Velvoitteesta suoriutuminen vaikeavammaisten kokemukset henkilökohtaisten avustajien työnantajina toimimisesta

Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kiinnostus selvittää, millaisina henkilökohtaisen avun työnantajat kokevat työnantajatehtävät ja niiden hoitamisen. Tutkijan kiinnostus selvittää asiaa heräsi hänen kuultuaan työnantajamallin olevan tyypillinen tapa järjestää vaikeavammaisten henkilökohtainen ap...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hallman, Elina
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41493
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kiinnostus selvittää, millaisina henkilökohtaisen avun työnantajat kokevat työnantajatehtävät ja niiden hoitamisen. Tutkijan kiinnostus selvittää asiaa heräsi hänen kuultuaan työnantajamallin olevan tyypillinen tapa järjestää vaikeavammaisten henkilökohtainen apu. Työnantajamallissa on kyse siitä, että vaikeavammainen toimii itse omien avustajiensa työnantajana. Tutkimuksessa tarkastellaan työnantajamallia työnantajien näkökulmasta. Tavoitteena on tuottaa käyttäjälähtöistä tietoa, josta on hyötyä työantajamallia kehitettäessä. Tutkimusaineiston muodostavat teemahaastattelut, joita tehtiin yhteensä 21. Haastateltavat tavoitettiin Jyväskylän kaupungin vammaispalveluiden avustuksella ja kaikki haastatellut olivat jyväskyläläisiä. Haastatelluista suurin osa oli vaikeavammaisia, jotka toimivat itse omien avustajiensa työnantajina. Muutama haastateltava oli ns. sijaistyönantaja eli henkilö, joka hoiti työnantajatehtäviä esimerkiksi omaisensa tai muun läheisensä puolesta. Tutkimuksen taustateoriana on Juha Siitosen (1999) voimaantumisen teoria, johon nojau- duttiin sekä haastattelurunkoa valmisteltaessa että tuloksia käsiteltäessä. Toisena teoreettisena kiinnekohtana on kuluttajaohjautuneen hoivan (consumer-directed care) käsite. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin Anselm Straussin ja Juliet Corbinin (1990) kuvaa- maa grounded theoryä. Tutkimuksen tuloksena esitetään, että työnantajatehtävien hoitaminen määrittyy työnanta- jien puheessa työnantajavelvoitteesta suoriutumiseksi. Työnantajuudesta suoriutuminen paikantuu haasteltavien arkeen. Se määrittyy toiminnaksi, jota leimaa aktiivinen selvittämi- nen ja huolehtiminen. Työnantajuus määrittyy myös rooliksi, joka on luonteeltaan vastuul- linen. Työnantajuuteen kuuluu tyypillisesti myös, että työnantaja arvioi työnantajamallin toimivuutta. Tutkimuksen tulokset tarjoavat tarttumapintaa pohdinnalle siitä, millaista roo- lia kuluttajalle voidaan kaavailla oman hoivansa toteutuksessa ja miten häntä tehtävässään tulisi tukea.