Luokanopettajan työssä jaksaminen

Koivisto, L. 2013. LUOKANOPETTAJAN TYÖSSÄ JAKSAMINEN. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma, 83 s. ja 2 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä heidän työssään kokemasta stressistä, stressitekijöistä, stressireakt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivisto, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41571
_version_ 1826225765252857856
author Koivisto, Laura
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koivisto, Laura Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koivisto, Laura Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koivisto, Laura
datasource_str_mv jyx
description Koivisto, L. 2013. LUOKANOPETTAJAN TYÖSSÄ JAKSAMINEN. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma, 83 s. ja 2 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä heidän työssään kokemasta stressistä, stressitekijöistä, stressireaktioista ja selviytymiskeinoista. Lisäksi haluttiin selvittää luokanopettajien käsityksiä oman stressin vaikutuksesta opetukseen ja oppilaisiin. Tutkimuksen teoriaosiossa on avattu stressiin liittyviä käsitteitä. Opettajan stressin vaikutusta oppilaaseen ja opetukseen ei ole juurikaan tutkittu aiemmin, joten olen teoriaosuudessa käsitellyt mm. opettaja-oppilassuhteen merkitystä. Tutkimukseni kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin. Olen käyttänyt tutkimuksessani fenomenografista menetelmää. Fenomenografinen tutkimus pyrkii selittämään käsityksiä ja kuvaamaan ilmiötä sellaisena kuin tutkittavat ne kokevat. Tutkimukseni kohderyhmänä olivat 28 Kouvolan seudulla toimivaa luokanopettajaa. Aineisto kerättiin sähköisesti. Opettajille lähetettiin sähköpostin kautta kyselylomake, joka sisälsi taustatieto-osuuden lisäksi 15 avointa kysymystä. Analyysimenetelmäni oli aineistolähtöinen, teoriataustan ollessa kuitenkin tärkeänä taustalla. Aineisto kategorisoitiin ja analysoitiin yksityiskohtaisesti. Tutkimustulokset osoittavat luokanopettajien reagoivan stressiin eri tavoin. Opettajilla ilmeneviä stressireaktioita olivat erilaiset fysiologiset oireet, keskittymiskykyyn vaikuttavat ongelmat ja persoonaan muuttuminen. Opettajien stressi johtui useasta eri syystä, joita olivat mm. työn vaativuus ja määrä, opetussuunnitelman asettamat kovat tavoitteet, kiire, työn kokonaisvaltaisuus, muutokset, vanhemmista johtuvat syyt, taitotasoltaan valtavan eritasoinen oppilasaines, oppilaiden käytöshäiriöt, oppilaiden kouluvastaisuus, resurssipula ja opettajan ammatin arvostuksen laskeminen. Opettajat käyttivät erilaisia keinoja stressistä selvitäkseen. Erityisesti harrastusten, stressaavasta asiasta puhumisen ja terveellisten elämäntapojen koettiin auttavan stressin hallinnassa. Opettajat pitivät myös töiden vähentämistä, priorisointia ja delegointia toimivina välineinä stressin lieventämiseen. Opettajat kokivat oman persoonansa ja luonteen vaikuttavan stressin kokemiseen. Opettajat kokivat oman stressin vaikuttavan myös opetukseen sekä oppilaisiin. Opettajat kokivat opetuksen laadun kärsivän, silloin kun opettaja oli stressaantunut. Opettajat kokivat persoonansa muuttuvan negatiivisesti stressaantuneena. Opettajan stressin johdosta osa oppilaista muuttui levottomimmiksi kun taas toiset etääntyivät opettajasta. Opettajat näkivät myös oppilaiden motivaation ja aktiivitason madaltuvan opettajan stressin vaikutuksesta. Tulosten mukaan opettajan kokemalla stressillä on erilaisia vaikutuksia niin opetukseen kuin myös oppilaisiin. Aihetta on tutkittu hyvin vähän Suomessa, ja jatkotutkimusta aiheesta olisi hyvä suorittaa. Jatkotutkimuksessa olisi hyvä selvittää, kuinka oppilaat kokevat opettajan stressin vaikutukset. Avainsanat: luokanopettaja, stressi, stressitekijät, stressireaktiot, stressinhallinta, selviytymiskeinot, opettajan stressin vaikutus opetukseen ja oppilaaseen, fenomenografia
first_indexed 2023-03-22T09:57:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivisto, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-27T07:15:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-27T07:15:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1262116", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41571", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koivisto, L. 2013. LUOKANOPETTAJAN TY\u00d6SS\u00c4 JAKSAMINEN. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma, 83 s. ja 2 liitett\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kokemasta stressist\u00e4, stressitekij\u00f6ist\u00e4, stressireaktioista ja selviytymiskeinoista. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 oman stressin vaikutuksesta opetukseen ja oppilaisiin. Tutkimuksen teoriaosiossa on avattu stressiin liittyvi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4. Opettajan stressin vaikutusta oppilaaseen ja opetukseen ei ole juurikaan tutkittu aiemmin, joten olen teoriaosuudessa k\u00e4sitellyt mm. opettaja-oppilassuhteen merkityst\u00e4.\nTutkimukseni kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin. Olen k\u00e4ytt\u00e4nyt tutkimuksessani fenomenografista menetelm\u00e4\u00e4. Fenomenografinen tutkimus pyrkii selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4 ja kuvaamaan ilmi\u00f6t\u00e4 sellaisena kuin tutkittavat ne kokevat. Tutkimukseni kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat 28 Kouvolan seudulla toimivaa luokanopettajaa. