fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivisto, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-27T07:15:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-27T07:15:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1262116", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41571", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koivisto, L. 2013. LUOKANOPETTAJAN TY\u00d6SS\u00c4 JAKSAMINEN. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma, 83 s. ja 2 liitett\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kokemasta stressist\u00e4, stressitekij\u00f6ist\u00e4, stressireaktioista ja selviytymiskeinoista. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 oman stressin vaikutuksesta opetukseen ja oppilaisiin. Tutkimuksen teoriaosiossa on avattu stressiin liittyvi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4. Opettajan stressin vaikutusta oppilaaseen ja opetukseen ei ole juurikaan tutkittu aiemmin, joten olen teoriaosuudessa k\u00e4sitellyt mm. opettaja-oppilassuhteen merkityst\u00e4.\nTutkimukseni kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin. Olen k\u00e4ytt\u00e4nyt tutkimuksessani fenomenografista menetelm\u00e4\u00e4. Fenomenografinen tutkimus pyrkii selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4 ja kuvaamaan ilmi\u00f6t\u00e4 sellaisena kuin tutkittavat ne kokevat. Tutkimukseni kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat 28 Kouvolan seudulla toimivaa luokanopettajaa. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isesti. Opettajille l\u00e4hetettiin s\u00e4hk\u00f6postin kautta kyselylomake, joka sis\u00e4lsi taustatieto-osuuden lis\u00e4ksi 15 avointa kysymyst\u00e4. Analyysimenetelm\u00e4ni oli aineistol\u00e4ht\u00f6inen, teoriataustan ollessa kuitenkin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 taustalla. Aineisto kategorisoitiin ja analysoitiin yksityiskohtaisesti.\nTutkimustulokset osoittavat luokanopettajien reagoivan stressiin eri tavoin. Opettajilla ilmenevi\u00e4 stressireaktioita olivat erilaiset fysiologiset oireet, keskittymiskykyyn vaikuttavat ongelmat ja persoonaan muuttuminen. Opettajien stressi johtui useasta eri syyst\u00e4, joita olivat mm. ty\u00f6n vaativuus ja m\u00e4\u00e4r\u00e4, opetussuunnitelman asettamat kovat tavoitteet, kiire, ty\u00f6n kokonaisvaltaisuus, muutokset, vanhemmista johtuvat syyt, taitotasoltaan valtavan eritasoinen oppilasaines, oppilaiden k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6t, oppilaiden kouluvastaisuus, resurssipula ja opettajan ammatin arvostuksen laskeminen.\nOpettajat k\u00e4yttiv\u00e4t erilaisia keinoja stressist\u00e4 selvit\u00e4kseen. Erityisesti harrastusten, stressaavasta asiasta puhumisen ja terveellisten el\u00e4m\u00e4ntapojen koettiin auttavan stressin hallinnassa. Opettajat pitiv\u00e4t my\u00f6s t\u00f6iden v\u00e4hent\u00e4mist\u00e4, priorisointia ja delegointia toimivina v\u00e4linein\u00e4 stressin lievent\u00e4miseen. Opettajat kokivat oman persoonansa ja luonteen vaikuttavan stressin kokemiseen. \nOpettajat kokivat oman stressin vaikuttavan my\u00f6s opetukseen sek\u00e4 oppilaisiin. Opettajat kokivat opetuksen laadun k\u00e4rsiv\u00e4n, silloin kun opettaja oli stressaantunut. Opettajat kokivat persoonansa muuttuvan negatiivisesti stressaantuneena. Opettajan stressin johdosta osa oppilaista muuttui levottomimmiksi kun taas toiset et\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t opettajasta. Opettajat n\u00e4kiv\u00e4t my\u00f6s oppilaiden motivaation ja aktiivitason madaltuvan opettajan stressin vaikutuksesta.\nTulosten mukaan opettajan kokemalla stressill\u00e4 on erilaisia vaikutuksia niin opetukseen kuin my\u00f6s oppilaisiin. Aihetta on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n Suomessa, ja jatkotutkimusta aiheesta olisi hyv\u00e4 suorittaa. Jatkotutkimuksessa olisi hyv\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, kuinka oppilaat kokevat opettajan stressin vaikutukset.\n\n\nAvainsanat: luokanopettaja, stressi, stressitekij\u00e4t, stressireaktiot, stressinhallinta, selviytymiskeinot, opettajan stressin vaikutus opetukseen ja oppilaaseen, fenomenografia", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Koivisto (lamamake) on 2013-05-27 07:15:45.666800. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-27T07:15:46Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305271781.pdf: 353336 bytes, checksum: 02e2cc5fc48a586de5b433aa8b646050 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-27T07:15:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305271781.pdf: 353336 bytes, checksum: 02e2cc5fc48a586de5b433aa8b646050 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressitekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressireaktiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressinhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selviytymiskeinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan stressin vaikutus opetukseen ja oppilaaseen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305271781", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-27T07:15:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressireaktiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressinhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selviytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|