Kohti yhtenäistä käsityötä luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opettamisesta ja sen kehittämisestä. Aineiston pohjalta lopullisiksi tutkimuskysymyksiksi tarkentuivat: Millaisena luokanopettajaopiskelijat näkevät tulevaisuuden koulukäsityön? Millaiseksi luokano...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yliannala, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41539
_version_ 1826225707237244928
author Yliannala, Heidi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Yliannala, Heidi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Yliannala, Heidi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Yliannala, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opettamisesta ja sen kehittämisestä. Aineiston pohjalta lopullisiksi tutkimuskysymyksiksi tarkentuivat: Millaisena luokanopettajaopiskelijat näkevät tulevaisuuden koulukäsityön? Millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat valmiutensa opettaa koulukäsityötä? Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopistossa lukuvuonna 2011–2012. Tapaustutkimus kohdistui pilottikokeiluna järjestettyihin teknologiakasvatuksen, teknisen työn ja tekstiilityön yhteiskursseihin. Tutkimuksen kohteena olivat yhteiskursseille osallistuneet luokanopettajaopiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin oppimispäiväkirjoilla, teemahaastatteluilla ja oppituntien observoinnilla. Oppimispäiväkirjoja oli yhteensä 24, haastatteluihin osallistui neljä opiskelijaa ja oppitunteja observoitiin kuusi tuntia. Aineisto analysoitiin soveltaen aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijat halusivat siirtyä opettajan mallinmukaisesta työskentelystä oppilaslähtöiseen luovuutta, innovatiivisuutta ja ongelmanratkaisua korostavaan työskentelyyn. Kurssilta saatujen positiivisten kokemusten pohjalta opetusta haluttiin viedä yhtenäisemmän käsityön suuntaan, koska sen avulla ajateltiin saavan sukupuoleen katsomatta monipuoliset perustaidot käsityön molemmista sisältöalueista. Yhtenäisen käsityön opetusta pidettiin kuitenkin haastavana ja sen toteutukseen kaivattiin lisätietoa. Tutkimuksen keskeisimpänä johtopäätöksenä oli, että yhtenäinen käsityön opetus ja oppisisältöjen integrointi vaativat ennen kaikkea opetuksen kehittämisestä kiinnostuneita opettajia ja heidän välistä yhteistyötä. Lisäksi opetussuunnitelmaa ja koulutusta tulee kehittää vastaamaan opetuksen kehitystä vastaaviin tarpeisiin.
first_indexed 2024-09-11T08:52:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Yliannala, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-22T13:38:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-22T13:38:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1261909", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41539", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia k\u00e4sity\u00f6n opettamisesta ja sen kehitt\u00e4misest\u00e4. Aineiston pohjalta lopullisiksi tutkimuskysymyksiksi tarkentuivat: Millaisena luokanopettajaopiskelijat n\u00e4kev\u00e4t tulevaisuuden kouluk\u00e4sity\u00f6n? Millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat valmiutensa opettaa kouluk\u00e4sity\u00f6t\u00e4?\r\nTutkimus toteutettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa lukuvuonna 2011\u20132012. Tapaustutkimus kohdistui pilottikokeiluna j\u00e4rjestettyihin teknologiakasvatuksen, teknisen ty\u00f6n ja tekstiility\u00f6n yhteiskursseihin. Tutkimuksen kohteena olivat yhteiskursseille osallistuneet luokanopettajaopiskelijat. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin oppimisp\u00e4iv\u00e4kirjoilla, teemahaastatteluilla ja oppituntien observoinnilla. Oppimisp\u00e4iv\u00e4kirjoja oli yhteens\u00e4 24, haastatteluihin osallistui nelj\u00e4 opiskelijaa ja oppitunteja observoitiin kuusi tuntia. Aineisto analysoitiin soveltaen aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ja teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \r\nTutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijat halusivat siirty\u00e4 opettajan mallinmukaisesta ty\u00f6skentelyst\u00e4 oppilasl\u00e4ht\u00f6iseen luovuutta, innovatiivisuutta ja ongelmanratkaisua korostavaan ty\u00f6skentelyyn. Kurssilta saatujen positiivisten kokemusten pohjalta opetusta haluttiin vied\u00e4 yhten\u00e4isemm\u00e4n k\u00e4sity\u00f6n suuntaan, koska sen avulla ajateltiin saavan sukupuoleen katsomatta monipuoliset perustaidot k\u00e4sity\u00f6n molemmista sis\u00e4lt\u00f6alueista. Yhten\u00e4isen k\u00e4sity\u00f6n opetusta pidettiin kuitenkin haastavana ja sen toteutukseen kaivattiin lis\u00e4tietoa. \r\nTutkimuksen keskeisimp\u00e4n\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 oli, ett\u00e4 yhten\u00e4inen k\u00e4sity\u00f6n opetus ja oppisis\u00e4lt\u00f6jen integrointi vaativat ennen kaikkea opetuksen kehitt\u00e4misest\u00e4 kiinnostuneita opettajia ja heid\u00e4n v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4. Lis\u00e4ksi opetussuunnitelmaa ja koulutusta tulee kehitt\u00e4\u00e4 vastaamaan opetuksen kehityst\u00e4 vastaaviin tarpeisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Yliannala (hesuylia) on 2013-05-22 13:38:15.881101. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-22T13:38:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305221752.pdf: 864722 bytes, checksum: e98cbf1fdb52f98c67f42a44afbcf3f1 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-22T13:38:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305221752.pdf: 864722 bytes, checksum: e98cbf1fdb52f98c67f42a44afbcf3f1 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "115 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluk\u00e4sity\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteinen k\u00e4sity\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aihepiirity\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti yhten\u00e4ist\u00e4 k\u00e4sity\u00f6t\u00e4 : luokanopettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia k\u00e4sity\u00f6n opetuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia k\u00e4sity\u00f6n opetuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305221752", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-22T13:38:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41539
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/60096bae-940d-4d8a-b025-bcdf0d32476f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305221752.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yliannala, Heidi Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta koulukäsityö yhteinen käsityö aihepiirityöskentely integraatio yhteisopetus opetussuunnitelma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsityö oppiaineet opetus opetussuunnitelmat samanaikaisopetus
title Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta
title_alt Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta
title_full Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta
title_fullStr Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta
title_full_unstemmed Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta
title_short Kohti yhtenäistä käsityötä
title_sort kohti yhtenäistä käsityötä luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta
title_sub luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta
title_txtP Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta
topic koulukäsityö yhteinen käsityö aihepiirityöskentely integraatio yhteisopetus opetussuunnitelma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsityö oppiaineet opetus opetussuunnitelmat samanaikaisopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aihepiirityöskentely integraatio koulukäsityö käsityö opetus opetussuunnitelma opetussuunnitelmat oppiaineet samanaikaisopetus yhteinen käsityö yhteisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41539 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305221752
work_keys_str_mv AT yliannalaheidi kohtiyhtenäistäkäsityötäluokanopettajaopiskelijoidennäkemyksiäjakokemuksiakäsityö