"But sometimes it is fun and sometimes boring" pupils who have learning disorders and their feelings towards English

Vaikka oppimisvaikeuksia on tutkittu hyvinkin runsaasti erityisesti erityispedagogiikan alalla, on tutkimus jättänyt oppilaiden omat tunteet huomiotta, ja keskittynyt lähinnä oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja interventioon. Oppimisvaikeudet saattavat vaikuttaa merkittävästi oppilaiden tunteisiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Höylä, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41387
_version_ 1826225809301438464
author Höylä, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Höylä, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Höylä, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Höylä, Laura
datasource_str_mv jyx
description Vaikka oppimisvaikeuksia on tutkittu hyvinkin runsaasti erityisesti erityispedagogiikan alalla, on tutkimus jättänyt oppilaiden omat tunteet huomiotta, ja keskittynyt lähinnä oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja interventioon. Oppimisvaikeudet saattavat vaikuttaa merkittävästi oppilaiden tunteisiin tiettyjä oppiaineita kohtaan, mutta myös opettajilla, oppimateriaaleilla ja luokkatovereilla voi olla vaikutusta. Tunteiden tutkiminen on siis hyvin tärkeää, sillä opettajat voivat hyödyntää tuloksia opetuksen ja luokkatilanteiden kehittämisessä niin, että oppiminen olisi jokaiselle oppilaalle mahdollisimman mieluisa kokemus. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia tunteita oppilailla, joilla on oppimisvaikeuksia, on englantia kohtaan. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden neljäsluokkalaisen piirustuksista ja haastatteluista. Piirustukset ja haastattelut toimivat tässä toisiaan tukevina menetelminä, ja erityisesti piirtäminen sopii hyvin lapsille, sillä se auttaa ilmaisemaan hankaliltakin tuntuvia tunteita. Sekä piirustukset että haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tulokset osoittavat, että jopa vain kahden lapsen välillä voi olla hyvinkin erilaisia tunteita: ensimmäisen oppilaan tunteet olivat erittäin positiivisia, ja hän nautti suuresti englannin oppimisesta. Hän koki, että englannin oppiminen oli helppoa, rentoa, hyödyllistä ja mukavaa. Toisella oppilaalla taas oli enemmän negatiivisia ja sekavia tunteita englantia kohtaan: hänestä englannin opiskelu oli vaikeaa, ja useimmiten hän oli kovin levoton oppitunneilla. Tämä oppilas ei ollut aivan varma englannin hyödyllisyydestä, ja positiivisia tunteita hän liitti englannin käyttöön koulun ulkopuolella. Vaikka tulokset eivät olekaan yleistettävissä pienen otoksen vuoksi, ne kannustavat kuitenkin lisätutkimukseen. Erityisesti opettajien ja muiden ulkoisten tekijöiden vaikutusta oppilaiden tunteisiin pitäisi tutkia lisää, sillä ne olivat näkyvillä tässäkin tutkimuksessa, ja niihin opettajat voivat vaikuttaa.
