"Viestintä on aina läsnä" kerronnallinen tutkimus projektijohtamisesta

Projektimuotoinen tapa tehdä työtä on viime vuosina jatkuvasti lisääntynyt. Tässä tutki-muksessa keskitytään aikaisemmissa tutkimuksissa vain vähän huomiota saaneeseen projektiviestintään ja sen rooliin osana projektijohtamista. Tutkimuksen kohdeorganisaationa on Turun kaupungin sivistystoimialan al...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivisto, Hanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41371
Description
Summary:Projektimuotoinen tapa tehdä työtä on viime vuosina jatkuvasti lisääntynyt. Tässä tutki-muksessa keskitytään aikaisemmissa tutkimuksissa vain vähän huomiota saaneeseen projektiviestintään ja sen rooliin osana projektijohtamista. Tutkimuksen kohdeorganisaationa on Turun kaupungin sivistystoimialan alaisuudessa toimiva projektitoimisto ja eritoten siellä työskentelevät projektipäälliköt. Tutkimuksen avulla pyritään määrittelemään mahdollisimman realistisesti projektipäällikön työnkuvaa sekä selvittämään minkälaisen merkityksen viestintä saa projektimuotoisessa työssä. Kiinnostuksen kohteena ovat nimenomaan projektipäälliköiden omakohtaiset kokemukset niistä rooleista ja työnkuvista, joita he kokevat omassa työssään. Tämä pro gradu -työ toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja aineisto kerättiin kerronnallisten haastattelujen avulla. Kerronnallisista haastatteluista nousi esille yhteensä 13 eri roolia, joissa projektipäällikkö kokee projektin aikana toimivansa. Myös viestinnän tärkeys projektimuotoisessa työssä korostui haastatteluissa. Tutkimustulosten perusteella pyritään ymmärtämään paremmin projektimuotoisen työn johtamista sekä projektipäälliköiden eri roolien painotuksia. Tutkimustuloksilla on myös laajempi merkitys pidemmällä aikavälillä katsottuna: tutkimustulosten tarkoituksena on tietyn ilmiön parempi ymmärtäminen ja tätä kautta kenties totuttujen toimintatapojen kehittäminen. Yhteisöviestinnän näkökulmasta aihe on niin ikään kiinnostava, sillä projektimuotoinen työtapa edellyttää aina hyvää viestintäosaamista.