Opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella käytäntöteoreettinen lähestymistapa

Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käytäntöjä opiskelijoilla on kampusalueilla. Käytäntöteorialla tarkoitetaan yksilön rutiininomaista toimintaa, joka koostuu erilaisista elementeistä. Näitä elementtejä ovat itse toiminta, mielikuvat, fyysinen tila, osaaminen/työvälineet ja subjek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stenroos, Reija
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41496
_version_ 1826225716575862784
author Stenroos, Reija
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Stenroos, Reija Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Stenroos, Reija Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Stenroos, Reija
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käytäntöjä opiskelijoilla on kampusalueilla. Käytäntöteorialla tarkoitetaan yksilön rutiininomaista toimintaa, joka koostuu erilaisista elementeistä. Näitä elementtejä ovat itse toiminta, mielikuvat, fyysinen tila, osaaminen/työvälineet ja subjekti. Tunnistamalla kuluttajien käytännöt, voidaan saada yksityiskohtaista ja syvällistä tietoa yksilön toiminnasta, haluista ja tarpeista. Kuluttajan ei voida olettaa ymmärtävän kaikkia tarpeitaan, vaan käytäntöjen avulla päästään pintaa syvemmälle, jolloin palveluista voidaan kehittää kuluttajan tarpeita vastaavia. Laadukkaan palvelun voidaan katsoa koostuvan palvelukonseptista, palveluprosessista ja palvelujärjestelmistä. Tutkimuksessa tutkittiin opiskelijoiden käytäntöjä kampusalueella. Tavoitteena oli selvittää millaisia käytäntöjä heillä oli, mistä elementeistä käytännöt rakentuivat, ja tukivatko nykyiset palvelut käytäntöjä. Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty päiväkirjojen avulla. Päiväkirjoja piti kymmenen oppilasta marraskuussa 2012. Käytäntöjä nousi esille yhteensä 22 kappaletta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta käytäntöteorian antavan sellaista tietoa, jonka avulla voidaan kehittää palveluita kohderyhmän tarpeisiin. Tällä tavoin voidaan nähdä ne asiat, joihin palvelun kehittämisen kannalta on oleellista keskittyä. Kaikki käytännöt eivät ole kuitenkaan sellaisia, joihin kannattaa tai voi palveluiden näkökulmasta vaikuttaa. Nykyiset palvelut kampuksella eivät tällä hetkellä vastanneet täysin opiskelijoiden tarvetta. Tutkimuksessa havaittiin lisäksi se, että kohderyhmän sisällä on erilaisia ryhmiä, jotka suorittavat käytäntöjä omalla tavallaan. Tämä luo omanlaiset vaatimukset palveluiden kehittämisessä. Jatkossa tutkimusta olisi hyvä laajentaa koskemaan muita sidosryhmiä koskevaksi kampuksilla tai tutkia samaa kohderyhmää muiden yliopistojen kampuksilla.