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isesti. Opettajille l\u00e4hetettiin s\u00e4hk\u00f6postin kautta kyselylomake, joka sis\u00e4lsi taustatieto-osuuden lis\u00e4ksi 15 avointa kysymyst\u00e4. Analyysimenetelm\u00e4ni oli aineistol\u00e4ht\u00f6inen, teoriataustan ollessa kuitenkin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 taustalla. Aineisto kategorisoitiin ja analysoitiin yksityiskohtaisesti.\nTutkimustulokset osoittavat luokanopettajien reagoivan stressiin eri tavoin. Opettajilla ilmenevi\u00e4 stressireaktioita olivat erilaiset fysiologiset oireet, keskittymiskykyyn vaikuttavat ongelmat ja persoonaan muuttuminen. Opettajien stressi johtui useasta eri syyst\u00e4, joita olivat mm. ty\u00f6n vaativuus ja m\u00e4\u00e4r\u00e4, opetussuunnitelman asettamat kovat tavoitteet, kiire, ty\u00f6n kokonaisvaltaisuus, muutokset, vanhemmista johtuvat syyt, taitotasoltaan valtavan eritasoinen oppilasaines, oppilaiden k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6t, oppilaiden kouluvastaisuus, resurssipula ja opettajan ammatin arvostuksen laskeminen.\nOpettajat k\u00e4yttiv\u00e4t erilaisia keinoja stressist\u00e4 selvit\u00e4kseen. Erityisesti harrastusten, stressaavasta asiasta puhumisen ja terveellisten el\u00e4m\u00e4ntapojen koettiin auttavan stressin hallinnassa. Opettajat pitiv\u00e4t my\u00f6s t\u00f6iden v\u00e4hent\u00e4mist\u00e4, priorisointia ja delegointia toimivina v\u00e4linein\u00e4 stressin lievent\u00e4miseen. Opettajat kokivat oman persoonansa ja luonteen vaikuttavan stressin kokemiseen. \nOpettajat kokivat oman stressin vaikuttavan my\u00f6s opetukseen sek\u00e4 oppilaisiin. Opettajat kokivat opetuksen laadun k\u00e4rsiv\u00e4n, silloin kun opettaja oli stressaantunut. Opettajat kokivat persoonansa muuttuvan negatiivisesti stressaantuneena. Opettajan stressin johdosta osa oppilaista muuttui levottomimmiksi kun taas toiset et\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t opettajasta. Opettajat n\u00e4kiv\u00e4t my\u00f6s oppilaiden motivaation ja aktiivitason madaltuvan opettajan stressin vaikutuksesta.\nTulosten mukaan opettajan kokemalla stressill\u00e4 on erilaisia vaikutuksia niin opetukseen kuin my\u00f6s oppilaisiin. Aihetta on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n Suomessa, ja jatkotutkimusta aiheesta olisi hyv\u00e4 suorittaa. Jatkotutkimuksessa olisi hyv\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, kuinka oppilaat kokevat opettajan stressin vaikutukset.\n\n\nAvainsanat: luokanopettaja, stressi, stressitekij\u00e4t, stressireaktiot, stressinhallinta, selviytymiskeinot, opettajan stressin vaikutus opetukseen ja oppilaaseen, fenomenografia", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Koivisto (lamamake) on 2013-05-27 07:15:45.666800. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-27T07:15:46Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305271781.pdf: 353336 bytes, checksum: 02e2cc5fc48a586de5b433aa8b646050 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-27T07:15:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305271781.pdf: 353336 bytes, checksum: 02e2cc5fc48a586de5b433aa8b646050 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressitekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressireaktiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressinhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selviytymiskeinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan stressin vaikutus opetukseen ja oppilaaseen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305271781", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-27T07:15:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressireaktiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressinhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selviytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41571
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1cc66dec-81e0-4180-9878-677c17617a3c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305271781.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivisto, Laura Luokanopettajan työssä jaksaminen luokanopettaja stressi stressitekijät stressireaktiot stressinhallinta selviytymiskeinot opettajan stressin vaikutus opetukseen ja oppilaaseen fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 luokanopettajat selviytyminen uupumus
title Luokanopettajan työssä jaksaminen
title_full Luokanopettajan työssä jaksaminen
title_fullStr Luokanopettajan työssä jaksaminen Luokanopettajan työssä jaksaminen
title_full_unstemmed Luokanopettajan työssä jaksaminen Luokanopettajan työssä jaksaminen
title_short Luokanopettajan työssä jaksaminen
title_sort luokanopettajan työssä jaksaminen
title_txtP Luokanopettajan työssä jaksaminen
topic luokanopettaja stressi stressitekijät stressireaktiot stressinhallinta selviytymiskeinot opettajan stressin vaikutus opetukseen ja oppilaaseen fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 luokanopettajat selviytyminen uupumus
topic_facet 103 Fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia luokanopettaja luokanopettajat opettajan stressin vaikutus opetukseen ja oppilaaseen selviytyminen selviytymiskeinot stressi stressinhallinta stressireaktiot stressitekijät uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41571 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305271781
work_keys_str_mv AT koivistolaura luokanopettajantyössäjaksaminen