Positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää millainen näkemys luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla positiivisesta ajattelusta on ja miten he sen hyödyt työssään kokevat. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, kuinka luokanopettaja voi tukea ja kehittää lapsen positiivista ajattelua. Tutkimukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtomäki, Eeva-Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41561
_version_ 1826225737266364416
author Lehtomäki, Eeva-Maija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehtomäki, Eeva-Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehtomäki, Eeva-Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehtomäki, Eeva-Maija
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää millainen näkemys luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla positiivisesta ajattelusta on ja miten he sen hyödyt työssään kokevat. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, kuinka luokanopettaja voi tukea ja kehittää lapsen positiivista ajattelua. Tutkimukseni yhdistelee sekä kvantitatiivisen, että kvalitatiivisen tutkimuksen metodeja. Tutkimuksen aihe nousi omasta mielenkiinnosta positiiviseen ajatteluun ja huolesta siihen, kuinka luokanopettajat kasvavien paineiden alla työssään jaksavat. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluiden ja kyselytutkimuksen keinoin. Haastattelin kolme luokanopettajaa sekä neljä luokanopettajaopiskelijaa. Haastatteluiden lisäksi toteutin kyselylomaketutkimuksen 66:lle opettajaksi opiskelevalle (joista 40 luokanopettajaopiskelijaa ja 26 erityispedagogiikan opiskelijaa). Tutkimuksen tulokset korostavat positiivisen ajattelun hyötyjä ja tärkeyttä luokanopettajan työssä. Luokanopettaja itse hyötyy positiivisesta ajattelustaan ennen kaikkea paremman jaksamisen ja työn mielekkyyden kautta. Luokanopettajan positiivisesta ajattelusta hyötyy myös toiset, joista suurimpina hyötyjäryhminä esiin nousivat oppilaat ja työyhteisö. Luokanopettaja voi työssään myös hyödyntää kykyään ajatella positiivisesti etenkin etsimällä asioista hyviä puolia, suhtautumalla itseen positiivisesti ja kohtaamalla uusi päivä myönteisesti. Luokanopettajalla on tutkimuksen tulosten mukaan mahdollisuus olla vaikuttamassa oppilaidensa ajatteluun. Lapsen positiivisen ajattelun kehittäminen tapahtuukin tämän tutkimuksen valossa ennen kaikkea myönteisellä palautteella, luokanopettajan omalla esimerkillä, myönteisten oppimiskokemusten kautta sekä siten, että luokanopettaja ohjaa näkemään positiiviset asiat. Tässä tutkimuksessa löydettiin suora yhteys lapsen ajattelutavan ja oppimisen välille. Positiivinen ajattelu edistää lapsen oppimista, kun taas negatiivinen ajattelu hidastaa sitä. Positiivisen ajattelun myönteiset vaikutukset niin luokanopettajan, kuin oppilaidenkin hyvinvointiin korostavat aiheen jatkotutkimuksen tarvetta. Tässä tutkimuksessa positiivisen ajattelun voimavara -näkökulma korostui vahvasti, antaen työlleni myös otsikon positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana.