first_indexed 2013-05-13T20:03:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-13T18:32:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-13T18:32:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41387", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikka oppimisvaikeuksia on tutkittu hyvinkin runsaasti erityisesti erityispedagogiikan alalla, on tutkimus j\u00e4tt\u00e4nyt oppilaiden omat tunteet huomiotta, ja keskittynyt l\u00e4hinn\u00e4 oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja interventioon. Oppimisvaikeudet saattavat vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti oppilaiden tunteisiin tiettyj\u00e4 oppiaineita kohtaan, mutta my\u00f6s opettajilla, oppimateriaaleilla ja luokkatovereilla voi olla vaikutusta. Tunteiden tutkiminen on siis hyvin t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 opettajat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tuloksia opetuksen ja luokkatilanteiden kehitt\u00e4misess\u00e4 niin, ett\u00e4 oppiminen olisi jokaiselle oppilaalle mahdollisimman mieluisa kokemus. \r\n\r\nTutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tunteita oppilailla, joilla on oppimisvaikeuksia, on englantia kohtaan. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden nelj\u00e4sluokkalaisen piirustuksista ja haastatteluista. Piirustukset ja haastattelut toimivat t\u00e4ss\u00e4 toisiaan tukevina menetelmin\u00e4, ja erityisesti piirt\u00e4minen sopii hyvin lapsille, sill\u00e4 se auttaa ilmaisemaan hankaliltakin tuntuvia tunteita. Sek\u00e4 piirustukset ett\u00e4 haastattelut analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. \r\n\r\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 jopa vain kahden lapsen v\u00e4lill\u00e4 voi olla hyvinkin erilaisia tunteita: ensimm\u00e4isen oppilaan tunteet olivat eritt\u00e4in positiivisia, ja h\u00e4n nautti suuresti englannin oppimisesta. H\u00e4n koki, ett\u00e4 englannin oppiminen oli helppoa, rentoa, hy\u00f6dyllist\u00e4 ja mukavaa. Toisella oppilaalla taas oli enemm\u00e4n negatiivisia ja sekavia tunteita englantia kohtaan: h\u00e4nest\u00e4 englannin opiskelu oli vaikeaa, ja useimmiten h\u00e4n oli kovin levoton oppitunneilla. T\u00e4m\u00e4 oppilas ei ollut aivan varma englannin hy\u00f6dyllisyydest\u00e4, ja positiivisia tunteita h\u00e4n liitti englannin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n koulun ulkopuolella.\r\n\r\nVaikka tulokset eiv\u00e4t olekaan yleistett\u00e4viss\u00e4 pienen otoksen vuoksi, ne kannustavat kuitenkin lis\u00e4tutkimukseen. Erityisesti opettajien ja muiden ulkoisten tekij\u00f6iden vaikutusta oppilaiden tunteisiin pit\u00e4isi tutkia lis\u00e4\u00e4, sill\u00e4 ne olivat n\u00e4kyvill\u00e4 t\u00e4ss\u00e4kin tutkimuksessa, ja niihin opettajat voivat vaikuttaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura H\u00f6yl\u00e4 (laiimaho) on 2013-05-13 18:32:47.525463. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-13T18:32:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305131618.pdf: 474689 bytes, checksum: 36f1e6805a44b31413407c44b22347c8 (MD5)\r\nlicense.html: 5053 bytes, checksum: c9d31548be1f1e33451df84036f5d8e2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-13T18:32:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305131618.pdf: 474689 bytes, checksum: 36f1e6805a44b31413407c44b22347c8 (MD5)\r\nlicense.html: 5053 bytes, checksum: c9d31548be1f1e33451df84036f5d8e2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning disorders", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feelings", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "drawings", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"But sometimes it is fun and sometimes boring\" : pupils who have learning disorders and their feelings towards English", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305131618", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-13T18:32:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41387
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:17Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b06ac1f6-715a-4232-a353-bf17b46a14cf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305131618.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Höylä, Laura "But sometimes it is fun and sometimes boring" : pupils who have learning disorders and their feelings towards English learning disorders feelings content analysis drawings English Englannin kieli
title "But sometimes it is fun and sometimes boring" : pupils who have learning disorders and their feelings towards English
title_full "But sometimes it is fun and sometimes boring" : pupils who have learning disorders and their feelings towards English
title_fullStr "But sometimes it is fun and sometimes boring" : pupils who have learning disorders and their feelings towards English "But sometimes it is fun and sometimes boring" : pupils who have learning disorders and their feelings towards English
title_full_unstemmed "But sometimes it is fun and sometimes boring" : pupils who have learning disorders and their feelings towards English "But sometimes it is fun and sometimes boring" : pupils who have learning disorders and their feelings towards English
title_short "But sometimes it is fun and sometimes boring"
title_sort but sometimes it is fun and sometimes boring pupils who have learning disorders and their feelings towards english
title_sub pupils who have learning disorders and their feelings towards English
title_txtP "But sometimes it is fun and sometimes boring" : pupils who have learning disorders and their feelings towards English
topic learning disorders feelings content analysis drawings English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English content analysis drawings feelings learning disorders
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41387 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305131618
work_keys_str_mv AT höylälaura butsometimesitisfunandsometimesboringpupilswhohavelearningdisordersandtheirfeelingsto