Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school the students' and the teachers' views

Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen kommunikoinnin lingua franca. Siksi englannin kielen suulliselle kielitaido...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahola-Houtsonen, Tiina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41363
_version_ 1826225716573765632
author Ahola-Houtsonen, Tiina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahola-Houtsonen, Tiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahola-Houtsonen, Tiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahola-Houtsonen, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen kommunikoinnin lingua franca. Siksi englannin kielen suulliselle kielitaidolle on tarvetta, ja suullista kielitaitoa tulisikin opettaa koulussa. Suomalaisen lukion päättökokeesta, ylioppilaskirjoituksista, puuttuu tällä hetkellä suullisen kielitaidon koe kaikissa vieraissa kielissä. Suullinen kielitaito on testauksen näkökulmasta aliarvostettu ja voin näin myös opetuksessa jäädä taka-alalle, sillä opetus ja harjoittelu vieraalla kielellä keskittyvät usein ensisijaisesti ylioppilaskirjoituksissa testattaviin osa-alueisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sekä oppilaiden että opettajien mielipiteitä englannin suullisen kielitaidon opiskelusta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat osallistujien mielestä vaikuttavat suullisen kielitaidon oppimiseen ja opettamiseen lukiossa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, onko englannin kielen opetuksessa eroa lukion alussa ja lopussa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sekä oppilailla että opettajilla on positiivinen kanta suullisen kielitaidon opettamiseen ja oppimiseen. Harjoitteluun liittyvät seikat kuitenkin paljastavat, että asia on monimutkaisempi kuin yleinen mielipide antaa olettaa. Osalle puhuminen vieraalla kielellä on haastavaa ja tulosten valossa erityisesti tytöt ovat poikia ujompia kielenkäyttäjiä. Suullisen kielitaidon opettamiseen vaikuttavat useat tekijät kuten ryhmäkoko, kulttuuriset seikat, sekä lukion rakenne; useat kokeet sekä ylioppilaskoe luovat paineita opettamiselle.
first_indexed 2024-09-11T08:51:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahola-Houtsonen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-05-13T07:03:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-05-13T07:03:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1260779", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41363", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten\r\nrajojen on l\u00e4hes osa arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4. Suuri osa t\u00e4st\u00e4 kansanv\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutuksesta\r\ntapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen kommunikoinnin\r\nlingua franca. Siksi englannin kielen suulliselle kielitaidolle on tarvetta, ja suullista\r\nkielitaitoa tulisikin opettaa koulussa.\r\nSuomalaisen lukion p\u00e4\u00e4tt\u00f6kokeesta, ylioppilaskirjoituksista, puuttuu t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4\r\nsuullisen kielitaidon koe kaikissa vieraissa kieliss\u00e4. Suullinen kielitaito on testauksen\r\nn\u00e4k\u00f6kulmasta aliarvostettu ja voin n\u00e4in my\u00f6s opetuksessa j\u00e4\u00e4d\u00e4 taka-alalle, sill\u00e4\r\nopetus ja harjoittelu vieraalla kielell\u00e4 keskittyv\u00e4t usein ensisijaisesti\r\nylioppilaskirjoituksissa testattaviin osa-alueisiin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli\r\nselvitt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 oppilaiden ett\u00e4 opettajien mielipiteit\u00e4 englannin suullisen kielitaidon\r\nopiskelusta. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, mitk\u00e4 asiat osallistujien mielest\u00e4\r\nvaikuttavat suullisen kielitaidon oppimiseen ja opettamiseen lukiossa.\r\nTutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s, onko englannin kielen opetuksessa eroa lukion\r\nalussa ja lopussa.\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 sek\u00e4 oppilailla ett\u00e4 opettajilla on positiivinen\r\nkanta suullisen kielitaidon opettamiseen ja oppimiseen. Harjoitteluun liittyv\u00e4t seikat\r\nkuitenkin paljastavat, ett\u00e4 asia on monimutkaisempi kuin yleinen mielipide antaa\r\nolettaa. Osalle puhuminen vieraalla kielell\u00e4 on haastavaa ja tulosten valossa\r\nerityisesti tyt\u00f6t ovat poikia ujompia kielenk\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4. Suullisen kielitaidon\r\nopettamiseen vaikuttavat useat tekij\u00e4t kuten ryhm\u00e4koko, kulttuuriset seikat, sek\u00e4\r\nlukion rakenne; useat kokeet sek\u00e4 ylioppilaskoe luovat paineita opettamiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Ahola-Houtsonen (timaahol) on 2013-05-13 07:03:11.582197. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-05-13T07:03:12Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305131598.pdf: 554212 bytes, checksum: aea9b3db3c2562af53db5baaa89042b9 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-05-13T07:03:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201305131598.pdf: 554212 bytes, checksum: aea9b3db3c2562af53db5baaa89042b9 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "speaking skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral language skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201305131598", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-05-13T07:03:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41363
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/70569c49-74c9-4c49-808a-8ec55ce88874\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201305131598.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahola-Houtsonen, Tiina Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views speaking skills oral skills oral language skills Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito suullinen ilmaisu englannin kieli lukio
title Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
title_full Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
title_fullStr Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
title_full_unstemmed Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
title_short Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school
title_sort learning and teaching english speaking skills at upper secondary school the students and the teachers views
title_sub the students' and the teachers' views
title_txtP Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
topic speaking skills oral skills oral language skills Englannin kieli English 301 suullinen kielitaito suullinen ilmaisu englannin kieli lukio
topic_facet 301 Englannin kieli English englannin kieli lukio oral language skills oral skills speaking skills suullinen ilmaisu suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41363 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305131598
work_keys_str_mv AT aholahoutsonentiina learningandteachingenglishspeakingskillsatuppersecondaryschoolthestudentsand