisut huomioitiin, opiskelija sai tarvitsemansa tietoa ja tukea sek\u00e4 ohjauksen hy\u00f6dyllisyys ymm\u00e4rrettiin.\r\nTutkimustulosten perusteella henkil\u00f6kohtaisessa opintojen ohjauksessa on viel\u00e4 kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4. Varsinkin henkil\u00f6kohtaisten opintojen ohjaajien ammattitaitoa sek\u00e4 ohjauksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 tulisi lis\u00e4t\u00e4. Lis\u00e4ksi e-hops-ty\u00f6kalun k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ohjauksessa tulisi kehitt\u00e4\u00e4. My\u00f6s yliopiston henkil\u00f6kunnan teht\u00e4vien selkeytt\u00e4minen opiskelijoille auttaisi. Ohjauksen tavoitteet tulisi tuoda ohjauskeskusteluissa selke\u00e4mmin ilmi.\r\nTulosten perusteella henkil\u00f6kohtainen opintojen ohjaus kytkeytyy opintojen rakenteeseen, opiskelijan yksil\u00f6llisyyteen, ohjauksen tavoitteisiin, ohjaajan ammattitaitoisuuteen ja ohjauksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Tutkimus osoitti henkil\u00f6kohtaisen opintojen ohjauksen olevan tarpeellista ja opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta siit\u00e4 l\u00f6ytyisi kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4.\r\nAvainsanat: henkil\u00f6kohtainen opintojen ohjaus, opintojen ohjaus, luokanopettajaopiskelija, ohjauksen j\u00e4rjest\u00e4minen, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Toivanen (jejotoiv) on 2013-05-28 08:01:12.795191. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-28T08:01:13Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305281784.pdf: 1145779 bytes, checksum: 70a76162d7143ef4a7d89ce49d8d0657 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-28T08:01:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305281784.pdf: 1145779 bytes, checksum: 70a76162d7143ef4a7d89ce49d8d0657 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "120 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkil\u00f6kohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkil\u00f6kohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305281784", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-28T08:01:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "HOPS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41576
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:47Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1353577e-e4f4-43fa-852c-c5efeba5ee2a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305281784.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivanen, Jenni Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaus opiskelijat opettajankoulutus ohjaus HOPS
title Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
title_alt Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
title_full Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
title_fullStr Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
title_full_unstemmed Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
title_short Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa?
title_sort tukea turvaa vai suoritus muiden joukossa luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
title_sub luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
title_txtP Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
topic Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaus opiskelijat opettajankoulutus ohjaus HOPS
topic_facet 103 HOPS Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education ohjaus opettajankoulutus opinto-ohjaus opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41576 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305281784
work_keys_str_mv AT toivanenjenni tukeaturvaavaisuoritusmuidenjoukossaluokanopettajaopiskelijoidenkokemuksiahenkilök