Étude des exercices développant la prononciation et la production orale dans la série de manuels Chez Marianne

Tutkimuksessa selvitetään, millaisia ääntämistä kehittäviä tehtäviä aikuisopetukseen suunniteltu oppikirjasarja, Chez Marianne, sisältää. Tavoitteena oli tutkia, löytyykö tästä kyseisestä kolmiosaisesta kirjasarjasta tarpeeksi ääntämistä kehittäviä tehtäviä ja analysoida niitä myös laadullisesti. Tu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruuska, Hanna-Kaisa
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fra
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41541
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa selvitetään, millaisia ääntämistä kehittäviä tehtäviä aikuisopetukseen suunniteltu oppikirjasarja, Chez Marianne, sisältää. Tavoitteena oli tutkia, löytyykö tästä kyseisestä kolmiosaisesta kirjasarjasta tarpeeksi ääntämistä kehittäviä tehtäviä ja analysoida niitä myös laadullisesti. Tutkimuksen ensimmäinen kappale käsittelee ääntämisen didaktiikkaa sekä yleisimpiä ongelmia, joita suomalaisilla ranskankielen opiskelijoilla ääntämisessä on. Toisessa, analyysiin keskittyvässä kappaleessa käydään läpi, kuinka kirja tuo esiin ääntämisen ja suullisen tuottamisen harjoittelua tehtävissään määrällisesti, keskittyen myöhemmin myös näiden tehtävien edukatiiviseen käyttötarkoitukseen. Tutkimus tarjoaa lopuksi myös ehdotuksia kirjan ääntämistehtävien laadun parantamiseksi. Tutkimuksessa selviää, että Chez Marianne -kirjasarja sisältää eritasoisia ja monipuolisia ääntämistä kehittäviä tehtäviä ja antaa painoarvoa kommunikatiivisuudelle. Ensimmäinen, aloitteleville ranskanlukijoille tarkoitettu osa sisältää myös erillisen ääntämisosion suullisen tuottamisen ja kuullunymmärtämistehtävien lisäksi. Seuraavissa, haasteellisemmissa osissa, ääntämistä harjoitellaan yhä vähemmän kirjallisen taidon osuuden kasvaessa. Chez Marianne -kirjasarjaan voisi tehdä muutoksia muutamalla osa-alueella. Tuottamisohjeet ääntämistä varten puuttuvat. Kuvalliset ohjeet voisivat helpottaa ymmärtämään, missä suun osassa oikeanlainen ääntäminen ranskankielessä tapahtuu. Myös foneettisen transkription puuttuminen viimeisestä, edistyneen opiskelijan oppikirjasta, voi aiheuttaa ongelmia uuden sanaston ääntämisen oppimisessa. Jos lausumisasu jää epäselväksi, se voi johtaa osallistumisarkuuteen luokkatilanteissa. Lisäksi suomalaiselle opiskelijalle tyypillisesti vaikeat ranskan äänteet löytyvät kyllä usein tehtävistä, mutta niiden erityispiirteet jätetään selittämättä, eikä huomiota kiinnitetä harjoittelun tärkeyteen.