Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa

Cowell, Minna. OPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ MOBIILITEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMISESTÄ PERUSOPETUKSESSA. Kasvatustieteen pro gradu – työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2013. 88 sivua. Julkaisematon. Pro gradu – työssäni tutkin opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Cowell, Minna
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41489
_version_ 1826225726406262784
author Cowell, Minna
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Cowell, Minna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Cowell, Minna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Cowell, Minna
datasource_str_mv jyx
description Cowell, Minna. OPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ MOBIILITEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMISESTÄ PERUSOPETUKSESSA. Kasvatustieteen pro gradu – työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2013. 88 sivua. Julkaisematon. Pro gradu – työssäni tutkin opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa. Tutkimukseni tarkoituksena oli saada selville opettajien yleisimpiä tapoja käsittää ja kokea mobiiliteknologian hyödyntäminen opetuksessa sekä löytää eroja tai samankaltaisuuksia, joita esiintyy opettajien tavoissa omaksua mobiiliteknologia osana opetusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin, jonka rungon rakensin Engeströmin täydellisen oppimisprosessin mukaisesti. Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä korosti opettajien tulkintoja omista käsityksistään sekä kokemuksistaan. Haastattelin tutkimukseeni kymmentä opettajaa Keski- ja Etelä- Suomesta. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa tutkimushenkilöiden haastatteluista kerättiin merkitysyksiköitä. Merkitysyksiköt muodostivat 14 käsityskategoriaa, jotka analyysin abstraktimmalla tasolla yhdistyivät Engeströmin täydellisen oppimisprosessin osatekijöihin, joita ovat motivoituminen, orientoituminen, sisäistäminen, ulkoistaminen, opittavan tiedon arviointi sekä kontrolli. Opettajat käsittivät yleisimmin teknologiset taitonsa, mobiililaitteiden tekniset ominaisuudet, opettajien kokemattomuuden mobiililaitteiden opetuksellisesta hyödyntämisestä, koulun sääntöjen mobiililaitteiden käytöstä sekä työn määrän lisääntymisen asettavan haasteita mobiiliteknologian hyödyntämiselle opetuksessa. Opettajien yleisimmän käsityksen mukaan mobiililaitteet olivat kiinnostavia, uusia toimintatapoja mahdollistavia oppimisen apuvälineitä, joilla on laajat pedagogiset mahdollisuudet. Opettajien yleisimmän käsityksen mukaan perinteinen luokkaopetus tulee pitämään pintansa, mutta ovat kiinnostuneita jatkossakin hyödyntämään mobiililaitteita oppimisen apuvälineinä. Opettajien käsitysten mukaan mobiililaitteet tuovat lisäarvoa opetukseen, koska kokevat ne osana lasten ja nuorten maailmaa. Tulevaisuudessa olisi kiinnostavaa tutkia, kuinka tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat ottaneet mobiiliteknologian osaksi jokapäiväistä opetustaan. Avainsanat: opettaja, mobiiliteknologia, perusopetus, täydellinen oppimisprosessi, ekspansiivinen oppiminen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Cowell, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-19T08:13:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-19T08:13:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1261333", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41489", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Cowell, Minna. OPETTAJIEN K\u00c4SITYKSI\u00c4 MOBIILITEKNOLOGIAN\r\nHY\u00d6DYNT\u00c4MISEST\u00c4 PERUSOPETUKSESSA.\r\nKasvatustieteen pro gradu \u2013 ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteen laitos, 2013. 88\r\nsivua. Julkaisematon.\r\nPro gradu \u2013 ty\u00f6ss\u00e4ni tutkin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 mobiiliteknologian hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4\r\nperusopetuksessa. Tutkimukseni tarkoituksena oli saada selville opettajien yleisimpi\u00e4\r\ntapoja k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 ja kokea mobiiliteknologian hy\u00f6dynt\u00e4minen opetuksessa sek\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4\r\neroja tai samankaltaisuuksia, joita esiintyy opettajien tavoissa omaksua\r\nmobiiliteknologia osana opetusta.\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluin, jonka rungon rakensin\r\nEngestr\u00f6min t\u00e4ydellisen oppimisprosessin mukaisesti. Haastattelu\r\naineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 korosti opettajien tulkintoja omista k\u00e4sityksist\u00e4\u00e4n sek\u00e4\r\nkokemuksistaan. Haastattelin tutkimukseeni kymment\u00e4 opettajaa Keski- ja Etel\u00e4-\r\nSuomesta. