Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta

Ketterä ohjelmistokehitys muuttaa merkittävästi asiakkaan roolia verrattuna perinteiseen ohjelmistokehitykseen. Tämä muutos merkitsee asiakkaalle paitsi uusia mahdollisuuksia, myös uusia haasteita, joista menestyksekäs selviytyminen puolestaan vaatii uudenlaisia taitoja. Nämä haasteet sekä keinot ni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hara, Kari
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41534
_version_ 1828193124104536064
author Hara, Kari
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hara, Kari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hara, Kari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hara, Kari
datasource_str_mv jyx
description Ketterä ohjelmistokehitys muuttaa merkittävästi asiakkaan roolia verrattuna perinteiseen ohjelmistokehitykseen. Tämä muutos merkitsee asiakkaalle paitsi uusia mahdollisuuksia, myös uusia haasteita, joista menestyksekäs selviytyminen puolestaan vaatii uudenlaisia taitoja. Nämä haasteet sekä keinot niistä selviytymiseksi ovat kuitenkin jääneet merkittävyyteensä nähden vähäiselle huomiolle tutkimuksessa. Tässä tutkielmassa käsitelläänkin nimenomaan näitä ketterän ohjelmistokehityksen haasteita ja onnistumisen edellytyksiä asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan näkökulman ketterään ohjelmistokehitykseen määritellään sisältävän kolme merkittävää osaa: sopimuksen tekeminen, kehitettävän ohjelmiston arvon määrittäminen ja osallistuminen kehittämisen aikana. Sopimuksen tekemistä käsittelevään osaan sisältyy yleisesti käytettyjen sopimusmallien esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Arvon määrittämistä käsittelevään osaan puolestaan sisältyy yleisesti käytettyjen arvon määrittämisen menetelmien esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Kehittämisen aikaista osallistumista käsittelevään osaan sisältyy yleisesti käytettyjen asiakkaan osallistumisen aktiviteettien esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Lopuksi asiakkaan näkökulman kolme osaa liitetään yhteen tarkastelemalla niiden välisiä vuorovaikutussuhteita ja muodostetaan siten ketterän ohjelmistokehityksen kokonaiskuva asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan näkökulman kolmen osan käsittelyn tuloksena löydetään selviä eroavuuksia sopimusmallien, arvon määrittämisen menetelmien ja osallistumisen aktiviteettien välillä niin niiden käyttökelpoisuudessa, sopivuudessa ketterään kehittämiseen kuin myös edullisuudessa asiakkaalle. Näkökulman eri osien vuorovaikutussuhteiden analysointi puolestaan antaa kokonaiskuvan asiakkaan menestyksekkään toiminnan edellytyksistä, jota vahvistaa myös esitetty prosessimalli asiakkaan toiminnasta ketterässä ohjelmistokehityksessä. Tutkielma on käsitteellis-teoreettinen ja perustuu aihealueelta julkaistuihin teoreettisiin ja empiirisiin tutkimuksiin. Agile software development significantly changes the role of the customer compared to traditional software development. To the customer this change means not only new opportunities but also new challenges and surviving these challenges successfully requires a new set of skills from the customer. These challenges and different ways to manage them are, however, largely neglected in the current research compared to their significance. This thesis deals specifically with these agile software development challenges and keys to success from the customer’s point of view. Customer's point of view to agile software development is defined to include three parts: contract negotiation, determination of the value of the software under development, and participation during the development. The first part concerning the contract negotiation includes an introduction of commonly used contract models and their evaluation from the customer's point of view. The second part concerning value determination in turn includes an introduction of commonly used methods for determining the value of the software under development and their evaluation from the customer’s point of view. The third part concerning the participation during the development includes an introduction of commonly used customer participation activities and their evaluation from the customer’s point of view. Finally these tree parts of the customer’s point of view are combined by considering their mutual interactions and thereby forming an overall picture of the agile software development from the customer’s point of view. Based on the results of the aforementioned evaluations, several clear distinctions are found in the contract models, methods for determining the value and participation activities in terms of their usefulness, suitability for agile development and favorability for the customer. The analysis of the interactions between the parts of the customer’s point of view offers in turn an overall picture on the conditions of a successful operation by the customer. This overall picture is also strengthened by a proposed process model of the customer’s operation in agile software development. The thesis is performed as a theoretical study, and it is based on theoretical and empirical studies published on the subject area.
