Summary: | Lehtomäki, M. 2013. LASTEN TARINOITA VUOROHOITOKONTEKSTISSA. TULKINTOJA TURVALLISUUDEN JA TURVATTOMUUDEN KOKEMUKSISTA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 93 sivua + liitteet.
Vuorohoidon tarve on yleistynyt nykypäivänä, mutta sitä koskeva tutkimus on vielä vähäistä. Erityisesti lasten kokemuksia vuorohoidosta ja heidän näkökulmaansa vuo-rohoitoon ei ole juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vuoro-hoitoa nimenomaan lasten näkökulmasta. Tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää millaisia tulkintoja 4–6-vuotiaiden vuorohoidossa olevien lasten tarinat tarjoavat hei-dän turvallisuuden ja turvattomuuden kokemuksistaan vuorohoidossa. Turvallisuuden ja turvattomuuden kokemuksia tutkittiin Tarinataikurituokio-menetelmällä, jonka avulla lapset saivat kertoa valitsemiensa kuvien pohjalta tarinoita. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Perheet 24/7-tutkimushanketta, jossa tutkitaan lasten sosioemotionaalista hyvinvointia ja perheen arkea 24/7 taloudessa.
Tutkimus oli otteeltaan laadullinen ja menetelmältään narratiivinen. Tutkimuksen ai-neisto koostui yhteensä 14 tarinasta, jotka olivat kahdeksan lapsen kertomia. Aineis-tonkeruu toteutettiin kevään 2012 aikana ja siihen osallistuneet lapset olivat eräästä Keski-Suomessa sijaitsevasta Perheet 24/7-hankkeeseen lupautuneesta vuorohoitopäi-väkodista.
Tulokset osoittivat, että lasten tarinat ilmaisivat vuorohoidossa koettua turvallisuutta ja turvattomuutta monin eri tavoin. Lasten kuvien pohjalta kertomat vuorohoidon kon-tekstiin sijoittuvat tarinat keskittyivät aiheiltaan vanhemmista eroamiseen ja vanhem-pien jälleennäkemiseen, toisten lasten kanssa leikittyihin leikkeihin sekä päivän kul-kuun vuorohoidossa.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että erityisesti lasten kokemaan turvallisuuteen vuorohoidossa vaikuttavat aikuisten ja toisten lasten läsnäolo sekä rutiinien merkitys. Turvattomuutta vuorohoidossa puolestaan synnyttävät tutkimuksen perusteella erityi-sesti moninaisista syistä aiheutunut mielipaha, leikin ulkopuolelle jääminen ja aikui-sen valta-asema suhteessa lapseen. Tutkimuksen perusteella vuorohoidossa tulisi eri-tyisesti kiinnittää huomiota lasten tarpeiden huomioimiseen, leikkien merkittävyyteen, aikuisen rooliin, lasten kuulemiseen sekä päivärytmiin ja rutiineihin.
|