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, jossa\r\ntutkimushenkil\u00f6iden haastatteluista ker\u00e4ttiin merkitysyksik\u00f6it\u00e4. Merkitysyksik\u00f6t\r\nmuodostivat 14 k\u00e4sityskategoriaa, jotka analyysin abstraktimmalla tasolla yhdistyiv\u00e4t\r\nEngestr\u00f6min t\u00e4ydellisen oppimisprosessin osatekij\u00f6ihin, joita ovat motivoituminen,\r\norientoituminen, sis\u00e4ist\u00e4minen, ulkoistaminen, opittavan tiedon arviointi sek\u00e4 kontrolli.\r\nOpettajat k\u00e4sittiv\u00e4t yleisimmin teknologiset taitonsa, mobiililaitteiden tekniset\r\nominaisuudet, opettajien kokemattomuuden mobiililaitteiden opetuksellisesta\r\nhy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4, koulun s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen mobiililaitteiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4n\r\nlis\u00e4\u00e4ntymisen asettavan haasteita mobiiliteknologian hy\u00f6dynt\u00e4miselle opetuksessa.\r\nOpettajien yleisimm\u00e4n k\u00e4sityksen mukaan mobiililaitteet olivat kiinnostavia, uusia\r\ntoimintatapoja mahdollistavia oppimisen apuv\u00e4lineit\u00e4, joilla on laajat pedagogiset\r\nmahdollisuudet. Opettajien yleisimm\u00e4n k\u00e4sityksen mukaan perinteinen luokkaopetus\r\ntulee pit\u00e4m\u00e4\u00e4n pintansa, mutta ovat kiinnostuneita jatkossakin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n\r\nmobiililaitteita oppimisen apuv\u00e4linein\u00e4. Opettajien k\u00e4sitysten mukaan mobiililaitteet\r\ntuovat lis\u00e4arvoa opetukseen, koska kokevat ne osana lasten ja nuorten maailmaa.\r\nTulevaisuudessa olisi kiinnostavaa tutkia, kuinka tutkimukseen osallistuneet\r\nopettajat ovat ottaneet mobiiliteknologian osaksi jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 opetustaan.\r\nAvainsanat: opettaja, mobiiliteknologia, perusopetus, t\u00e4ydellinen oppimisprosessi,\r\nekspansiivinen oppiminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Cowell (mikrcowe) on 2013-05-19 08:13:17.946677. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-19T08:13:18Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305191702.pdf: 563678 bytes, checksum: eddffc6eb363736ba18f4f3a4075d38c (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-19T08:13:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305191702.pdf: 563678 bytes, checksum: eddffc6eb363736ba18f4f3a4075d38c (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiiliteknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "t\u00e4ydellinen oppimisprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekspansiivinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 mobiiliteknologian hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 perusopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305191702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-19T08:13:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "langaton tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiililaitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisprosessi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41489
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:40Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/64bad88e-e5c4-4a72-a470-e80caa490ef9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305191702.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Cowell, Minna Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa opettaja mobiiliteknologia perusopetus täydellinen oppimisprosessi ekspansiivinen oppiminen Education Kasvatustiede 102 opettajat langaton tekniikka mobiililaitteet oppimisprosessi oppiminen
title Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa
title_full Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa
title_fullStr Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa
title_full_unstemmed Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa
title_short Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa
title_sort opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa
title_txtP Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa
topic opettaja mobiiliteknologia perusopetus täydellinen oppimisprosessi ekspansiivinen oppiminen Education Kasvatustiede 102 opettajat langaton tekniikka mobiililaitteet oppimisprosessi oppiminen
topic_facet 102 Education Kasvatustiede ekspansiivinen oppiminen langaton tekniikka mobiililaitteet mobiiliteknologia opettaja opettajat oppiminen oppimisprosessi perusopetus täydellinen oppimisprosessi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41489 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305191702
work_keys_str_mv AT cowellminna opettajienkäsityksiämobiiliteknologianhyödyntämisestäperusopetuksessa