9-vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta

Puheen prosessoinnin ongelmia on esitetty yhdeksi neurokognitiiviseksi riskitekijäksi dysleksian kehittymiselle. Näitä ongelmia on mahdollista tutkia EEG-menetelmän avulla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1) näkyisikö 9-vuotiaiden lasten ERP:issä tyypillisesti havaitut P1-N250-vastekuv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uusipaikka, Maiju
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41544
_version_ 1826225768016904192
author Uusipaikka, Maiju
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Uusipaikka, Maiju Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Uusipaikka, Maiju Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Uusipaikka, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Puheen prosessoinnin ongelmia on esitetty yhdeksi neurokognitiiviseksi riskitekijäksi dysleksian kehittymiselle. Näitä ongelmia on mahdollista tutkia EEG-menetelmän avulla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1) näkyisikö 9-vuotiaiden lasten ERP:issä tyypillisesti havaitut P1-N250-vastekuvio, MMN ja T-kompleksi, 2) havaittaisiinko nämä samat komponentit ohimolohkolle paikantuvan lähteen lähdepaikka-aalloissa ja 3) näkyisikö lähdepaikka-aalloissa eroja dyslektisten ja tyypillisesti lukevien lasten välillä. EEG-data kerättiin 147 lapselta (30 dyslektikkoa, 57 tyypillisesti lukevaa riskilasta, 60 kontrollilasta) 128-elektrodisella verkolla. Ärsykkeinä käytettiin kahta luonnollisesti tuotettua epäsanaa /ata/ ja /atta/, jotka esitettiin oddball-paradigmassa 610 millisekunnin välein. P1-N250-, MMN- ja T-kompleksivasteet olivat selkeästi näkyvissä ERP-aaltomuodoissa. P1-N250-vastekuvio näkyi myös ohimolohkolle paikantuneen lähteen tangentaalisen orientaation lähdepaikka-aalloissa. Radiaalisen orientaation lähdepaikka-aalloissa esiintyi T-kompleksin Tb-vaste. MMN-vastetta ei havaittu lyhyen eikä pitkän ärsykkeen kohdalla. Ryhmät erosivat ärsykkeiden ajallisten piirteiden prosessoinnissa ja tämä oli nähtävissä eroina N250-vasteissa: dyslektikoilla ja tyypillisesti lukevilla riskilapsilla havaittiin suuremmat N250-vasteet kuin kontrolliryhmällä. Tulokset osoittavat, että epätyypillisyydet dyslektikoiden ja tyypillisesti lukevien riskilasten puheen prosessoinnissa ovat havaittavissa yhä 9 vuoden iässä. Nämä epänormaaliudet tuskin ovat kuitenkaan ainoa palanen dysleksian kehityksessä. Lisätutkimustietoa dysleksian neurokognitiivisista riskitekijöistä tarvitaan dysleksian ilmiön ymmärtämiseksi sekä varhaisten ja tehokkaiden tunnistus- ja tukimenetelmien kehittämiseksi. Problems in speech processing have been suggested as one of the neurocognitive risk factors contributing to the development of dyslexia. These problems can be studied with the EEG method. The goal of this research was to examine 1) if the typically seen P1-N250-pattern, MMN and T-complex were observable in 9-year old children's ERPs, 2) if the same components could be seen in the source waveforms of a temporal source and 3) if there were differences in these source waveforms between children with dyslexia and typical readers. The EEG data was collected from 147 children (30 dyslexic, 57 typically reading risk children, 60 control children) with a 128-electrode net. The stimuli chosen were two naturally produced pseudowords /ata/ and /atta/ which were presented in an oddball-paradigm with an interstimulus interval of 610 ms. Prominent P1-N250, MMN and T-complex patterns could be observed in the ERP waveforms. The P1-N250-complex was also seen in the source waveforms of the tangential orientation of the temporal source. The source waveform of the radial orientation showed a Tb-response. MMN could neither be seen for the short nor for the long speech stimulus. Groups differed in the processing of the stimuli's temporal characteristics which could be seen as differences in the N250-waveforms with dyslexic and typically reading risk children having bigger N250-responses than the control group. The results show that dyslexic and typically reading risk children continue to have atypicalities in their speech processing even at the age of 9. However, these abnormalities are likely to be just one piece of the puzzle concerning the development of dyslexia. Further research on the neurocognitive risk factors of dyslexia is needed for the understanding of the dyslexia phenomenon and for the improvement of methods to identify and support the dyslexic children early in their development in an effective manner.