first_indexed 2024-09-11T08:50:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Stenroos, Reija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-20T09:27:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-20T09:27:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1261749", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41496", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 opiskelijoilla on kampusalueilla. K\u00e4yt\u00e4nt\u00f6teorialla tarkoitetaan yksil\u00f6n rutiininomaista toimintaa, joka koostuu erilaisista elementeist\u00e4. N\u00e4it\u00e4 elementtej\u00e4 ovat itse toiminta, mielikuvat, fyysinen tila, osaaminen/ty\u00f6v\u00e4lineet ja subjekti. Tunnistamalla kuluttajien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t, voidaan saada yksityiskohtaista ja syv\u00e4llist\u00e4 tietoa yksil\u00f6n toiminnasta, haluista ja tarpeista. Kuluttajan ei voida olettaa ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4n kaikkia tarpeitaan, vaan k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen avulla p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n pintaa syvemm\u00e4lle, jolloin palveluista voidaan kehitt\u00e4\u00e4 kuluttajan tarpeita vastaavia. Laadukkaan palvelun voidaan katsoa koostuvan palvelukonseptista, palveluprosessista ja palveluj\u00e4rjestelmist\u00e4. \r\n\r\nTutkimuksessa tutkittiin opiskelijoiden k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 kampusalueella. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 heill\u00e4 oli, mist\u00e4 elementeist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t rakentuivat, ja tukivatko nykyiset palvelut k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena ja aineisto on ker\u00e4tty p\u00e4iv\u00e4kirjojen avulla. P\u00e4iv\u00e4kirjoja piti kymmenen oppilasta marraskuussa 2012. \r\n\r\nK\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 nousi esille yhteens\u00e4 22 kappaletta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6teorian antavan sellaista tietoa, jonka avulla voidaan kehitt\u00e4\u00e4 palveluita kohderyhm\u00e4n tarpeisiin. T\u00e4ll\u00e4 tavoin voidaan n\u00e4hd\u00e4 ne asiat, joihin palvelun kehitt\u00e4misen kannalta on oleellista keskitty\u00e4. Kaikki k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t eiv\u00e4t ole kuitenkaan sellaisia, joihin kannattaa tai voi palveluiden n\u00e4k\u00f6kulmasta vaikuttaa. Nykyiset palvelut kampuksella eiv\u00e4t t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 vastanneet t\u00e4ysin opiskelijoiden tarvetta. Tutkimuksessa havaittiin lis\u00e4ksi se, ett\u00e4 kohderyhm\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4 on erilaisia ryhmi\u00e4, jotka suorittavat k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 omalla tavallaan. T\u00e4m\u00e4 luo omanlaiset vaatimukset palveluiden kehitt\u00e4misess\u00e4. Jatkossa tutkimusta olisi hyv\u00e4 laajentaa koskemaan muita sidosryhmi\u00e4 koskevaksi kampuksilla tai tutkia samaa kohderyhm\u00e4\u00e4 muiden yliopistojen kampuksilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Reija Stenroos (remasten) on 2013-05-20 09:27:28.971603. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-20T09:27:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305201710.pdf: 1066612 bytes, checksum: 98e7dfd276e3b2a16c243482934be08e (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-20T09:27:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305201710.pdf: 1066612 bytes, checksum: 98e7dfd276e3b2a16c243482934be08e (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijal\u00e4ht\u00f6inen palveluiden kehitt\u00e4minen kampusalueella : k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6teoreettinen l\u00e4hestymistapa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305201710", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-20T09:27:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palveluj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kampukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41496
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f10d1e06-332a-4083-b39b-9f8212cd14bb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305201710.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Stenroos, Reija Opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella : käytäntöteoreettinen lähestymistapa Jyväskylän yliopisto Markkinointi Marketing 20423 käytäntöteoria käytäntö palvelut laatu palvelujärjestelmät kampukset
title Opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella : käytäntöteoreettinen lähestymistapa
title_full Opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella : käytäntöteoreettinen lähestymistapa
title_fullStr Opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella : käytäntöteoreettinen lähestymistapa Opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella : käytäntöteoreettinen lähestymistapa
title_full_unstemmed Opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella : käytäntöteoreettinen lähestymistapa Opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella : käytäntöteoreettinen lähestymistapa
title_short Opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella
title_sort opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella käytäntöteoreettinen lähestymistapa
title_sub käytäntöteoreettinen lähestymistapa
title_txtP Opiskelijalähtöinen palveluiden kehittäminen kampusalueella : käytäntöteoreettinen lähestymistapa
topic Jyväskylän yliopisto Markkinointi Marketing 20423 käytäntöteoria käytäntö palvelut laatu palvelujärjestelmät kampukset
topic_facet 20423 Jyväskylän yliopisto Marketing Markkinointi kampukset käytäntö käytäntöteoria laatu palvelujärjestelmät palvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41496 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305201710
work_keys_str_mv AT stenroosreija opiskelijalähtöinenpalveluidenkehittäminenkampusalueellakäytäntöteoreettinenlähest