first_indexed 2023-03-22T09:58:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtom\u00e4ki, Eeva-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-24T12:44:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-24T12:44:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1261984", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41561", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 millainen n\u00e4kemys luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla positiivisesta ajattelusta on ja miten he sen hy\u00f6dyt ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kokevat. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s, kuinka luokanopettaja voi tukea ja kehitt\u00e4\u00e4 lapsen positiivista ajattelua. Tutkimukseni yhdistelee sek\u00e4 kvantitatiivisen, ett\u00e4 kvalitatiivisen tutkimuksen metodeja. Tutkimuksen aihe nousi omasta mielenkiinnosta positiiviseen ajatteluun ja huolesta siihen, kuinka luokanopettajat kasvavien paineiden alla ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n jaksavat. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluiden ja kyselytutkimuksen keinoin. Haastattelin kolme luokanopettajaa sek\u00e4 nelj\u00e4 luokanopettajaopiskelijaa. Haastatteluiden lis\u00e4ksi toteutin kyselylomaketutkimuksen 66:lle opettajaksi opiskelevalle (joista 40 luokanopettajaopiskelijaa ja 26 erityispedagogiikan opiskelijaa). \r\n Tutkimuksen tulokset korostavat positiivisen ajattelun hy\u00f6tyj\u00e4 ja t\u00e4rkeytt\u00e4 luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4. Luokanopettaja itse hy\u00f6tyy positiivisesta ajattelustaan ennen kaikkea paremman jaksamisen ja ty\u00f6n mielekkyyden kautta. Luokanopettajan positiivisesta ajattelusta hy\u00f6tyy my\u00f6s toiset, joista suurimpina hy\u00f6tyj\u00e4ryhmin\u00e4 esiin nousivat oppilaat ja ty\u00f6yhteis\u00f6. Luokanopettaja voi ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n my\u00f6s hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kyky\u00e4\u00e4n ajatella positiivisesti etenkin etsim\u00e4ll\u00e4 asioista hyvi\u00e4 puolia, suhtautumalla itseen positiivisesti ja kohtaamalla uusi p\u00e4iv\u00e4 my\u00f6nteisesti. \r\n Luokanopettajalla on tutkimuksen tulosten mukaan mahdollisuus olla vaikuttamassa oppilaidensa ajatteluun. Lapsen positiivisen ajattelun kehitt\u00e4minen tapahtuukin t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen valossa ennen kaikkea my\u00f6nteisell\u00e4 palautteella, luokanopettajan omalla esimerkill\u00e4, my\u00f6nteisten oppimiskokemusten kautta sek\u00e4 siten, ett\u00e4 luokanopettaja ohjaa n\u00e4kem\u00e4\u00e4n positiiviset asiat. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa l\u00f6ydettiin suora yhteys lapsen ajattelutavan ja oppimisen v\u00e4lille. Positiivinen ajattelu edist\u00e4\u00e4 lapsen oppimista, kun taas negatiivinen ajattelu hidastaa sit\u00e4. \r\n Positiivisen ajattelun my\u00f6nteiset vaikutukset niin luokanopettajan, kuin oppilaidenkin hyvinvointiin korostavat aiheen jatkotutkimuksen tarvetta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa positiivisen ajattelun voimavara -n\u00e4k\u00f6kulma korostui vahvasti, antaen ty\u00f6lleni my\u00f6s otsikon positiivinen ajattelu luokanopettajan ty\u00f6n voimavarana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eeva Lehtom\u00e4ki (eelehtom) on 2013-05-24 12:44:25.150264. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-24T12:44:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305241770.pdf: 643267 bytes, checksum: 982a6314d02b5745e5832db70c62aaaa (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-24T12:44:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305241770.pdf: 643267 bytes, checksum: 982a6314d02b5745e5832db70c62aaaa (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positiivinen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "voimavara", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hy\u00f6ty", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "optimismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Positiivinen ajattelu luokanopettajan ty\u00f6n voimavarana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305241770", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-24T12:44:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hy\u00f6ty", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "optimismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41561
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/43209b70-2351-40d4-a38e-a75c4de73ff5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305241770.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtomäki, Eeva-Maija Positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana positiivinen ajattelu luokanopettaja voimavara hyöty optimismi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 positiivisuus luokanopettajat resurssit
title Positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana
title_full Positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana
title_fullStr Positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana Positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana
title_full_unstemmed Positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana Positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana
title_short Positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana
title_sort positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana
title_txtP Positiivinen ajattelu luokanopettajan työn voimavarana
topic positiivinen ajattelu luokanopettaja voimavara hyöty optimismi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 positiivisuus luokanopettajat resurssit
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyöty luokanopettaja luokanopettajat optimismi positiivinen ajattelu positiivisuus resurssit voimavara
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41561 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305241770
work_keys_str_mv AT lehtomäkieevamaija positiivinenajatteluluokanopettajantyönvoimavarana