Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa

Cowell, Minna. OPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ MOBIILITEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMISESTÄ PERUSOPETUKSESSA. Kasvatustieteen pro gradu – työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2013. 88 sivua. Julkaisematon. Pro gradu – työssäni tutkin opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Cowell, Minna
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41489
Description
Summary:Cowell, Minna. OPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ MOBIILITEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMISESTÄ PERUSOPETUKSESSA. Kasvatustieteen pro gradu – työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2013. 88 sivua. Julkaisematon. Pro gradu – työssäni tutkin opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa. Tutkimukseni tarkoituksena oli saada selville opettajien yleisimpiä tapoja käsittää ja kokea mobiiliteknologian hyödyntäminen opetuksessa sekä löytää eroja tai samankaltaisuuksia, joita esiintyy opettajien tavoissa omaksua mobiiliteknologia osana opetusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin, jonka rungon rakensin Engeströmin täydellisen oppimisprosessin mukaisesti. Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä korosti opettajien tulkintoja omista käsityksistään sekä kokemuksistaan. Haastattelin tutkimukseeni kymmentä opettajaa Keski- ja Etelä- Suomesta. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa tutkimushenkilöiden haastatteluista kerättiin merkitysyksiköitä. Merkitysyksiköt muodostivat 14 käsityskategoriaa, jotka analyysin abstraktimmalla tasolla yhdistyivät Engeströmin täydellisen oppimisprosessin osatekijöihin, joita ovat motivoituminen, orientoituminen, sisäistäminen, ulkoistaminen, opittavan tiedon arviointi sekä kontrolli. Opettajat käsittivät yleisimmin teknologiset taitonsa, mobiililaitteiden tekniset ominaisuudet, opettajien kokemattomuuden mobiililaitteiden opetuksellisesta hyödyntämisestä, koulun sääntöjen mobiililaitteiden käytöstä sekä työn määrän lisääntymisen asettavan haasteita mobiiliteknologian hyödyntämiselle opetuksessa. Opettajien yleisimmän käsityksen mukaan mobiililaitteet olivat kiinnostavia, uusia toimintatapoja mahdollistavia oppimisen apuvälineitä, joilla on laajat pedagogiset mahdollisuudet. Opettajien yleisimmän käsityksen mukaan perinteinen luokkaopetus tulee pitämään pintansa, mutta ovat kiinnostuneita jatkossakin hyödyntämään mobiililaitteita oppimisen apuvälineinä. Opettajien käsitysten mukaan mobiililaitteet tuovat lisäarvoa opetukseen, koska kokevat ne osana lasten ja nuorten maailmaa. Tulevaisuudessa olisi kiinnostavaa tutkia, kuinka tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat ottaneet mobiiliteknologian osaksi jokapäiväistä opetustaan. Avainsanat: opettaja, mobiiliteknologia, perusopetus, täydellinen oppimisprosessi, ekspansiivinen oppiminen.