Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin

Renko, Jenni Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 30 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Verkkokaupoissa usein käytetyt tuotesuositukset ovat levinneet myös mobiili-ympäristöön. Langatonta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Renko, Jenni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41520
_version_ 1826225792709820416
author Renko, Jenni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Renko, Jenni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Renko, Jenni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Renko, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Renko, Jenni Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 30 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Verkkokaupoissa usein käytetyt tuotesuositukset ovat levinneet myös mobiili-ympäristöön. Langatonta teknologiaa ja mobiililaitteita hyödyntävät mobiilit tuotesuosittelupalvelut tarjoavat kuluttajille tietoa päätöksenteon tueksi ajasta ja paikasta riippumatta. Suositukset voivat perustua käyttäjiltä eksplisiittisesti tai implisiittisesti kerättyyn tietoon tai asiantuntijoiden tekemiin arvioihin ja ar-vosteluihin. Osa palveluista mahdollistaa tuotteen tunnistamisen lähitunnistus-teknologian tai mobiililaitteen kameran avulla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin mobiilien tuotesuosittelupalveluiden mahdollisia vaikutuksia kuluttajan ostopäätöspro-sessiin. Aiheeseen syvennytään selvittämällä, mitä mobiilit tuotesuosittelupal-velut ovat, esittelemällä kuluttajan ostopäätösprosessi viisivaiheisen mallin avulla ja lopulta yhdistämällä nämä näkökulmat mobiiliavusteiseksi ostopää-tösprosessiksi. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti fyysisessä kauppaympäris-tössä käytettäviksi tarkoitetut palvelut. Tutkielman keskeisimpänä tuloksena todetaan mobiilien tuotesuosittelu-palveluiden voivan vaikuttaa ostopäätösprosessin jokaiseen vaiheeseen. Palve-lut voivat herättää tarpeen, tarjota tuotteista lisäinformaatiota, mahdollistaa tuotevertailun ja tuotteiden arvioinnin, parantaa harkintajoukon ja ostopäätök-sen laatua sekä lieventää oston jälkeistä kognitiivista dissonanssia. Lisäksi pal-velut voivat lyhentää ostopäätösprosessin kestoa ja pienentää kuluttajan koke-mia riskejä. Toisaalta ne voivat myös vaikeuttaa päätöksentekoa esimerkiksi tarjoamalla tuotteista liikaa tietoa ja aiheuttaa kuluttajille tietoturvaan ja yksityi-syyteen liittyviä riskejä. Todelliset vaikutukset riippuvat kuitenkin pääasiassa suosittelupalvelun ominaisuuksista, palvelun laadusta, suositeltavan tuotteen tyypistä ja kulutta-jan tarpeista. Lisäksi mobiiliavusteisen ostopäätösprosessin todetaan olevan useimmiten luonteeltaan monikanavainen, sillä useimpien kuluttajien saatavilla olevien ja kirjallisuudessa esiteltyjen palveluiden ei ole mahdollista vaikuttaa prosessin jokaiseen vaiheeseen.
first_indexed 2013-05-21T20:03:24Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Renko, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-21T11:46:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-21T11:46:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41520", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Renko, Jenni\r\nMobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2013, 30 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin tutkielma\r\nOhjaaja: Salo, Markus\r\nVerkkokaupoissa usein k\u00e4ytetyt tuotesuositukset ovat levinneet my\u00f6s mobiili-ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Langatonta teknologiaa ja mobiililaitteita hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t mobiilit tuotesuosittelupalvelut tarjoavat kuluttajille tietoa p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon tueksi ajasta ja paikasta riippumatta. Suositukset voivat perustua k\u00e4ytt\u00e4jilt\u00e4 eksplisiittisesti tai implisiittisesti ker\u00e4ttyyn tietoon tai asiantuntijoiden tekemiin arvioihin ja ar-vosteluihin. Osa palveluista mahdollistaa tuotteen tunnistamisen l\u00e4hitunnistus-teknologian tai mobiililaitteen kameran avulla.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin mobiilien tuotesuosittelupalveluiden mahdollisia vaikutuksia kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6spro-sessiin. Aiheeseen syvennyt\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, mit\u00e4 mobiilit tuotesuosittelupal-velut ovat, esittelem\u00e4ll\u00e4 kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi viisivaiheisen mallin avulla ja lopulta yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 n\u00e4m\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmat mobiiliavusteiseksi ostop\u00e4\u00e4-t\u00f6sprosessiksi. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti fyysisess\u00e4 kauppaymp\u00e4ris-t\u00f6ss\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4viksi tarkoitetut palvelut.\r\nTutkielman keskeisimp\u00e4n\u00e4 tuloksena todetaan mobiilien tuotesuosittelu-palveluiden voivan vaikuttaa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin jokaiseen vaiheeseen. Palve-lut voivat her\u00e4tt\u00e4\u00e4 tarpeen, tarjota tuotteista lis\u00e4informaatiota, mahdollistaa tuotevertailun ja tuotteiden arvioinnin, parantaa harkintajoukon ja ostop\u00e4\u00e4t\u00f6k-sen laatua sek\u00e4 lievent\u00e4\u00e4 oston j\u00e4lkeist\u00e4 kognitiivista dissonanssia. Lis\u00e4ksi pal-velut voivat lyhent\u00e4\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin kestoa ja pienent\u00e4\u00e4 kuluttajan koke-mia riskej\u00e4. Toisaalta ne voivat my\u00f6s vaikeuttaa p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa esimerkiksi tarjoamalla tuotteista liikaa tietoa ja aiheuttaa kuluttajille tietoturvaan ja yksityi-syyteen liittyvi\u00e4 riskej\u00e4.\r\nTodelliset vaikutukset riippuvat kuitenkin p\u00e4\u00e4asiassa suosittelupalvelun ominaisuuksista, palvelun laadusta, suositeltavan tuotteen tyypist\u00e4 ja kulutta-jan tarpeista. Lis\u00e4ksi mobiiliavusteisen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin todetaan olevan useimmiten luonteeltaan monikanavainen, sill\u00e4 useimpien kuluttajien saatavilla olevien ja kirjallisuudessa esiteltyjen palveluiden ei ole mahdollista vaikuttaa prosessin jokaiseen vaiheeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2013-05-21T11:46:50Z\nNo. of bitstreams: 1\nJenni Renko.pdf: 400482 bytes, checksum: 452d8327597c4d09ae10ce624ac47631 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-21T11:46:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nJenni Renko.pdf: 400482 bytes, checksum: 452d8327597c4d09ae10ce624ac47631 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilipalvelu", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suosittelu", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin", "language": "fi", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305211733", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41520
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81a1ee0d-4f43-4c4d-ba81-7cbbf4daa9e0\/download","text":"Jenni Renko.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Renko, Jenni Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin kuluttajakäyttäytyminen ostopäätösprosessi mobiilipalvelu suosittelu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin
title_full Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin
title_fullStr Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin
title_full_unstemmed Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin
title_short Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin
title_sort mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin
title_txtP Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin
topic kuluttajakäyttäytyminen ostopäätösprosessi mobiilipalvelu suosittelu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kuluttajakäyttäytyminen mobiilipalvelu ostopäätösprosessi suosittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41520 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305211733
work_keys_str_mv AT renkojenni mobiilientuotesuosittelupalveluidenvaikutuksetostopäätösprosessiin