first_indexed 2023-03-22T10:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hara, Kari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-22T09:55:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-22T09:55:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1261841", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ketter\u00e4 ohjelmistokehitys muuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti asiakkaan roolia verrattuna\nperinteiseen ohjelmistokehitykseen. T\u00e4m\u00e4 muutos merkitsee asiakkaalle paitsi\nuusia mahdollisuuksia, my\u00f6s uusia haasteita, joista menestyksek\u00e4s selviytyminen\npuolestaan vaatii uudenlaisia taitoja. N\u00e4m\u00e4 haasteet sek\u00e4 keinot niist\u00e4 selviytymiseksi\novat kuitenkin j\u00e4\u00e4neet merkitt\u00e4vyyteens\u00e4 n\u00e4hden v\u00e4h\u00e4iselle huomiolle\ntutkimuksessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4nkin nimenomaan n\u00e4it\u00e4 ketter\u00e4n\nohjelmistokehityksen haasteita ja onnistumisen edellytyksi\u00e4 asiakkaan\nn\u00e4k\u00f6kulmasta.\nAsiakkaan n\u00e4k\u00f6kulman ketter\u00e4\u00e4n ohjelmistokehitykseen m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n\nkolme merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 osaa: sopimuksen tekeminen, kehitett\u00e4v\u00e4n ohjelmiston\narvon m\u00e4\u00e4ritt\u00e4minen ja osallistuminen kehitt\u00e4misen aikana. Sopimuksen\ntekemist\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4n osaan sis\u00e4ltyy yleisesti k\u00e4ytettyjen sopimusmallien\nesittely ja arviointi asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Arvon m\u00e4\u00e4ritt\u00e4mist\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4n\nosaan puolestaan sis\u00e4ltyy yleisesti k\u00e4ytettyjen arvon m\u00e4\u00e4ritt\u00e4misen menetelmien\nesittely ja arviointi asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kehitt\u00e4misen aikaista osallistumista\nk\u00e4sittelev\u00e4\u00e4n osaan sis\u00e4ltyy yleisesti k\u00e4ytettyjen asiakkaan osallistumisen\naktiviteettien esittely ja arviointi asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lopuksi asiakkaan\nn\u00e4k\u00f6kulman kolme osaa liitet\u00e4\u00e4n yhteen tarkastelemalla niiden v\u00e4lisi\u00e4\nvuorovaikutussuhteita ja muodostetaan siten ketter\u00e4n ohjelmistokehityksen\nkokonaiskuva asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nAsiakkaan n\u00e4k\u00f6kulman kolmen osan k\u00e4sittelyn tuloksena l\u00f6ydet\u00e4\u00e4n selvi\u00e4\neroavuuksia sopimusmallien, arvon m\u00e4\u00e4ritt\u00e4misen menetelmien ja osallistumisen\naktiviteettien v\u00e4lill\u00e4 niin niiden k\u00e4ytt\u00f6kelpoisuudessa, sopivuudessa ketter\u00e4\u00e4n\nkehitt\u00e4miseen kuin my\u00f6s edullisuudessa asiakkaalle. N\u00e4k\u00f6kulman eri osien\nvuorovaikutussuhteiden analysointi puolestaan antaa kokonaiskuvan asiakkaan\nmenestyksekk\u00e4\u00e4n toiminnan edellytyksist\u00e4, jota vahvistaa my\u00f6s esitetty\nprosessimalli asiakkaan toiminnasta ketter\u00e4ss\u00e4 ohjelmistokehityksess\u00e4.\nTutkielma on k\u00e4sitteellis-teoreettinen ja perustuu aihealueelta julkaistuihin\nteoreettisiin ja empiirisiin tutkimuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Agile software development significantly changes the role of the customer\ncompared to traditional software development. To the customer this change\nmeans not only new opportunities but also new challenges and surviving these\nchallenges successfully requires a new set of skills from the customer. These\nchallenges and different ways to manage them are, however, largely neglected\nin the current research compared to their significance. This thesis deals specifically\nwith these agile software development challenges and keys to success\nfrom the customer\u2019s point of view.\nCustomer's point of view to agile software development is defined to include\nthree parts: contract negotiation, determination of the value of the software\nunder development, and participation during the development. The first\npart concerning the contract negotiation includes an introduction of commonly\nused contract models and their evaluation from the customer's point of view.\nThe second part concerning value determination in turn includes an introduction\nof commonly used methods for determining the value of the software under\ndevelopment and their evaluation from the customer\u2019s point of view. The\nthird part concerning the participation during the development includes an introduction\nof commonly used customer participation activities and their evaluation\nfrom the customer\u2019s point of view. Finally these tree parts of the customer\u2019s\npoint of view are combined by considering their mutual interactions and thereby\nforming an overall picture of the agile software development from the customer\u2019s\npoint of view.\nBased on the results of the aforementioned evaluations, several clear distinctions\nare found in the contract models, methods for determining the value\nand participation activities in terms of their usefulness, suitability for agile development\nand favorability for the customer. The analysis of the interactions\nbetween the parts of the customer\u2019s point of view offers in turn an overall picture\non the conditions of a successful operation by the customer. This overall\npicture is also strengthened by a proposed process model of the customer\u2019s operation\nin agile software development.\nThe thesis is performed as a theoretical study, and it is based on theoretical\nand empirical studies published on the subject area.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kari Hara (katojuha) on 2013-05-22 09:55:25.929875. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-22T09:55:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305221749.pdf: 1291481 bytes, checksum: 0515c8eb729e9f1c80125fa456fcc14f (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-22T09:55:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201305221749.pdf: 1291481 bytes, checksum: 0515c8eb729e9f1c80125fa456fcc14f (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "104 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmistokehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ketter\u00e4t menetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmistoliiketoiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ketter\u00e4 ohjelmistokehitys asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305221749", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-22T09:55:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistokehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ketter\u00e4t menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistoliiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41534
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:40Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ac392ce2-249e-4563-99dc-0109ee74eb40\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305221749.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hara, Kari Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta ohjelmistokehitys ketterät menetelmät asiakkaat ohjelmistoliiketoiminta Tietojenkäsittelytiede 601
title Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta
title_full Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta
title_fullStr Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta
title_full_unstemmed Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta
title_short Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta
title_sort ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta
title_txtP Ketterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta
topic ohjelmistokehitys ketterät menetelmät asiakkaat ohjelmistoliiketoiminta Tietojenkäsittelytiede 601
topic_facet 601 Tietojenkäsittelytiede asiakkaat ketterät menetelmät ohjelmistokehitys ohjelmistoliiketoiminta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41534 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305221749
work_keys_str_mv AT harakari ketteräohjelmistokehitysasiakkaannäkökulmasta