first_indexed 2023-03-22T09:57:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Uusipaikka, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-23T06:18:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-23T06:18:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1261923", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41544", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Puheen prosessoinnin ongelmia on esitetty yhdeksi neurokognitiiviseksi riskitekij\u00e4ksi dysleksian kehittymiselle. N\u00e4it\u00e4 ongelmia on mahdollista tutkia EEG-menetelm\u00e4n avulla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 1) n\u00e4kyisik\u00f6 9-vuotiaiden lasten ERP:iss\u00e4 tyypillisesti havaitut P1-N250-vastekuvio, MMN ja T-kompleksi, 2) havaittaisiinko n\u00e4m\u00e4 samat komponentit ohimolohkolle paikantuvan l\u00e4hteen l\u00e4hdepaikka-aalloissa ja 3) n\u00e4kyisik\u00f6 l\u00e4hdepaikka-aalloissa eroja dyslektisten ja tyypillisesti lukevien lasten v\u00e4lill\u00e4. EEG-data ker\u00e4ttiin 147 lapselta (30 dyslektikkoa, 57 tyypillisesti lukevaa riskilasta, 60 kontrollilasta) 128-elektrodisella verkolla. \u00c4rsykkein\u00e4 k\u00e4ytettiin kahta luonnollisesti tuotettua ep\u00e4sanaa /ata/ ja /atta/, jotka esitettiin oddball-paradigmassa 610 millisekunnin v\u00e4lein. \n\nP1-N250-, MMN- ja T-kompleksivasteet olivat selke\u00e4sti n\u00e4kyviss\u00e4 ERP-aaltomuodoissa. P1-N250-vastekuvio n\u00e4kyi my\u00f6s ohimolohkolle paikantuneen l\u00e4hteen tangentaalisen orientaation l\u00e4hdepaikka-aalloissa. Radiaalisen orientaation l\u00e4hdepaikka-aalloissa esiintyi T-kompleksin Tb-vaste. MMN-vastetta ei havaittu lyhyen eik\u00e4 pitk\u00e4n \u00e4rsykkeen kohdalla. Ryhm\u00e4t erosivat \u00e4rsykkeiden ajallisten piirteiden prosessoinnissa ja t\u00e4m\u00e4 oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 eroina N250-vasteissa: dyslektikoilla ja tyypillisesti lukevilla riskilapsilla havaittiin suuremmat N250-vasteet kuin kontrolliryhm\u00e4ll\u00e4. \n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 ep\u00e4tyypillisyydet dyslektikoiden ja tyypillisesti lukevien riskilasten puheen prosessoinnissa ovat havaittavissa yh\u00e4 9 vuoden i\u00e4ss\u00e4. N\u00e4m\u00e4 ep\u00e4normaaliudet tuskin ovat kuitenkaan ainoa palanen dysleksian kehityksess\u00e4. Lis\u00e4tutkimustietoa dysleksian neurokognitiivisista riskitekij\u00f6ist\u00e4 tarvitaan dysleksian ilmi\u00f6n ymm\u00e4rt\u00e4miseksi sek\u00e4 varhaisten ja tehokkaiden tunnistus- ja tukimenetelmien kehitt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Problems in speech processing have been suggested as one of the neurocognitive risk factors contributing to the development of dyslexia. These problems can be studied with the EEG method. The goal of this research was to examine 1) if the typically seen P1-N250-pattern, MMN and T-complex were observable in 9-year old children's ERPs, 2) if the same components could be seen in the source waveforms of a temporal source and 3) if there were differences in these source waveforms between children with dyslexia and typical readers. The EEG data was collected from 147 children (30 dyslexic, 57 typically reading risk children, 60 control children) with a 128-electrode net. The stimuli chosen were two naturally produced pseudowords /ata/ and /atta/ which were presented in an oddball-paradigm with an interstimulus interval of 610 ms. \n\nProminent P1-N250, MMN and T-complex patterns could be observed in the ERP waveforms. The P1-N250-complex was also seen in the source waveforms of the tangential orientation of the temporal source. The source waveform of the radial orientation showed a Tb-response. MMN could neither be seen for the short nor for the long speech stimulus. Groups differed in the processing of the stimuli's temporal characteristics which could be seen as differences in the N250-waveforms with dyslexic and typically reading risk children having bigger N250-responses than the control group. \n\nThe results show that dyslexic and typically reading risk children continue to have atypicalities in their speech processing even at the age of 9. However, these abnormalities are likely to be just one piece of the puzzle concerning the development of dyslexia. Further research on the neurocognitive risk factors of dyslexia is needed for the understanding of the dyslexia phenomenon and for the improvement of methods to identify and support the dyslexic children early in their development in an effective manner.