Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma

Monikulttuurisuus on lisääntynyt merkittävästi Suomessa viime vuosikymmeninä. Eri kulttuurien moninaisuus näkyy näin ollen väistämättä myös päiväkodeissa ja kouluissa. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää esi- ja alkuopettajien kokemuksia ja näke-myksiä monikulttuurisuudesta heidän työssään....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hyttinen, Jenni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41502
_version_ 1826225718649946112
author Hyttinen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hyttinen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hyttinen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hyttinen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Monikulttuurisuus on lisääntynyt merkittävästi Suomessa viime vuosikymmeninä. Eri kulttuurien moninaisuus näkyy näin ollen väistämättä myös päiväkodeissa ja kouluissa. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää esi- ja alkuopettajien kokemuksia ja näke-myksiä monikulttuurisuudesta heidän työssään. Tutkimus tehtiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastatteluissa käytettiin puoli-strukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä kuutta opetta-jaa, joista kaksi työskentelee luokanopettajina, kaksi esiopettajina ja kaksi lastentarhan-opettajina kunnallisissa kouluissa ja päiväkodissa pääkaupunkiseudulla. Haastatteluai-neiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia, jossa litteroitu aineisto teemoiteltiin. Tutkimustuloksissa korostui, että monikulttuurisuus on esi- ja alkuopettajien työssä jo arkipäivää. Opettajat ovat hyvinkin tottuneita erilaisista kulttuuritaustoista tuleviin lap-siin. Monikulttuurisuuteen liittyy kuitenkin sekä haasteita että ilonaiheita. Monikulttuu-risten lasten ja perheiden kanssa toimiminen tekee opettajien työstä antoisaa ja kiinnos-tavaa. Se myös opettaa heille uusia asioita ja saa heidät tarkastelemaan omaa työtään uusilla tavoilla. Kuitenkin monikulttuurisuuden nähdään myös hidastavan monia arjen toimintoja ja lisäävän opettajien työmäärää. Merkittävimmiksi haasteiksi koetaan suo-menkielentaidon puute sekä eri kulttuureista johtuvat näkemyserot. Tutkimuksen keskeinen johtopäätös on, että vaikka monikulttuurisuudesta puhutaan jo itsestään selvyytenä, se on kuitenkin edelleen kompleksinen, tunteita herättävä ilmiö, johon liittyy monenlaisia arvotuksia ja asenteita. Vaikka suurin osa opettajista näkee monikulttuurisuuden positiivisena, se lisää kuitenkin heidän työmääräänsä ja aiheuttaa ristiriitaisia tuntemuksia ja ajatuksia. Varsinkin kielen oppimisen tukemiseen opettajat kaipaavat lisää materiaaleja ja uusia ratkaisuja.
first_indexed 2023-03-22T10:00:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyttinen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-20T12:42:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-20T12:42:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1261812", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41502", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monikulttuurisuus on lis\u00e4\u00e4ntynyt merkitt\u00e4v\u00e4sti Suomessa viime vuosikymmenin\u00e4. Eri kulttuurien moninaisuus n\u00e4kyy n\u00e4in ollen v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 my\u00f6s p\u00e4iv\u00e4kodeissa ja kouluissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 esi- ja alkuopettajien kokemuksia ja n\u00e4ke-myksi\u00e4 monikulttuurisuudesta heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. \r\n\r\nTutkimus tehtiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastatteluissa k\u00e4ytettiin puoli-strukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin yhteens\u00e4 kuutta opetta-jaa, joista kaksi ty\u00f6skentelee luokanopettajina, kaksi esiopettajina ja kaksi lastentarhan-opettajina kunnallisissa kouluissa ja p\u00e4iv\u00e4kodissa p\u00e4\u00e4kaupunkiseudulla. Haastatteluai-neiston analyysissa k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, jossa litteroitu aineisto teemoiteltiin.\r\n\r\nTutkimustuloksissa korostui, ett\u00e4 monikulttuurisuus on esi- ja alkuopettajien ty\u00f6ss\u00e4 jo arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4. Opettajat ovat hyvinkin tottuneita erilaisista kulttuuritaustoista tuleviin lap-siin. Monikulttuurisuuteen liittyy kuitenkin sek\u00e4 haasteita ett\u00e4 ilonaiheita. Monikulttuu-risten lasten ja perheiden kanssa toimiminen tekee opettajien ty\u00f6st\u00e4 antoisaa ja kiinnos-tavaa. Se my\u00f6s opettaa heille uusia asioita ja saa heid\u00e4t tarkastelemaan omaa ty\u00f6t\u00e4\u00e4n uusilla tavoilla. Kuitenkin monikulttuurisuuden n\u00e4hd\u00e4\u00e4n my\u00f6s hidastavan monia arjen toimintoja ja lis\u00e4\u00e4v\u00e4n opettajien ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Merkitt\u00e4vimmiksi haasteiksi koetaan suo-menkielentaidon puute sek\u00e4 eri kulttuureista johtuvat n\u00e4kemyserot.\r\n\r\nTutkimuksen keskeinen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s on, ett\u00e4 vaikka monikulttuurisuudesta puhutaan jo itsest\u00e4\u00e4n selvyyten\u00e4, se on kuitenkin edelleen kompleksinen, tunteita her\u00e4tt\u00e4v\u00e4 ilmi\u00f6, johon liittyy monenlaisia arvotuksia ja asenteita. Vaikka suurin osa opettajista n\u00e4kee monikulttuurisuuden positiivisena, se lis\u00e4\u00e4 kuitenkin heid\u00e4n ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4ns\u00e4 ja aiheuttaa ristiriitaisia tuntemuksia ja ajatuksia. Varsinkin kielen oppimisen tukemiseen opettajat kaipaavat lis\u00e4\u00e4 materiaaleja ja uusia ratkaisuja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Hyttinen (jehehytt) on 2013-05-20 12:42:27.713690. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-20T12:42:28Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305201716.pdf: 365008 bytes, checksum: d53d753a9c459695799660674055dc2f (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-20T12:42:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305201716.pdf: 365008 bytes, checksum: d53d753a9c459695799660674055dc2f (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Monikulttuurisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etniset v\u00e4hemmist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa : lastentarhanopettajien ja luokanopettajien n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305201716", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-20T12:42:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etniset v\u00e4hemmist\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41502
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:53Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6f5fe4f6-2cfc-4da8-a1db-11213c8d7743\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305201716.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyttinen, Jenni Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa : lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma Monikulttuurisuus maahanmuuttajat etniset vähemmistöt esiopetus alkuopetus opettajat Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 monikulttuurisuus
title Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa : lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma
title_full Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa : lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma
title_fullStr Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa : lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa : lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma
title_full_unstemmed Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa : lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa : lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma
title_short Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa
title_sort monikulttuuriset lapset esi ja alkuopetuksessa lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma
title_sub lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma
title_txtP Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa : lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma
topic Monikulttuurisuus maahanmuuttajat etniset vähemmistöt esiopetus alkuopetus opettajat Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 monikulttuurisuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Monikulttuurisuus Varhaiskasvatus alkuopetus esiopetus etniset vähemmistöt maahanmuuttajat monikulttuurisuus opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41502 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305201716
work_keys_str_mv AT hyttinenjenni monikulttuurisetlapsetesijaalkuopetuksessalastentarhanopettajienjaluokanopettajien