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maiju Uusipaikka (masuuuus) on 2013-05-23 06:17:59.471525. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-23T06:18:01Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305231756.pdf: 1214926 bytes, checksum: f3500f8c375ce416bf4a8894dbbabf75 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-23T06:18:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305231756.pdf: 1214926 bytes, checksum: f3500f8c375ce416bf4a8894dbbabf75 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dysleksia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ERP-tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4hdeanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4hdepaikka-aallot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temporaalinen l\u00e4hde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "P1", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "N250", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "T-kompleksi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MMN", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mismatch negativity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "9-vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen s\u00e4hk\u00f6iset vasteet puhe\u00e4\u00e4ni\u00e4rsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan l\u00e4hteen n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Yhdeks\u00e4nvuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen s\u00e4hk\u00f6iset vasteet puhe\u00e4\u00e4ni\u00e4rsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan l\u00e4hteen n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305231756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-23T06:18:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poikkeavuusnegatiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41544
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/536a8f06-391f-4d84-b3c3-95900df5918a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305231756.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uusipaikka, Maiju 9-vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta dysleksia ERP-tutkimus lähdeanalyysi lähdepaikka-aallot temporaalinen lähde P1 N250 T-kompleksi MMN mismatch negativity Psykologia Psychology 202 poikkeavuusnegatiivisuus
title 9-vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta
title_alt Yhdeksänvuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta
title_full 9-vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta
title_fullStr 9-vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta 9-vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta
title_full_unstemmed 9-vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta 9-vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta
title_short 9-vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta
title_sort 9 vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta
title_txtP 9-vuotiaiden dyslektikkojen ja normaalisti lukevien aivojen sähköiset vasteet puheääniärsykkeisiin ohimolohkolle paikantuvan lähteen näkökulmasta
topic dysleksia ERP-tutkimus lähdeanalyysi lähdepaikka-aallot temporaalinen lähde P1 N250 T-kompleksi MMN mismatch negativity Psykologia Psychology 202 poikkeavuusnegatiivisuus
topic_facet 202 ERP-tutkimus MMN N250 P1 Psychology Psykologia T-kompleksi dysleksia lähdeanalyysi lähdepaikka-aallot mismatch negativity poikkeavuusnegatiivisuus temporaalinen lähde
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41544 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305231756
work_keys_str_mv AT uusipaikkamaiju 9vuotiaidendyslektikkojenjanormaalistilukevienaivojensähköisetvasteetpuheääniärs